Page 221 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 221

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 kapsamında değerlendirildiği, bu doğrultuda hüküm kurulduğu ve faiz başlangıç tarihine
                 ilişkin ihtilafın çözüme kavuşturulduğu görülmektedir.” ifadelerine verilmiştir.

                 Diğer yandan; Sosyal Güvenlik Kurumunun 2020/20 sayılı İşveren İşlemleri
                 Genelgesi’nde yaptığı düzenleme ile 5510 sayılı Kanun’un 4/1-a bendi kapsamında
                 ödenen primlerin, sigortalı ile işveren arasında kurulan hizmet akdi karşılığında
                 zorunlu olarak ödenmekte olması nedeniyle  “yanlış veya yersiz alınmış olduğu tespit
                 edilen primler” kapsamına almadığı hususuna ilişkin yapılan değerlendirmede ise; 5510
                 sayılı Kanun’un 89’uncu maddesinde iadesi gereken primlerin hak sahiplerine iadesine
                 ilişkin usulün belirlendiği ve bu iadenin de faiziyle yapılacağının açıkça emredildiği göz
                 önüne alındığında, SGK tarafından yasayı daraltıcı şekilde kural konulmak suretiyle
                 sigortalı ile işveren arasında kurulan hizmet akdi karşılığında zorunlu olarak ödenen
                 primlerin iadesinin faizsiz yapılacağı yönünde düzenleme getirilmesinin ilgili Kanun’a
                 aykırılık teşkil ettiği, diğer yandan, başvuranın mahkeme kararı ile göreve iadesi sonrası,
                 4/1-a statüsünde geçen hizmetlerinin yersiz alınan prim statüsüne geçtiği, zaten bu
                 nedenle idare tarafından iadesinin yapıldığı değerlendirilerek, yapılan açıklamalar ve
                 değerlendirmeler  ile  yer  verilen  emsal  yargı  kararları  ışığında  SGK  tarafından  5510
                 sayılı Kanun’un 89’uncu maddesinin, yersiz veya yanlış alındığı tespit edilen primlere
                 yönelik faiz ödeneceği hükmü karşısında başvurana iadesi yapılan primlerin faizsiz iade
                 edilmesine yönelik idari işlemde hukuka ve hakkaniyete uyarlık bulunamadığı,  hizmet
                 çakışması nedeniyle başvurana iadesi yapılan primlerin, yanlış veya yersiz alındığı
                 tespit edilen primler kapsamında değerlendirilerek faiziyle ödenmesi hususunda Sosyal
                 Güvenlik Kurumu Başkanlığına tavsiyede bulunulmuştur.

                 Kurumumuza yapılan bir diğer başvuruda ise; başvuranın malullük, yaşlılık ve ölüm
                 sigortasına tabi 01.10.1986-29.07.2013 tarihleri arasında 5510 sayılı Kanun’un 4/1-(a)
                 bendi kapsamında 8.787 gün, 30.07.2013-30.06.2018 tarihleri arasında 1.772 gün
                 4/1-(b)  bendi kapsamında  hizmetinin  bulunduğu,  başvuranın hizmet birleştirmesi
                 yapılmaksızın 4/1-a bendi kapsamında bulunan hizmetleri üzerinden aylık bağlanması
                 talebiyle İzmir 9. İş Mahkemesinde dava açtığı, davanın ilk derece mahkemesinde
                 reddedilmesi üzerine istinaf kanun yoluna başvurduğu, İzmir Bölge Adliye Mahkemesi
                 10. Hukuk Dairesince, 4/1-b hizmetleri dikkate alınmaksızın 5510 sayılı Kanun’un
                 4/1-a maddesi kapsamındaki prim ödeme gün sayıları üzerinden 01.07.2019 tarihi
                 itibariyle başvurana yaşlılık aylığı bağlanması yönünde hüküm kurulduğu ve söz
                 konusu hükmün Yargıtay tarafından onandığı, başvuranın bu kez emeklilik hesabında
                 dikkate alınmayan 30.07.2013-30.06.2018 tarihleri arası 1772 gün 4/1-(b) hizmetine
                 ilişkin yapılan prim ödemelerinin iadesi talebiyle başvuruda bulunduğu, Kurum
                 tarafından başvuranın aylık alması nedeniyle söz konusu sürelerin Kanun’un 31’inci
                 maddesi kapsamında yaşlılık toptan ödemesi olarak ödenemeyeceği gerekçe gösterilerek
                 talebin reddedildiği, bunun üzerine söz konusu prim ödemelerinin iadesi talebiyle
                 Kurumumuza başvuruda bulunduğu görülmektedir.




             220 2022 YILLIK RAPOR
   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226