Page 168 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 168

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Yer verilen mevzuat ve içtihat kapsamında Devlete, tutuklanan veya hüküm giyen
               öğrencilerin derslere devam etmesini sağlamak adına pozitif bir yükümlülük yüklenmediği
               görülmektedir. Mevzuat kapsamında, devletin yükümlülüğü, okullarının kabul etmesi
               durumunda, dış güvenlik görevlisi muhafazasında tutuklu ve hükümlülerin sınavlarına
               katılmalarını sağlamak olarak belirlenmiştir.

               Bu çerçevede, nakil talep edilen yerlerde kapasitesinin oldukça dolu olması hususu
               göz önünde bulundurulduğunda, idarenin nakil taleplerini ret gerekçesi makul
               karşılanabilmektedir.

               Ancak, KDK’nın bu yöndeki başvurularla ilgili bakışı; ceza infaz kurumunda
               barındırılan  hükümlü  ve tutukluların,  barındırıldığı  kurum ile öğrenci  olduğu  okul
               arasındaki mesafe, geçici sevk masrafları gibi etkenler dikkate alındığında, okulda
               öğrenci statüsünün devam etmesi ve nakil koşullarının sağlanması kaydıyla ve
               kapasitesi müsait infaz kurumlarının bulunması durumunda nakil talebinin yeniden
               değerlendirilmesi hususunda İdareye tavsiyelerde bulunmak yönündedir. 16
               7.1.1.4.4 Sağlık Nedeniyle Nakil Talepleri

               KDK’ya, sağlık nedenleriyle bulunduğu kurumda kalmasının uygun olmadığı
               gerekçesiyle, naklinin yapılması talepli başvurular da gelmektedir.
               Anayasa’nın 17’nci maddesi 1’inci fıkrası, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin 2’nci ve
               Medeni ve Siyasi Haklar Sözleşmesi 6’ncı maddesi ile koruma altına alınan, en temel
               ve vazgeçilmez haklardan olan yaşama hakkı; yaşama yönelik tehlike ve risklere karşı
               kamusal otoriteler tarafından korunma hakkını da içermektedir.

               Aynı şekilde Anayasa’nın 17’nci maddesi 3’üncü fıkrası, Avrupa İnsan Hakları
               Sözleşmesi’nin 3’üncü ve İşkenceye Karşı Birleşmiş Milletler Sözleşmesi’nin 2’nci
               maddesi ile  hiç kimsenin işkenceye veya insanlık dışı ya da aşağılayıcı muamele veya
               cezaya tabi tutulamayacağı düzenlenmiş ve devlete her mahkuma, insan onuruna yaraşır
               asgari koşulları sağlama ve hâkimiyet alanlarında bulunan kişilere karşı kötü muamelede
               bulunmama yükümlülüğü yüklenmiştir.

               Yukarıda yer verilen uluslararası ve ulusal mevzuatlar ile koruma altına alınan
               devredilmez ve vazgeçilmez bu haklar Devlete, her mahkumun insan onuruna
               uygun koşullarda tutulması ve tedbirin icra yöntemlerinin ilgilinin, tutukluluğa bağlı
               kaçınılmaz acı eşiğini aşan yoğunlukta bir sıkıntıya veya sınava maruz bırakmaması ve
               hapis cezasının uygulama gerekleri bakımından gerekli tıbbi bakım ve uygun şekilde
               beslenmesi de dâhil olmak üzere, mahkumun sağlık ve esenliğini güvence altına alarak,
                                                                              17
               fiziki bütünlüğünü koruma hususunda pozitif yükümlülük yüklemektedir.
               16    2022/3373 numaralı başvuru hakkında verilen 08.08.2022 tarihli Kısmen Tavsiye Kısmen Ret Kararı,
               2022/8619 numaralı başvuru hakkında verilen 19.08.2022 tarihli Kısmen Tavsiye Kısmen Ret Kararı,
               2021/18119 numaralı başvuru hakkında verilen 12.04.2022 tarihli Kısmen Tavsiye Kısmen Ret Kararı.
               17    AİHM, Kudła/Polonya, B. No: 30210/96, AİHM, Mouisel/Fransa, B.No: 22277/93, AİHM Tekin
               Yıldız/Türkiye, B.No: 22913/93.

                                                                        2022 YILLIK RAPOR  167
   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173