Page 194 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 194
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Başvuru konusunda, Hazine Müsteşarlığının söz konusu bireysel emeklilik
aracısının faaliyetlerini gözetim ve denetim görevini gereği gibi gerçekleştirip
gerçekleştirmediği hususu ile bireysel emeklilik şirketinin, emeklilik sözleşmesinin
müzakeresi ve düzenlenmesi sırasında ilgili mevzuat hükümleri uyarınca öngörülen
yükümlülüklerini gereği gibi yerine getirip getirmediği hususunun değerlendirilmesi
önem arz etmektedir.
Zira Bireysel Emeklilik Sistemi Hakkında Yönetmeliğin 5 inci maddesi uyarınca,
aracı şirketin, bireysel emeklilik sistemine girmek isteyenlere, sisteme girme kararını
etkileyebilecek hususlar hakkında bilgi verme, dürüstlük ilkeleri çerçevesinde,
emeklilik sözleşmesinin müzakeresi ve düzenlenmesi sırasında katılımcıya sistemin
işleyişine ilişkin teknik konularda yardımcı olma ve yanıltıcı her türlü hâl ve
davranıştan kaçınma, ayrıca tüm emeklilik sözleşmeleriyle ilgili olarak mevzuatta
belirtilen bilgilendirmenin usulüne uygun olarak yapıldığını ispat etme yükümlülükleri
bulunmaktadır.
Şikâyete konu edilen bireysel emeklilik sözleşmesi ve özet bilgi formunda giriş aidatına
ilişkin bilgilerin yer aldığı, ancak sisteme ilişkin bilgilerin başvurucuya telefonda
anlatıldığı, sözleşmenin de doldurulmadan matbu bir şekilde imzalandığı anlaşılmıştır.
Sigorta şirketi temsilcisi tarafından, yapılan telefon görüşmesinde sistem hakkında
tüm bilgilerin verildiği hususunun iddia edildiği, ancak bilgilendirmenin usulüne
uygun olarak yapıldığını ispat külfeti bulunan sigorta şirketince verilen bilginin giriş
aidatı alınmayacağı yönünde mi yoksa giriş aidatının erteleneceği yönünde mi olduğu
hususunu açıklığa kavuşturulamadığı, kaldı ki sigorta şirketi tarafından sözleşmede 193
yer alan tüm hükümlerin tartışıldığına, dolayısıyla bilgilendirme yükümlülüğünün
gereği gibi yerine getirildiğine ilişkin olarak ilgili temsilcilerinin beyanı dışında
telefon kaydı ya da herhangi bir bilgi veya belge de sunulmadığı anlaşılmaktadır.
Diğer yandan Hazine Müsteşarlığının, konuyla ilgili olarak, başvurucunun sisteme
dâhil olduğu dönemi kapsayan bir arama çalışması yapıldığı ve diğer müşterilerden
şikâyet başvurucusunun iddialarını doğrulayan bir bilgi alınmadığı hususlarını ifade
ettiği, buna karşın Hazine Müsteşarlığı tarafından başvurucunun iddialarının doğru
olup olmadığı hususunun tespit edilmesini teminen telefon kayıtlarının incelemesinin
yapıldığına ve bu durumun doğrulandığına ilişkin bir bilgi verilmediği görülmektedir.
Bu çerçevede şikâyet edilen idare bireysel emeklilik aracısının yanlış bilgi verdiği
yönündeki iddianın çözüme kavuşturulması konusunda, 4632 sayılı Kanun ve ilgili
diğer mevzuat çerçevesinde, Müsteşarlıklarının bilirkişi, hakem ya da mahkeme
gibi davranarak çözüm getirme yetkisi olmadığı iddiasında bulunmakta ise de;
Müsteşarlıkça görevlendirilen Emeklilik Gözetim Merkezinin bireysel emeklilik
YILLIK RAPOR 2016