Page 197 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 197

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Bir başka başvuruda ise; eşi ile birlikte hisseli olarak malik oldukları konutun, tapu
               senedi ve yapı kullanma izin belgesine göre 180 metrekare olduğu, Türkiye sınırları
               içerisinde sadece bir konutunun bulunması ve kendisinin gazi, eşinin de emekli olması
               sebebiyle Emlak Vergisi Kanununa göre indirimli emlak vergisinden yararlandıkları,
               ancak Çankaya Belediyesi tarafından söz konusu konutun 255 metrekare olduğu
               gerekçesiyle 2014 ve 2015 yılları için hisseleri oranında emlak vergisi alındığı,
               kendilerinden vergi alınmasının haksız ve keyfi olduğu belirtilerek, konunun çözüme
               kavuşturulması ve mağduriyetinin giderilmesi talep edilmiştir.

               1319 sayılı Emlak  Vergisi Kanununun 8 inci maddesinde  “… brüt 200 m² yi
               geçmeyen tek meskeni olması …” ibaresine yer verilmiştir. Dolayısıyla emlak vergisi
               muafiyetine ilişkin olarak konutun metrekare hesaplamasında, brüt alanın dikkate
               alınacağı Kanunun açık ifadesidir. Bununla birlikte uygulamada “brüt alan” ibaresinin
               nasıl anlaşılması ve miktarının nasıl hesaplanması gerektiği konusunda tereddütlerin
               yaşandığı ve bu tereddütlerin Maliye Bakanlığı tarafından çıkarılan 6 ve 14 Seri Nolu
               Emlak Vergisi Kanunu Genel Tebliğlerinde açıklandığı görülmektedir.

               14 Seri Nolu Emlak Vergisi Kanunu Genel Tebliğinde, emlâk vergisine esas olacak
               bina değerinin tespitinde binanın dıştan dışa (brüt) yüzölçümünün esas alınacağı;
               binanın (apartmanlarda ise dairenin) dıştan dışa yüzölçümünün, dış duvarlar
                                            2
               arasındaki mesafeler itibariyle m  cinsinden bulunacak alan olduğu; binanın dıştan
               dışa yüzölçümü kesin olarak bilinemediği takdirde, faydalı yani net alanın %25
               fazlasının dıştan dışa yüzölçümü olarak bildirilmesinin mümkün olduğu; bu şekilde
     196       hesaplanan brüt alan, hol, merdiven boşluğu, kapıcı ve kalorifer dairesi, sığınak gibi
               ortak kullanım yerlerinden gelen paylar ile kömürlük ve çamaşırlık gibi müştemilatın
               yüzölçümünü de içerdiği belirtilmiştir.

               Şikâyete konu edilen konutun brüt alanının hesaplanmasına ilişkin bir tereddüt
               bulunmamaktadır. Nitekim şikâyet başvurucusu tarafından sunulan bina metrekare
                                                                          2
               cetvelinde, şikâyet başvurucusuna ait konutun brüt alanı 160.48 m  ; toplam inşaat
                            2
                                                         2
               alanı 213.61 m  ; net faydalı alanı ise 132.70 m  olarak görünmektedir. Yenimahalle
               Belediyesinin şikâyet başvurucusuna gönderdiği cevabi yazıda ise Belediyenin
               İmar ve Şehircilik Müdürlüğünden alınan bina metrekare cetvelinde dairenin brüt
                                      2
               metrekaresinin 213.61 m  olarak görünmesi sebebiyle muafiyet uygulanmasının
               mümkün olmadığı ifade edilmekle beraber;  Yenimahalle Belediye Başkanlığı
               tarafından Kurumumuza gönderilen bina metrekare cetveli ile şikâyet başvurucusu
               tarafından sunulan bina metrekare cetvelinin aynı olduğu tespit edilmiş olup,
                                                                    2
               şikâyete konu edilen konutun brüt alanı burada da 160.48 m  olarak görünmektedir.
               Dolayısıyla Yenimahalle Belediyesi tarafından konutun brüt alanının bina metrekare
                                    2
               cetveline göre 213.61 m  olduğu yönündeki ifadesine itibar edilememiştir.


               YILLIK RAPOR 2016
   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202