Page 224 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 224

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               amacıyla kanunla sınırlanabileceği düzenlenmiştir. Diğer yandan, Avrupa İnsan
               Hakları Sözleşmesi’ne Ek 1 No.lu Protokol’ün ilk maddesinde de, her gerçek ve tüzel
               kişinin mal ve mülk dokunulmazlığına saygı gösterilmesini isteme hakkı bulunduğu
               belirtilmektedir. Bu kapsamda Anayasa Mahkemesi, hukuka aykırı sosyal güvenlik
               ödemelerinin tahsiline ilişkin uyuşmazlıkları mülkiyet hakkına yapılan müdahale
               çerçevesinde ele almış ve bu müdahalenin ölçülü olup olmadığını ayrıca incelemiştir.
               Ölçülülüğün tespitinde ise kanuna aykırı olarak ödeme yapılması biçiminde ortaya
               çıkan sonuca tarafların ne derece katkısının olduğuna bakılması gerektiği, bu bağlamda
               tarafların yasal yükümlülüklerinin neler olduğu, bunların yerine getirilmesinde
               ihmalkârlık  gösterilip  gösterilmediği  ve  ihmalin  varlığının  tespiti  hâlinde  bunun
               hukuka aykırı sonucun doğmasında bir etkisinin bulunup bulunmadığının göz önünde
                                                             79
               bulundurulması gerektiği özellikle değerlendirilmiştir.
               Öte yandan Yüksek Mahkeme, hukuka aykırı sosyal güvenlik ödemelerinin tahsiline
               ilişkin uyuşmazlıklarda sosyal adaletin gereği olarak idarenin tesis ettiği hatalı işlemi
               somut olayın koşullarına göre geri alabileceğini veya belli durumlarda kaldırabileceğini
               belirtmektedir.  Yüksek Mahkeme aksi durumun, kişilerin sebepsiz zenginleşmesine
               yol açabileceği gibi sosyal güvenlik fonlarına katkıda bulundukları hâlde kanunlardaki
               koşulları sağlamadıkları gerekçesiyle ödemelerden mahrum kalan kimseler yönünden
               adil olmayan sonuçlar doğurabileceğine, bu durumun sınırlı kamu kaynaklarının uygun
               olmayan yöntemlerle dağıtımına cevaz verilmesi anlamına gelebileceğinden kamu
               yararı ile örtüşmeyeceğine işaret etmektedir. Bununla birlikte, başvurucu üzerinde aşırı
               ve orantısız bir yüke  sebep olunup olunmadığının  tespit edilmesi, emekli aylığının
               sosyal bir ödeme olduğu hususu da dikkate alınarak yersiz yapılan ödemelerin iade
               edilebilmesi için ilgililerin ekonomik anlamda dara düşmesini önleyecek şekilde bir
                                                        80
               takvime bağlanması gerektiği ifade edilmektedir.
               Diğer  taraftan  Türk  Medeni  Kanunu’nun  2’nci  maddesinde  düzenlenen  dürüstlük
               kuralı ile kanun koyucu, her somut olayda hakların kullanılmasının kapsam ve içeriğini
               objektif iyi niyet kuralı ile sınırlamaktadır. Söz konusu kurala aykırı davranışların ise
               hukuk tarafından korunmayacağı açıkça ifade edilmektedir. Bu kapsamda dürüstlük
               kuralı ve hakkın kötüye kullanılması yasağının, sosyal güvenlik hukukundaki yerine de
               değinmek gerekmektedir. Zira devleti kişilerin sosyal güvenliğini sağlayacak önlemleri
               almakla yükümlü kılan Anayasa’nın 60’ıncı maddesi hükmünün varlığı ile sosyal
               güvenlik kanunlarının ruhu ve konuluş amacı karşısında Sosyal Güvenlik Kurumu,
               sigortalı kabul ettiği kişiler hakkında gerekli inceleme ve saptamayı yapmak zorundadır.
               Bu doğrultuda Sosyal Güvenlik Kurumunun, sigortalı kabul ettiği ve üzerlerine düşen
               edimleri yerine getirmiş olan kişilere karşı sosyal güvenlikleri yönünden verdiği güvene
               uygun hareket etmesi gereklidir. Kurumun, yıllarca hiçbir uyuşmazlık çıkarmamış
               iken, sonradan ve sigortalının emekli olma arzu ve isteğini iletmesi üzerine sigortalılık
               79   Fatma Ülker Akkaya, B. No: 2014/18979, 22.02.2018, § 50; Uğur Ziyaretli, § 65
               80   Fatma Ülker Akkaya, § 53; Tevfik Baltacı, § 74


                                                                        2022 YILLIK RAPOR  223
   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228   229