Page 191 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 191

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               kararlarında da yer verildiği üzere, bankalar ile yapılan sözleşmelerden kaynaklanan
               promosyonların sonradan göreve başlayan kamu personeline de ödenmesi hakkaniyet
               gereğidir.

               Diğer taraftan, idarenin banka ile imzalamış olduğu protokolle, üçüncü bir kişinin
               mülkiyet hakkından feragat etmesini doğuracak bir sonuca yol açması Medeni
               Kanun ve Borçlar Kanunu hükümlerine açıkça aykırı olduğu gibi, sözleşme serbestisi
               ilkesine de aykırıdır.

               Kaldı ki protokol tarihinden sonra göreve başlayan personele promosyon ödemesi
               yapılmaması, Anayasanın 10 uncu maddesinde yer alan eşitlik ilkesine aykırıdır.
               Bu anlamda maaşını aynı banka aracılığıyla almakta olan tüm kurum çalışanının,
               bu bankanın sağlayacağı ek mali imkânlardan yararlanabilmesi, eşitlik ilkesinin bir
               gereğidir. Protokolün imzalandığı tarihte görev yapmakta olan personele promosyon
               ödemesi yapılarak, protokol tarihinden sonra göreve başlayan personele söz konusu
               ödemenin yapılmaması suretiyle eşitlik ilkesinin ihlali neticesinde ortaya çıkacak
               durumun ise personel arasındaki çalışma barışına zarar vereceği açıktır.

               Bunun yanı sıra söz konusu başvurulara ilişkin Başbakanlık Personel ve Prensipler
               Genel Müdürlüğünden temin edilen mütalaada; kurumların bankalarla yaptıkları
               protokol  tarihinden  sonra  göreve  başlayan  personelin  hangi  koşullarla  banka
               promosyonlarından yararlanabileceğine ilişkin hususların niteliği itibarıyla
               uygulamaya ilişkin olduğu ve kurum ve kuruluşlarının teşkilatı, personel yapısı ve
     190
               hareketlerine göre bankalarla yaptıkları protokoller çerçevesinde ele alınmasının
               daha uygun olacağı yönünde değerlendirme yapılmış olup; kamu idareleri kendilerine
               tanınan hareket alanı içerisinde öngörülebilirlik ilkesi çerçevesinde en makul çözümü
               bulmaları gerekmektedir. Nitekim  şikâyet edilen idarelerin, genel olarak küçük
               teşkilatlanma yapıları şeklinde olduğundan ve personel sayılarının da az olduğu
               anlaşıldığından, teşkilat yapıları ve personel sayılarında çok büyük değişikliklerin
               olmayacağı da aşikârdır. Bu anlamda personel hareketliliğinin tahmin edilebilir bir
               çerçevede kalacağının öngörülmesi mümkündür.

               Bahse konu başvurulara ilişkin olarak, banka promosyonu ödenmesi taleplerinin kamu
               idarelerince reddine ilişkin işlemlerin hukuka, hakkaniyete ve eşitlik ilkesine uygun
               olmadığı değerlendirilerek, protokol tarihinden sonra göreve başlayan personele,
               göreve başladığı tarih ile protokollerin geçerli olduğu son tarih arasındaki döneme
               ilişkin hesaplanacak promosyon tutarlarının ödenmesi ve promosyon sözleşmesi
               imzalanmasından sonra idarelerine açıktan veya naklen atanacak personelin olabileceği
               göz önünde bulundurularak ileride yaşanabilecek benzer problemlerin önüne



               YILLIK RAPOR 2016
   186   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196