Page 232 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 232
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
her elektrik sayacı başına tahakkuk ettirilen sabit bir bedel, Makedonya’da olduğu
gibi sınai kuruluşları kapsamayan, yalnızca hanelere ait sayaçlar üzerinden alınan
sabit bir bedel, Almanya, Fransa ve diğer bazı Avrupa Birliği üyesi ülkelerde olduğu
gibi, radyo-televizyon cihazlarından her yıl alınan ruhsat ücreti, Polonya, Macaristan
gibi ülkelerde telefon faturasına eklenen sabit bir ücret, Hollanda Parlamentosunun
1 Ocak 2000 tarihinde kabul ettiği yeni sistemdeki gibi, gelir vergisine eklenen özel
bir kalem şeklinde tahsil edilmektedir.
Kurumumuza yapılan bir başvuruda şikâyetçi, şahsi konutuna ait elektrik faturalarından
TRT payı adı altında yapılan kesintilerin iptalini ve tarafına iadesini talep etmiştir.
Şikâyet konusu işleme ilişkin bilgi ve belgeler TRT Kurumu Genel Müdürlüğünden,
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığından, Enerji Piyasası Düzenleme Kurulundan
talep edilmiş; anılan idarelerce ilgili belgelerin örnekleri gönderilmiştir. Söz konusu
bilgi, belge ile ulusal ve uluslararası mevzuat hükümleri birlikte değerlendirildiğinde;
Türkiye Cumhuriyetinin ilk ve tek aynı zamanda kamusal çoğunluk için kamu hizmeti
yayıncılığı yapan TRT’nin çok geniş ulusal ve uluslararası insan topluluklarına hitap
ettiği, Anayasada yazılı kamusal görevini yerine getirmekle birlikte bilgilendirmeyi,
eğitmeyi ve eğlendirmeyi amaç edinen yayınlar yaptığı, bu yönüyle nihai tüketiciye
satılan enerji bedeli üzerinden, Türkiye Radyo Televizyon Kurumu giderlerinin
karşılanması amacı ile tahsil edilen TRT payının Anayasanın 73 üncü maddesi
uyarınca kanun hükmüyle kamu yararı ve hizmet gereklerinin karşılanması amacıyla
konulduğu, bu durumun aksinin nihai kullanıcıya gönderilen faturalarda aylık ne 231
kadar TRT payı ödeneceğinin belirtildiği, bu şekilde de aleniyetin sağlandığı bu
itibarla idarenin işlemlerinde herhangi bir hukuka aykırılık tespit edilemediğinden
şikâyet başvurusunun reddine karar verilmiştir. 71
6.1.19. Orman, Su, Çevre ve Şehircilik
Bu alanda kurumumuza gelen şikâyetler kentsel dönüşüm hizmetlerinde karşılaşılan
sorunlar, çevreye yönelik talepler, imar ve iskân işleri, kültür varlıkları ve sit alanları
konularında farklılaşmakla birlikte; özellikle TOKİ’nin sunduğu hizmetlere ilişkin
başvuruların yoğunlaştığı görülmektedir. Bunlar arasında TOKİ tarafından yapılan
yapıların kalitesizliği, ödemelerde sorunlar olduğu iddiası, TOKİ tarafından
belirlenen site yönetimlerinin sorunlu olması vb. hususlar yer almaktadır. Ancak
bu tür başvurulara ilişkin TOKİ ile yapılan yazışmalara olumlu cevaplar verildiği
görülmektedir.
71 2015/3926 şikâyet numaralı başvuru için verilen 09/04/2016 tarihli Ret Kararı.
YILLIK RAPOR 2016