Page 193 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 193

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               katılımcıların bilgilendirilmesine ilişkin görevleri yerine getirmek üzere özel hukuk
               hükümlerine göre kurulmuş bir tüzel kişiyi emeklilik gözetim merkezi olarak
               görevlendirme yetkisinin Müsteşarlığa verildiği; bireysel emeklilik sisteminin
               güvenli ve etkin biçimde işletilmesini sağlamak ve katılımcıların hak ve menfaatlerini
               korumak üzere Müsteşarlıkça görevlendirilen Emeklilik Gözetim Merkezinin
               tarafsızlık ilkesine uygun olarak kamunun ve katılımcıların bilgilendirilmesine
               yönelik çalışmalar yapma, şikâyetleri değerlendirme ve gerekli gördüğü hususlarda
               Müsteşarlığı bilgilendirme yükümlülüğünün bulunduğu görülmektedir.

               Şikâyet konusu edilen başvurulardan birinde, Anadolu Hayat Emeklilik A.Ş.
               temsilcisi tarafından bireysel emeklilikle ilgili gerekli bilgilendirmenin yapılmadığı
               gerekçesiyle, bireysel emeklilik sözleşmesini sonlandıran şikâyet başvurucusu, Hazine
               Müsteşarlığının konuyla ilgili düzenleme yapması suretiyle, 4632 sayılı Kanunun 7
               nci maddesinin, Anayasanın 35 inci maddesine göre düzenlenmesini ve Anadolu
               Hayat Emeklilik A.Ş.’nin bireysel emeklilik giriş aidatı altında anaparadan kesmiş
               olduğu 648 TL’nin kendisine iadesini talep etmiştir.

               Şikâyet başvurucusu, 17/01/2014 tarihli bireysel emeklilik sözleşmesinin imza
               aşamasında sözleşmenin tüm maddelerinin tartışılmadığı ve sadece matbu sözleşme
               metninin imzalanması suretiyle sözleşmenin kurulduğu, daha sonra şikâyet
               başvurucusu tarafından sözleşme metninin incelenmesi neticesinde giriş aidatının
               ertelenmiş olduğu ve belirli sürelerden önce sistemden çıkış yapılması halinde belirli
               oranlarla giriş aidatı talep edileceği yönünde hükümlerin bulunduğunun tespit
     192       edildiği ve bu sebeple sistemden çıkış yapmak istendiği; ancak sözleşmede belirtilen
               sürelerden önce sistemden çıkış talebinde bulunulması sebebiyle, bireysel emeklilik
               sözleşmesi gereği, ödenen primlerden giriş aidatı ve vergi kesintilerinin mahsup
               edilmesi üzerine şikâyet başvurucusuna ödenebilecek miktarın kalmaması sebebiyle
               ödeme yapılamadığı, bu durumun yetkili sigorta şirketi temsilcisinin “bilgilendirme”
               yükümlülüğüne aykırı davranışından kaynaklandığı ve Hazine Müsteşarlığının bu
               konuda kendisine yasal mevzuat sebebiyle yapılacak başka bir işlem bulunmadığı
               yönünde cevap verdiği iddialarında bulunmuştur.

               Şikâyet başvurusuna konu edilen bireysel emeklilik sözleşmesinde; şikâyet
               başvurucusunun dâhil olduğu emeklilik planında başlangıçta giriş aidatı
               alınmayacağı; 0-36 ay arasında ayrılma halinde aylık brüt asgari ücretin %75’i kadar
               giriş aidatı alınacağı hususunun belirtildiği, söz konusu sözleşmenin taraflar arasında
               imzalanarak yürürlüğe konulduğu, sözleşmede yer alan giriş aidatına ilişkin şartın
               4632 sayılı Kanunun 7 nci maddesi ile verilen takdir yetkisi doğrultusunda Hazine
               Müsteşarlığı tarafından belirlendiği ve bu belirlemelere Bireysel Emeklilik Sistemi
               Hakkında Yönetmelikte yer verildiği anlaşılmıştır.



               YILLIK RAPOR 2016
   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198