Page 171 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 171

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               mutluluğunu sağlamak üzere siyasal, ekonomik ve sosyal engellerin kaldırılması
               devletin  temel  görevleri  arasında  sayılmıştır. Sosyal  devlet, sosyal adaletin, sosyal
               refahın ve sosyal güvenliğin gerçekleşmesini sağlayan devlettir. Sosyal devletin somut
               göstergelerinden biri olan sosyal güvenlik hakkının yer aldığı Anayasanın 60 ıncı
               maddesinde, herkesin sosyal güvenlik hakkına sahip olduğu, Devletin bu güvenliği
               sağlayacak gerekli tedbirleri alacağı ve teşkilatı kuracağı ifade edilmiştir. Buna göre,
               sosyal güvenlik herkes için bir hak ve bunu gerçekleştirmek ise Devlet için bir görevdir.

               Emekli ikramiyesi ödemelerine ilişkin esaslar, 5434 sayılı  Türkiye Cumhuriyeti
               Emekli Sandığı Kanununun 89 uncu maddesinde düzenlenmiştir. Buna göre hizmet
               sürelerinin tamamı anılan Kanunun ve/veya 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel
               Sağlık Sigortası Kanununun geçici 4 üncü maddesi kapsamında geçenlerden emekli,
               adi malullük veya vazife malullüğü aylığı bağlanan veyahut toptan ödeme yapılan asker
               ve sivil tüm iştirakçilere, her tam fiili hizmet yılı için aylık bağlamaya esas tutarın bir
               aylığı emekli ikramiyesi olarak verilmektedir. Emekli ikramiyesi ödemelerine ilişkin
               esaslar, sosyal güvenlik hukukunu oluşturan düzenlemeler arasında yer alan Emekli
               Sandığı Kanununda düzenlenmesi sebebiyle, emekli ikramiyesi sosyal güvenlik hakkı
               kapsamında değerlendirilmektedir. Zira Anayasa Mahkemesinin şikâyete konu edilen
               iptal kararında da emekli ikramiyesinin; emeklilik, yaşlılık ya da malullük aylığı almaya
               hak kazanan kamu çalışanlarına çalışma hayatında istikrar ve devamlılığı sağlamak
               amacıyla ve sosyal devlet ilkesi gereğince yapılan bir ödeme türü olduğu, Anayasanın
               60 ıncı maddesinde öngörülen sosyal güvenlik hakkı kapsamı içerisinde bulunduğu
               ifade edilmiştir. Bu anlamda, idarenin, 30 yılın üzerindeki hizmet süresine ilişkin
     170       emeklilik ikramiyelerinin ödenmesi durumunda hesaplanan maliyetin SGK’nın
               bütçesine büyük bir yük getireceği, bu nedenle karara ilişkin muhtemel maliyetin
               bütçe olanakları çerçevesinde karşılanmasının mümkün görülmediği yönündeki
               açıklamasının, sosyal devlet ilkesi ile bağdaşmayacağı değerlendirilmiştir.
               Şikâyetçilerin alması gereken ancak eksik ödenen emeklilik ikramiyesi alacaklarının,
               hayatın olağan şartlarında şikâyetçiler açısından azımsanacak bir miktar olmadığı
               değerlendirilerek; bu anlamda, emeklilik için gerekli yaş sınırının yükseltildiği
               de göz önünde bulundurulduğunda, şikâyetçilerin Emekli Sandığına bağlı olarak
               yürüttükleri 30 yılın üzerindeki hizmetlerinin görmezden gelinmesi sosyal devlet
               ilkesi, adalet ilkesi ve hakkaniyet ile bağdaşmamaktadır.

               Anayasa Mahkemesi Kararının, Resmi Gazetede yayımlandığı 07/01/2015 tarihinden
               sonra emekli ikramiyesi alacak olanlara uygulanmasında herhangi bir başvuru ya da
               talebe gerek olmaksızın çalışma sürelerinin tamamı esas alınarak ikramiye ödenmesi,
               ancak 07/01/2015 tarihinden önce emekli olanlara bu şekilde uygulanmaması yeni
               bir eşitsizlik durumu oluşturmaktadır. Bu durum, idari işlemin eşitlik ilkesine uygun



               YILLIK RAPOR 2016
   166   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176