Page 191 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 191
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
kararlarında da yer verildiği üzere, bankalar ile yapılan sözleşmelerden kaynaklanan
promosyonların sonradan göreve başlayan kamu personeline de ödenmesi hakkaniyet
gereğidir.
Diğer taraftan, idarenin banka ile imzalamış olduğu protokolle, üçüncü bir kişinin
mülkiyet hakkından feragat etmesini doğuracak bir sonuca yol açması Medeni
Kanun ve Borçlar Kanunu hükümlerine açıkça aykırı olduğu gibi, sözleşme serbestisi
ilkesine de aykırıdır.
Kaldı ki protokol tarihinden sonra göreve başlayan personele promosyon ödemesi
yapılmaması, Anayasanın 10 uncu maddesinde yer alan eşitlik ilkesine aykırıdır.
Bu anlamda maaşını aynı banka aracılığıyla almakta olan tüm kurum çalışanının,
bu bankanın sağlayacağı ek mali imkânlardan yararlanabilmesi, eşitlik ilkesinin bir
gereğidir. Protokolün imzalandığı tarihte görev yapmakta olan personele promosyon
ödemesi yapılarak, protokol tarihinden sonra göreve başlayan personele söz konusu
ödemenin yapılmaması suretiyle eşitlik ilkesinin ihlali neticesinde ortaya çıkacak
durumun ise personel arasındaki çalışma barışına zarar vereceği açıktır.
Bunun yanı sıra söz konusu başvurulara ilişkin Başbakanlık Personel ve Prensipler
Genel Müdürlüğünden temin edilen mütalaada; kurumların bankalarla yaptıkları
protokol tarihinden sonra göreve başlayan personelin hangi koşullarla banka
promosyonlarından yararlanabileceğine ilişkin hususların niteliği itibarıyla
uygulamaya ilişkin olduğu ve kurum ve kuruluşlarının teşkilatı, personel yapısı ve
190
hareketlerine göre bankalarla yaptıkları protokoller çerçevesinde ele alınmasının
daha uygun olacağı yönünde değerlendirme yapılmış olup; kamu idareleri kendilerine
tanınan hareket alanı içerisinde öngörülebilirlik ilkesi çerçevesinde en makul çözümü
bulmaları gerekmektedir. Nitekim şikâyet edilen idarelerin, genel olarak küçük
teşkilatlanma yapıları şeklinde olduğundan ve personel sayılarının da az olduğu
anlaşıldığından, teşkilat yapıları ve personel sayılarında çok büyük değişikliklerin
olmayacağı da aşikârdır. Bu anlamda personel hareketliliğinin tahmin edilebilir bir
çerçevede kalacağının öngörülmesi mümkündür.
Bahse konu başvurulara ilişkin olarak, banka promosyonu ödenmesi taleplerinin kamu
idarelerince reddine ilişkin işlemlerin hukuka, hakkaniyete ve eşitlik ilkesine uygun
olmadığı değerlendirilerek, protokol tarihinden sonra göreve başlayan personele,
göreve başladığı tarih ile protokollerin geçerli olduğu son tarih arasındaki döneme
ilişkin hesaplanacak promosyon tutarlarının ödenmesi ve promosyon sözleşmesi
imzalanmasından sonra idarelerine açıktan veya naklen atanacak personelin olabileceği
göz önünde bulundurularak ileride yaşanabilecek benzer problemlerin önüne
YILLIK RAPOR 2016