Page 230 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 230

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               yol gösterici olması ve ikincil mevzuata da dayanak teşkil etmesi gereken Kanunun
               reformun hedefleri doğrultusunda piyasa gelişmelerinin önünde olması gerektiği;
               diğer taraftan müktesebatını uyumlaştırmakla yükümlü olduğumuz Avrupa Birliğinin,
               mevcut Kanunun yürürlük tarihi olan 2001 yılından sonra üç defa yönerge çıkardığı,
               enerji ve özellikle elektrik piyasası mevzuatında yeni amaç ve hedeflere yönelen yeni
               bir piyasa  yapılanması  öngörüldüğü, bu  çerçevede ulusal  mükellefiyetlerin yerine
               getirilmesi hususundaki tereddütleri gidermek amacıyla bazı hususların kanunda
               düzenlenmesinde hem yatırım ortamının geliştirilmesi hem de hukuki belirlilik
               ilkesinin temini bakımından gereklilik olduğunun değerlendirildiği ifade edilmiştir.

               Artan nüfus ve sanayileşmeden kaynaklanan enerji gereksinimi ülke kaynaklarının kıt
               olması, fosil yakıtları esas alan enerji kullanımının yakıt konusunda dışa bağımlılık,
               yüksek ithalat giderleri ve çevre sorunları gibi önemli olumsuzlukların yanında, dünya
               fosil yakıt rezervlerinin hızla tükenmesi sebebiyle yenilenebilir enerji kaynaklarının
               önemini artırdığı, yenilenebilir enerji kaynaklarının sürekliliği nedeni ile büyük önem
               taşıdığı ve ayrıca çevreye olumsuz etkilerinin, yenilenemeyen enerji kaynaklarına
               oranla çok az olduğu bir gerçektir.

               Konuyla ilgili Kurumumuza yapılan başvuruda, Rüzgâr Enerji Santrali Projelerinin
               kapasite artışına izin verilmesi talep edilmiştir.

               Kurumumuzca yürütülen inceleme ve araştırma neticesinde; yarışmalı ya da
               yarışmasız olarak bir sahada, rüzgârdan elektrik enerjisi elde etmek amacıyla tesis
               kurmak üzere lisans alan ve  “üretici firma statüsü” kazanan firmaların yaptıkları   229
               faaliyetin ve tabi oldukları mevzuatın yasa koyucu tarafından düzenlendiği, 6446
               sayılı Elektrik Piyasası Kanununun 7 nci maddesinin yedinci fıkrasının yoruma
               ihtiyaç göstermediği, enerji politikasının belirlenmesinin devletin görevi olduğu, bu
               görevin yerine getirilmesinin de yasama yetkisi çerçevesinde kaldığı, kaldı ki kapasite
               artışı kapsamında yapılan değerlendirmede devletin satın alabileceği kadar RES
               enerjisine izin verebildiği, somut olayda kapasitenin 3 katına yakın arttırılmasının
               talep edildiği, idarenin mevzuatın açık olmasına rağmen ayrıca fayda/maliyet/analiz
               ekseninde enerji politikasını belirmesinin takdirinde olduğu, sonuçta idarenin takdir
               hakkını kullandığının kuşkusuz olduğu; idarenin takdir hakkının yargı denetimine
               tabi olduğu, ancak idarenin takdir hakkını kamu yararı ve hizmetin gereklerine
               aykırı kullandığı yönünde bir bilgi, belgeye ulaşılamadığı, bu kanaati çağrıştıracak
               olguya da rastlanmadığı; kaldı ki idarenin ret cevabına dayanak oluşturan “Kuruma
               yapılan ilk lisans başvurusundaki sahada başka lisans başvurusu olmaması” koşulunun
               gerekçe yönünden  yetersiz kaldığı  anlaşılmakta  ise de yapılan değerlendirmede
               yukarıda açıklanan gerekçenin (fayda, maliyet/analiz ve enerji politikası) gözetilmesi



                                                                          YILLIK RAPOR 2016
   225   226   227   228   229   230   231   232   233   234   235