Page 223 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 223

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 Ancak başvuranın yaşlılık aylığı koşulları belirlenirken, 506 sayılı Kanun’un geçici 81/b
                 maddesi esas alınarak aylığın bağlandığı, 5510 sayılı Kanun yürürlüğe girdikten sonra,
                 30.07.2013 tarihinde başlayan 4/1-b statüsünde geçen 1772 gün hizmetinin ise dikkate
                 alınmadığı görülmektedir. O halde hizmet birleştirmesi yapılmaksızın aylığı bağlanan
                 başvuranın hizmetlerine yönelik toptan ödeme koşulları belirlenirken her statünün
                 koşullarının ayrı ayrı belirlenmesi gerektiği değerlendirilmektedir.
                 Dolayısıyla 4/1-a statüsünden tarafına yaşlılık aylığı bağlanan başvuranın, 5510 sayılı
                 Kanun’un yaşlılık aylığı bağlanamaması koşulu irdelenirken atıl durumda kalan 4/1-b
                 hizmetlerine yönelik yaşlılık aylığı bağlanıp bağlanmayacağı hususuna ilişkin koşulların
                 belirlenmesi ve toptan ödeme koşulunun bu çerçevede ortaya konulması gerektiği ifade
                 edilerek, Yargıtay Hukuk Genel Kurulunun E.2013/235 ve K.2014/9 sayılı Kararı’na
                 atıf yapılmış ve hem 5510 sayılı Kanun’a göre çifte maaş alınamayacağı konusu açığa
                 kavuşturulmuş hem de 2829 sayılı Kanun’a göre hak sahiplerinin hizmet birleştirmeye
                 zorlanamayacağı açıkça ifade edilmiştir.
                 Neticeten; başvurana yargı kararı doğrultusunda hizmet birleştirmesi yapılmaksızın
                 5510 sayılı Kanun’un 4/1-a statüsünden bağlanan emekli aylığı, çifte emekliliğe
                 olanak vermeyen düzenlemelerle birlikte değerlendirildiğinde, 4/1-b statüsünde
                 geçen hizmetleri için yapılan prim ödemelerinin başvuran için ikinci bir emeklilik
                 hakkı yaratmayacağı, dolayısıyla başvuranın 4/1-b statüsünden yaşlılık aylığına hak
                 kazanamama koşulunu sağladığı ve toptan ödemeye ilişkin şartların gerçekleştiği
                 değerlendirildiğinden, başvurana ilgili idare tarafından 4/1-b geçen hizmetlerine
                 ilişkin primlerinin iade edilmemesine yönelik idari işlemde hukuka ve hakkaniyete
                 uyarlık bulunamadığı, başvuranın, yaşlılık aylığı bağlanırken dikkate alınmayan 4/1-
                 (b)  kapsamındaki  hizmetlerinin  5510  sayılı  Kanun’un  31’inci  maddesi  kapsamında
                 değerlendirilerek toptan ödeme şeklinde  başvurana  ödenmesi hususunda Sosyal
                 Güvenlik Kurumu Başkanlığına tavsiyede bulunulmuştur.
                 7.4.1.5.2 Yersiz veya Fazla Ödemelerin Geri Alınmasına İlişkin Uyuşmazlıklar

                 5510 sayılı Kanun’un 96. maddesinde, Kurumca hak sahiplerine fazla veya yersiz yapıldığı
                 tespit edilen ödemelerin geri alınacağı düzenlenmiştir. Söz konusu düzenlemede, hak
                 sahiplerine yapılan ödemelerin geri alınmasında fazla veya yersiz ödemenin, hak
                 sahiplerinin kasıtlı veya kusurlu davranışlarından kaynaklanması ile Kurumun hatalı
                 işleminden kaynaklanmış olmasının ayrı ayrı düzenlendiği görülmektedir. Hal böyle
                 iken, fazla veya yersiz ödemenin Kurumun hatalı işleminden kaynaklandığı durumlarda
                 hak  sahiplerinin iade  borcunun hesaplanmasının  bu  durum  göz önüne alınarak
                 yapılması yasal zorunluluktur. Mezkûr düzenlemenin uygulama alanı, başta sahte
                 sigortalılık hizmetleri ile kazanılan sosyal güvenlik ödemelerinin iadesi olmak üzere,
                 Kurum tarafından yapılan her türlü ödemeleri kapsamaktadır.
                 Diğer taraftan Anayasa’nın 35’inci maddesinde, mülkiyet hakkı düzenlenmekte ve
                 herkesin mülkiyet hakkına sahip olduğu ve mülkiyet hakkının ancak kamu yararı



             222 2022 YILLIK RAPOR
   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228