Page 231 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 231

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               zorunlu olduğundan şikâyete konu işlemin reddedilmesinde hukuka aykırılık tespit
               edilememiştir. 70
               6.1.18. Ulaştırma, Basın ve İletişim

               Ulaştırma, basın ve iletişim alanlarında karşılaşılan sorunlar, daha çok gsm şirketleri,
               hgs vb. ulaşıma ilişkin alınan ücretlere yönelik itirazlar şeklinde karşımıza çıkmaktadır.
               Bu alanlarda dikkate değer bulunan konular alt başlıklar şeklinde detaylandırılmıştır.
               6.1.18.1. TRT Payı

               Kamu hizmeti yayıncılığı, genel kabul gören tanımı ile; halk için yapılan, halk
               tarafından finanse edilen ve halk tarafından kontrol edilen yayıncılıktır. Bu tanım
               kamu hizmeti yayıncıları ile diğer (ticari - devlet) yayın kuruluşları arasındaki farkı
               da ortaya koymaktadır. Avrupa Birliği 1997 yılında Amsterdam Antlaşmasının
               görüşmeleri kapsamında ek bir protokol imzalayarak kamu hizmeti yayıncılığının
               önemini vurgulamış, destekleme kararını ve finansman şeklini üye ülkelere bırakmıştır.
               Bu durumda, kamu yayıncılığının kurumsallaşması, her ülkenin farklı tarihsel süreçleri
               ile gerçekleştiğinden finansman hususu da bir ülkeden diğerine farklılık göstermiştir.
               Ancak, Avrupa Komisyonu bu konuda 2001 ve 2009’da iki tebliğ yayınlamış, son
               olarak 2009’da yayınladığı ve kamu hizmeti yayıncılarının faaliyetlerinin kapsamı
               ile bu faaliyetlerin kamu kaynaklarınca finanse edilmesinin koşullarını düzenleyerek
               prensip olarak kamu yayıncılığının finansmanına yönelik devlet desteğinin varlığını
               sürdürmüştür.

     230       Bu konuda uluslararası uygulamalara bakacak olursak; kamu yayıncılığının finansman
               modeli olarak genelde reklam dışında kanunla garanti altına alınmış modellerin
               benimsendiği ve uygulandığı tespit edilmiştir.  Yayın bedelleri; radyo-televizyon
               cihazlarından alınan ruhsat ücretleri, elektrik enerji payı, gelir vergisinden alınan
               pay gibi kamu yayıncılığında kullanılacak her tür ücret, vergi ve diğer kamusal
               yükümlülükler, genel bütçeden aktarılacak paylar, fonlar, ve sübvansiyonlar, reklam/
               sponsor gelirleri ve görsel-işitsel ürünlerin satışından elde edilecek diğer ticari gelirlere
               dayanmaktadır. Kamu hizmeti yayıncılığının finansmanında hiçbir ülkede tek
               kaynağa dayanılmamakta, çoğunlukla karma bir finansman modeli uygulanmaktadır.
               Bu modeller, yayın bedelini toplamanın farklı yöntemleri olup; ortak özellikleri
               ise,  “müşteri-satıcı” ilişkisi gibi gönüllülük esasına değil kamusal yükümlülüğe
               dayalı, vergi niteliğinde zorunlu ödemeler şeklinde belirlenmiş olmasıdır. Bu bedel;
               Türkiye’de halen uygulandığı gibi, tüketilen elektrik enerjisi ücretinden alınan yüzde
               oranında bir pay, Yunanistan’da olduğu gibi sınai kuruluşlar ve haneleri ayırmaksızın


               70  2016/1155 şikâyet numaralı başvuru için verilen 01/09/2016 tarihli Ret Kararı.



               YILLIK RAPOR 2016
   226   227   228   229   230   231   232   233   234   235   236