Page 230 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 230
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
yol gösterici olması ve ikincil mevzuata da dayanak teşkil etmesi gereken Kanunun
reformun hedefleri doğrultusunda piyasa gelişmelerinin önünde olması gerektiği;
diğer taraftan müktesebatını uyumlaştırmakla yükümlü olduğumuz Avrupa Birliğinin,
mevcut Kanunun yürürlük tarihi olan 2001 yılından sonra üç defa yönerge çıkardığı,
enerji ve özellikle elektrik piyasası mevzuatında yeni amaç ve hedeflere yönelen yeni
bir piyasa yapılanması öngörüldüğü, bu çerçevede ulusal mükellefiyetlerin yerine
getirilmesi hususundaki tereddütleri gidermek amacıyla bazı hususların kanunda
düzenlenmesinde hem yatırım ortamının geliştirilmesi hem de hukuki belirlilik
ilkesinin temini bakımından gereklilik olduğunun değerlendirildiği ifade edilmiştir.
Artan nüfus ve sanayileşmeden kaynaklanan enerji gereksinimi ülke kaynaklarının kıt
olması, fosil yakıtları esas alan enerji kullanımının yakıt konusunda dışa bağımlılık,
yüksek ithalat giderleri ve çevre sorunları gibi önemli olumsuzlukların yanında, dünya
fosil yakıt rezervlerinin hızla tükenmesi sebebiyle yenilenebilir enerji kaynaklarının
önemini artırdığı, yenilenebilir enerji kaynaklarının sürekliliği nedeni ile büyük önem
taşıdığı ve ayrıca çevreye olumsuz etkilerinin, yenilenemeyen enerji kaynaklarına
oranla çok az olduğu bir gerçektir.
Konuyla ilgili Kurumumuza yapılan başvuruda, Rüzgâr Enerji Santrali Projelerinin
kapasite artışına izin verilmesi talep edilmiştir.
Kurumumuzca yürütülen inceleme ve araştırma neticesinde; yarışmalı ya da
yarışmasız olarak bir sahada, rüzgârdan elektrik enerjisi elde etmek amacıyla tesis
kurmak üzere lisans alan ve “üretici firma statüsü” kazanan firmaların yaptıkları 229
faaliyetin ve tabi oldukları mevzuatın yasa koyucu tarafından düzenlendiği, 6446
sayılı Elektrik Piyasası Kanununun 7 nci maddesinin yedinci fıkrasının yoruma
ihtiyaç göstermediği, enerji politikasının belirlenmesinin devletin görevi olduğu, bu
görevin yerine getirilmesinin de yasama yetkisi çerçevesinde kaldığı, kaldı ki kapasite
artışı kapsamında yapılan değerlendirmede devletin satın alabileceği kadar RES
enerjisine izin verebildiği, somut olayda kapasitenin 3 katına yakın arttırılmasının
talep edildiği, idarenin mevzuatın açık olmasına rağmen ayrıca fayda/maliyet/analiz
ekseninde enerji politikasını belirmesinin takdirinde olduğu, sonuçta idarenin takdir
hakkını kullandığının kuşkusuz olduğu; idarenin takdir hakkının yargı denetimine
tabi olduğu, ancak idarenin takdir hakkını kamu yararı ve hizmetin gereklerine
aykırı kullandığı yönünde bir bilgi, belgeye ulaşılamadığı, bu kanaati çağrıştıracak
olguya da rastlanmadığı; kaldı ki idarenin ret cevabına dayanak oluşturan “Kuruma
yapılan ilk lisans başvurusundaki sahada başka lisans başvurusu olmaması” koşulunun
gerekçe yönünden yetersiz kaldığı anlaşılmakta ise de yapılan değerlendirmede
yukarıda açıklanan gerekçenin (fayda, maliyet/analiz ve enerji politikası) gözetilmesi
YILLIK RAPOR 2016