Page 190 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 190

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Bankacılık alanında, 2016 yılı içerisinde özellikle bankaların veya sigorta şirketlerinin
               kamu gücünden kaynaklanan işlemleri üzerinde durulmuştur.
               6.1.8.1. Bankacılık İşlemleri
               - Promosyon Ödemesi

               Kamu görevlilerinin aylık ve diğer özlük hakları bankalar ile ilgili kamu görevlisinin
               çalıştığı kurum arasında yapılan sözleşme ve protokoller çerçevesinde bankalar
               aracılığıyla ödenmekte, bankalar ise bu ödemelerden gelir elde etmektedirler. Bu
               gelirin karşılığı olarak bankalar tarafından ilgili kurumlara promosyon adı altında
               mali imkanlar sunulmaktadır. Bankalar tarafından sunulan bu ek mali imkânların
               tasarrufuna ilişkin olarak kamu kurum ve kuruluşlarında uygulama birliğinin
               sağlanması amacıyla Başbakanlık genelgeleri düzenlenmiştir.

               Kurumumuza promosyon ödemelerine ilişkin yapılan başvurularda, banka ile idare
               arasında yapılan promosyon protokolünden sonra göreve başlayan personele, göreve
               başlanan tarih ile protokolün geçerli olduğu son tarih arası dönem için hesaplanacak
               promosyon bedelinin ödenmesi talep edilmiştir. Söz konusu başvurularda, idare
               ile banka arasında protokol yapıldıktan sonra göreve başlayan personele, protokol
               tarihinden sonra göreve başlanılması sebebiyle promosyon ödenmemesinden
               kaynaklı olarak, ilgili kamu personelince mağduriyet yaşandığı anlaşılmıştır. Kamu
               idarelerinin bankalarla yaptığı söz konusu protokollerde, sonradan personel sayısında
               artış olması halinde, bankadan ilave bir promosyon ödemesi yapılması talebinde
               bulunulmayacağına dair karşılıklı taahhüt anlaşması yaptıkları gözlenmiştir.     189
               İdarenin de iradesini ortaya koyarak imzaladığı bu protokollerden kaynaklanan
               uyuşmazlıklarda idarenin hiçbir sorumluluğunun bulunmadığı kabul edilemez. Bu
               anlamda idare, protokolü imzaladığı tarihte basiretli davranmalı ve Kurumunda daha
               sonra yeni çalışanlar istihdam edeceğini hesaplamalı, öngörülebilirlik ilkesine uygun
               hareket edip sözleşme hükümlerini tartışarak imza altına almalıdır. Aksi takdirde
               idare, Anayasanın 125 inci maddesinde de yer verildiği üzere, çalışanına vermiş olduğu
               bu zararı tazmin etmekle yükümlüdür. Bu yönüyle idarenin bahse konu işlemlerinin
               hukuka ve hakkaniyete aykırı olduğu değerlendirilmiştir.
               Diğer taraftan başvurularda, idare ile banka arasında düzenlenen protokoller
               gereği  Kurumda  çalışan  personelin aylık ve  diğer  özlük  hakları, protokollerin
               geçerli olduğu dönem süresince söz konusu bankada adlarına açılan hesaplara
               aktarılmak suretiyle ödenmektedir. Bu anlamda başvurucuların promosyon ödenmesi
               talepleri, protokollerde yer alan hükümler sebebiyle karşılanamamaktadır. Ne
               var ki başvurucuların göreve başlama tarihi ile protokollerin geçerlilik sürelerinin
               sonuna kadar söz konusu bankalar aracılığıyla maaşlarını alacakları açık olup, yargı



                                                                          YILLIK RAPOR 2016
   185   186   187   188   189   190   191   192   193   194   195