Page 194 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 194

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Başvuru konusunda, Hazine Müsteşarlığının  söz  konusu  bireysel emeklilik
               aracısının  faaliyetlerini gözetim ve denetim görevini gereği gibi gerçekleştirip
               gerçekleştirmediği hususu ile bireysel emeklilik şirketinin, emeklilik sözleşmesinin
               müzakeresi ve düzenlenmesi sırasında ilgili mevzuat hükümleri uyarınca öngörülen
               yükümlülüklerini gereği gibi yerine getirip getirmediği hususunun değerlendirilmesi
               önem arz etmektedir.
               Zira Bireysel Emeklilik Sistemi Hakkında Yönetmeliğin 5 inci maddesi uyarınca,
               aracı şirketin, bireysel emeklilik sistemine girmek isteyenlere, sisteme girme kararını
               etkileyebilecek hususlar hakkında bilgi verme, dürüstlük ilkeleri çerçevesinde,
               emeklilik sözleşmesinin müzakeresi ve düzenlenmesi sırasında katılımcıya sistemin
               işleyişine ilişkin teknik konularda yardımcı olma ve yanıltıcı her türlü hâl ve
               davranıştan kaçınma, ayrıca tüm emeklilik sözleşmeleriyle ilgili olarak mevzuatta
               belirtilen bilgilendirmenin usulüne uygun olarak yapıldığını ispat etme yükümlülükleri
               bulunmaktadır.

               Şikâyete konu edilen bireysel emeklilik sözleşmesi ve özet bilgi formunda giriş aidatına
               ilişkin bilgilerin yer aldığı, ancak sisteme ilişkin bilgilerin başvurucuya telefonda
               anlatıldığı, sözleşmenin de doldurulmadan matbu bir şekilde imzalandığı anlaşılmıştır.
               Sigorta şirketi temsilcisi tarafından, yapılan telefon görüşmesinde sistem hakkında
               tüm bilgilerin verildiği hususunun iddia edildiği, ancak bilgilendirmenin usulüne
               uygun olarak yapıldığını ispat külfeti bulunan sigorta şirketince verilen bilginin giriş
               aidatı alınmayacağı yönünde mi yoksa giriş aidatının erteleneceği yönünde mi olduğu
               hususunu açıklığa kavuşturulamadığı, kaldı ki sigorta şirketi tarafından sözleşmede   193
               yer alan tüm hükümlerin tartışıldığına, dolayısıyla bilgilendirme yükümlülüğünün
               gereği gibi yerine getirildiğine ilişkin olarak ilgili temsilcilerinin beyanı dışında
               telefon kaydı ya da herhangi bir bilgi veya belge de sunulmadığı anlaşılmaktadır.

               Diğer yandan Hazine Müsteşarlığının, konuyla ilgili olarak, başvurucunun sisteme
               dâhil olduğu dönemi kapsayan bir arama çalışması yapıldığı ve diğer müşterilerden
               şikâyet başvurucusunun iddialarını doğrulayan bir bilgi alınmadığı hususlarını ifade
               ettiği, buna karşın Hazine Müsteşarlığı tarafından başvurucunun iddialarının doğru
               olup olmadığı hususunun tespit edilmesini teminen telefon kayıtlarının incelemesinin
               yapıldığına ve bu durumun doğrulandığına ilişkin bir bilgi verilmediği görülmektedir.

               Bu çerçevede şikâyet edilen idare bireysel emeklilik aracısının yanlış bilgi verdiği
               yönündeki iddianın çözüme kavuşturulması konusunda, 4632 sayılı Kanun ve ilgili
               diğer mevzuat çerçevesinde, Müsteşarlıklarının bilirkişi, hakem ya da mahkeme
               gibi davranarak çözüm getirme yetkisi olmadığı iddiasında bulunmakta ise de;
               Müsteşarlıkça görevlendirilen Emeklilik Gözetim Merkezinin bireysel emeklilik




                                                                          YILLIK RAPOR 2016
   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199