Page 236 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 236

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Yıllık Raporun bu bölümünde, hakkaniyet denetimi yoluyla Kurumumuz tarafından
               verilen kararların değerlendirmesi yapılacak, Kurumumuzun tavsiye kararlarında yer
               alan mevzuat değişikliği önerileri ile tavsiye kararları ile gerçekleştirilen mevzuat
               değişikliklerine yer verilecektir. Bunun yanı sıra,  Türk yargı sisteminin sorun
               alanlarına ayna tutma ve yol gösterme amacıyla hazırlanan Yargı Özel Raporu ile
               hazırlanmakta olan Mülteciler Özel Raporu hakkında bilgilendirme yapılacaktır.
               7.1. Kamu Yönetiminde Hakkaniyet Anlayışının Yerleşmesinde Ombudsmanlığın
               Rolü

               İdare ile kişiler arasındaki uyuşmazlıklarda bir çözüm yolu olan Kurumumuzun
               ülkemize en istisnai katma değerinin, idarenin eylem ve işlemleri ile tutum ve
               davranışlarını, sadece hukuka uygunluk açısından değil, aynı zamanda hakkaniyete
               uygunluk açısından da incelemek görevi olduğunun söylenmesi yanlış olmayacaktır.
               Çünkü idari yargıya bakıldığında; idari yargı yetkisinin, idari eylem ve işlemlerin
               hukuka uygunluğunun denetimi ile sınırlı olduğu, idari mahkemelerin yerindelik
               denetimi yapamayacakları, üstelik yürütme görevinin kanunlarda gösterilen şekil ve
               esaslara uygun olarak yerine getirilmesini kısıtlayacak, idari eylem ve işlem niteliğinde
               veya idarenin takdir yetkisini kaldıracak biçimde yargı kararı veremeyecekleri
               görülecektir. 73

               İdari yargının, hukuka  uygunluk denetimi ile sınırlı inceleme yapması halinde,
               kimi zaman kişilerin adalet duygularının tatmin edilemediği durumlar ortaya
               çıkabilmektedir. İşte bu noktada, hukuka uygun olmakla birlikte adalet duygusunun
               tatmin edilemediği, somut olay adaletini sağlamaktan uzak işlem ve eylemlerin
               düzeltilmesi amaçlandığında, hakkaniyete uygunluk denetiminin yapılması
               gerekmekte olup ülkemizde bu istisnai yetki kanunla Kurumumuza verilmiştir.
               Böylece  “Kurumumuza ulaşan şikâyetler yalnız hukuka uygunluk değil, ayrıca
               hakkaniyete uygunluk yönünden de incelemeye tabi tutulmakta ve bu açıdan         235
               bakıldığından Kurumumuz Türkiye’de hakkaniyet denetimi yapan tek kurum olma
               özelliğini taşımaktadır.”  74

               Yıllık Raporumuzun bu kısmında Kurumumuzun sahip olduğu bu istisnai yetkiye
               odaklanılacak ve hakkaniyetin sözlük anlamından başlanarak, pozitif hukuktaki
               tarihsel gelişimine, nasıl kavramlaştırıldığına, kamu yönetimi ve ombudsmanlık
               ile ilgisine ve son olarak Kurumumuz mevzuatında nasıl yer aldığına değinilerek
               Kurumumuz esas kararlarından konuya ilişkin örneklere yer verilecektir.


               73
                 Türkiye Cumhuriyeti Anayasası’nın 125. maddesi; 2577 sayılı İdari Yargılama Usul Kanununun 2.
               maddesi
               74  M. Nihat Ömeroğlu, 3. Uluslararası Ombudsmanlık Sempozyumu, s. 9.



                                                                          YILLIK RAPOR 2016
   231   232   233   234   235   236   237   238   239   240   241