Page 198 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 198

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Diğer taraftan yukarıda bahsedilen tebliğlerde, brüt alanın hesaplanamaması
               durumunda, net alanın %25 fazlasının brüt alan olarak dikkate alınacağı belirtilmiştir.
                                                               2
               Net faydalı alanın bina metrekare cetvelinde 132.70 m  olarak belirtildiği göz önüne
                                                                                2
                                                                     2
               alınarak, bu yönde bir hesaplama yapıldığında da (132.70 m  + 132.70 m  * %25 =
                                                        2
                         2
               165.875 m ) konutun brüt alanının 165.875 m  olarak bulunduğu ve sonuç itibariyle,
                                                                    2
               brüt alanın bu şekilde hesaplanması durumunda dahi 200 m ’yi geçmediği açıktır.
                                                                       2
               Ne var ki idare tarafından bina metrekare cetvelindeki 213.61 m ’nin dikkate alındığı
               ve bu miktarın, bina metrekare cetvelinde “toplam inşaat alanı” olarak göründüğü
               tespit edilmiştir. Toplam inşaat alanının, iskânı mümkün olan bodrum katlar ve çatı
               araları dâhil asma kat, çekme kat ve diğer bütün katların alanlar toplamını ifade
               edecek şekilde kullanıldığı bilinmektedir. Yapılan hesaplamada toplam inşaat alanı
               ile brüt alan kavramlarının örtüşmediği, bu kavramların birbirinden farklı olduğu
               anlaşılmıştır.

               Ayrıca Kanunda “brüt” ibaresinin kullanılmasına ve bina metrekare cetvelinde de
               Kanuna uygun olarak “brüt alan” ibaresinin kullanılmasına rağmen alt düzenleyici
               işlemlerle bu alan binanın dıştan dışa yüz ölçümü olarak kullanılmıştır.  Toplam
               inşaat alanı ibaresi ise Kanunda yer almadığı gibi alt düzenleyici işlemlerde de yer
               almamıştır.

               Kaldı ki Kanunun emlak vergisinin indirimli uygulanacağını düzenleyen maddesinde
                     2
               200 m ’yi geçmeyen meskenden bahsedilmiş olup; mesken (konut), insanların içinde
                                                                                                197
               yaşadıkları ev, apartman vb. yer olarak tanımlanmaktadır. 6 ve 14 Seri Nolu Emlak
               Vergisi Kanunu Genel  Tebliğlerinde brüt alanın hesaplanmasına ilişkin yapılan
               açıklamalar ise emlak vergisine esas alanın yüzölçümünün (diğer bir ifade ile verginin
               matrahının) hesaplanması için yapılmıştır. Bu çerçevede kanun koyucu tarafından,
               vergi muafiyeti düzenlemesinde tercih edilen  “mesken (konut)” kavramına karşı,
               idare tarafından toplam inşaat alanı miktarının esas alınması, muafiyetin şartları için
               kullanılan kavramlar çerçevesinde, Kanunun lafzi yorumuna uygun düşmediği gibi
               ruhuna da uygun düşmemektedir.

               Nitekim  Anayasada  vergi, resim, harç ve  benzeri  malî  yükümlülüklerin  kanunla
               konulacağı, değiştirileceği veya kaldırılacağı belirtilmek suretiyle verginin kanuniliği
               ilkesi benimsenmiştir. Anayasa Mahkemesi kararlarında da ifade edildiği üzere
               verginin kanuniliği ilkesi, keyfî uygulamaları önleyecek sınırlamaların yasada yer
               almasını gerektirmektedir. 1319 sayılı Emlak  Vergisi  Kanununun 8 inci maddesi
                                                           2
               tereddüte mahal vermeyecek şekilde brüt 200 m ’yi geçmeyen tek meskeni olması
               şartını hüküm altına almıştır.



                                                                          YILLIK RAPOR 2016
   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203