Page 233 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 233
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
6.1.19.1. İmar ve İskân İşlerine Dair Konular
3194 sayılı İmar Kanununun 6 ncı maddesinde, planlar kapsadıkları alan ve amaçları
açısından bölge planları ve imar planları olarak iki ana kategoriye ayrılmış, imar planları
da uygulamaya esas olan uygulama imar planları ve bu planın hazırlanmasındaki
temel hedefleri, ilkeleri ve arazi kullanım kararlarını belirleyen nazım imar planları
olarak sınıflandırılmış; anılan Kanunun 8 inci maddesinde, planların tanımlaması
yapılarak, planlar bölge planı, çevre düzeni planı, nazım imar planı ve uygulama imar
planı olarak kademelendirilmiş ve alt ölçekli planların üst ölçekli planlarda belirlenen
planlama ana ilkelerine, stratejilerine ve kararlarına uyumlu olması zorunluluğu
getirilmiştir.
İmar planlarının, planlanan yörenin bugünkü durumunun, olanaklarının ve ilerideki
gelişmesinin gerçeğe en yakın şekilde saptanabilmesi için coğrafi veriler, beldenin
kullanılışı, donatımı ve mali bilgiler gibi konularda yapılacak araştırma sonucu elde
edilecek bilgiler ışığında, çeşitli kentsel işlevler arasında var olan ya da sağlanabilecek
olanaklar ölçüsünde en iyi çözüm yollarını bulmak, belde halkına iyi yaşama düzeni
ve koşulları sağlamak amacıyla kentin kendine özgü yaşayış biçimi ve karakteri, nüfus,
alan ve yapı ilişkileri, halkın sosyal ve kültürel gereksinimleri, güvenlik ve sağlığı
ile ilgili konular göz önüne alınarak hazırlanması gerekmektedir. Anılan ölçütlere
göre hazırlanan imar planları zamanla planlanan alandaki koşulların zorunlu kıldığı
biçimde ve kanunlarda öngörülen yöntemlere uygun olarak değiştirilebilir. Ancak
yapılan plan değişikliklerinin amaç yönünden denetimi de bu değişikliği zorunlu
232 kılan nedenlerin irdelenmesi yoluyla yapılabilecektir.
Revizyon imar planı; gerek nazım ve gerekse uygulama imar planlarının ihtiyaca
cevap vermediği ve uygulamasının problem olduğu durumlarda planın tümünün veya
büyük bir kısmının plan yapım tekniklerine uyularak yenilenmesi sonucu elde edilen
plan olmakla birlikte, bu planların da; planlanan yörenin bugünkü durumunun,
olanaklarının ve ilerideki gelişmesinin gerçeğe en yakın şekilde saptanabilmesi için,
imkânlar ölçüsünde en iyi çözüm yollarını bulmak, belde halkına iyi yaşama düzeni
ve koşulları sağlamak amacıyla kentin kendine özgü yaşayış biçimi ve karakteri, nüfus,
alan ve yapı ilişkileri, yörenin gerek çevresiyle ve gerekse çeşitli alanları arasında olan
bağlantıları, halkın sosyal ve kültürel gereksinimleri, güvenlik ve sağlığı ile ilgili
konular göz önüne alınarak hazırlanması gerekeceği açıktır.
Kurumuza başvuruda bulunan şikâyetçi, Antalya 2 inci Etap (Side Turizm Alanı
Sorgun Bölgesi) D-400 Karayolunun kuzeyinde kalan, hissedar olduğu parseller
dışındaki diğer parseller için inşaat yoğunluğunun (emsal) gerek ticari alanlarda
gerekse konut alanlarında E:1,20 olarak düzenlenmişken, kendisinin hissedar olduğu
YILLIK RAPOR 2016