Page 192 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 192
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
geçilmesi amacıyla bundan sonra yapılacak protokollerde bu durumların göz önünde
bulundurulması hususlarında şikâyet edilen idarelere tavsiyede bulunulmuştur. 43
Söz konusu başvurular hakkında idarelere verilen tavsiye kararlarına ilişkin kamu
idarelerinin Kurumumuza verdikleri cevaplarda, protokol hükümleri gereği
bankaların promosyon ödemesi yapmaması sebebiyle idarelerinin de başvuruculara
ödeme yapamadıkları hususu bildirilmiştir. Kurumumuzun faaliyete geçişinden
bu yana yapılan şikâyet başvurularından ve idarelerin tavsiye kararlarımız üzerine
verdikleri olumsuz cevaplardan, promosyon ödemelerinde kamu idarelerinin
bahse konu protokol hükümlerini kabul etmek suretiyle hatalı davranmaya ve bu
konuda mağduriyetler yaşanmaya devam etiği gözlenmiştir. Dolayısıyla idarenin
ve protokol tarihi sonrasında göreve başlayan kamu personelinin aleyhine olan ve
eşitlik ilkesine aykırılık oluşturarak çalışma barışına da zarar veren bu tür idareyi
kısıtlayıcı protokol hükümlerinin taahhüt edilmesinin engellenmesi hususunun üst
düzenlemelerle idarelere bildirilmesine, idarelerin bu konuda bilgilendirilmesine
ihtiyaç hâsıl olduğu değerlendirilmiştir. Bu bağlamda, bankalar tarafından sunulan
bu ek mali imkânların tasarrufuna ilişkin olarak kamu kurum ve kuruluşlarında
uygulama birliğinin sağlanması amacıyla, konuya ilişkin Başbakanlık genelgeleri
düzenlendiği hususu göz önünde bulundurulduğunda, protokol tarihlerinden sonra
göreve başlayan kamu personelinin promosyon ödemesinden istisna tutulmasına
ilişkin protokol hükümleri uygulamalarının ve bu konuda oluşacak mağduriyetlerin
giderilmesi hususlarının Başbakanlık genelgeleriyle düzenleme altına alınmasının
yerinde olacağı değerlendirilerek, Tavsiye Kararımız Başbakanlığa da gönderilmiştir.
191
6.1.9. Sigortacılık İşlemleri
6.1.9.1. Bireysel Emeklilik Birikimlerinden Mahsup Edilen Aidatın İade Edilmesi
Sigortacılık işlemlerinin sıklıkla şikâyet konusu edildiği gözlenmiştir. Yapılan
başvuruların bir kısmının, doğrudan sigorta şirketlerinin uygulamasına ilişkin olması
ve özel hukuk tüzel kişisinin şikâyet konusu edilmesi sebebiyle Kurumumuz görev
alanı dışında kaldığı anlaşılmıştır. Ancak başvurulardan özellikle bireysel emeklilik
işlemlerine ilişkin olanlar, Hazine Müsteşarlığının gözetimi ve denetimi kapsamında
yer alan konulardan olması sebebiyle inceleme konusu yapılmıştır.
Bu kapsamda, Hazine Müsteşarlığı, bireysel emeklilik sisteminin güvenli ve etkin
biçimde işletilmesini sağlamak, ayrıca katılımcıların hak ve menfaatlerini korumak
amacıyla şirketlerin ve bireysel emeklilik aracılarının faaliyetlerini gözetlemek
ve denetlemekle yükümlüdür. Bu amaçla alt yapı oluşturulmasına, kamunun ve
43 2016/1517 şikâyet numaralı başvuru için verilen 03/10/2016 tarihli Tavsiye Kararı.
YILLIK RAPOR 2016