Page 239 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 239

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               hukukun üstünlüğüne halel gelmemesi gerekmekte olup buna çare olarak “hukuki
                                               85
               bilgeliğin” kazanımı önerilmektedir.  Bu noktada pozitif hukuk ile hakkaniyetin
               çatıştığı izlenimi olsa da hakkaniyet ile pozitif hukuktan keyfi bir sapma olmadığı,
               kastın hukukun özünü, ruhunu yakalamak olduğu, çünkü bazen adalet ve hukukun
               üstünlüğü için hakkaniyetin uygulanmasının gerekebileceği, böylece hakkaniyet ile
               hukukun üstünlüğü idealinin temelde birbiriyle tutarlı olduğu vurgulanmaktadır. 86
               Konuya kamu yönetimi ve ombudsmanlık denetimi bağlamında bakıldığında; hızla
               değişen, gelişen ve dönüşen modern dünyada, kamu yönetiminin bu hızı yakalayamadığı
               ve bu nedenle yavaş ve hantal olarak kaldığı ve aynı nedenlerle kanunların da katı
               olabildiği ve sonuç itibariyle insanların özgürlüklerinin kısıtlanabildiği ve adalete
               erişimde  aksaklıklar  meydana  gelebildiği tespiti  yapılmaktadır.  Diğer  yandan
               mevzuatın  çeşitliliği ve çokluğu kamu yönetiminde  tam olarak uygulanışını
               zorlaştırmakta ve kamu idarelerinin mevzuatı harfiyen yerine getirme zorunluluğu
               da kişiler ve kamu idareleri arasındaki uyuşmazlıkları belirgin hale getirebilmektedir.
               Bu  noktalarda  “hakkaniyet”,  hızla  değişen  dünyada  modern  insanın  ihtiyaçlarını
               karşılamada tamamlayıcı bir unsur olarak ortaya çıkmaktadır. Çünkü hızla değişen
               dünyada, mevzuatın da aynı hızla güncellenmesini gerektirirken yasa koyucunun
               buna ayak uydurması hiç de kolay olmayacağından ancak ombudsmanın, kamu
               yönetiminde acil ihtiyaç olan reformları hakkaniyet denetimi çerçevesinde ortaya
               koyarak böyle bir açığı kapatabileceği ifade edilmektedir. 87

               Bu çerçevede birçok ombudsman kurumuna hukuki denetim yanında adalet, hakkaniyet
               gibi daha geniş standartlar açısından da denetim yapma yetkisi verilmektedir ve bu
               standartları uygularken ombudsman kurumları devletin uluslararası insan hakları
                                                                 88
               kapsamındaki sorumluluklarından faydalanabilmektedir.
               Yukarıdaki yaklaşımlara paralel olarak ombudsmanın hakkaniyet denetimi,  bu
     238                                                                         89
               kurumların etkililik ve başarı ölçütlerinden biri olarak tanımlanmakta  ya da
               idari eylem ve işlemleri inceleme aşamasında,  “yönetime karşı özel çıkarlar
               savunulurken genel toplum çıkarlarının özel çıkarlara kurban edilmemesi, toplum
               çıkarları adına bireyin çok ağır yaptırımlara maruz kalmaması ve toplum adına
               katlanılacak fedakârlıkların eşit paylaşımının gözetilmesi” gibi hassasiyetler olarak


               85
                 Solum, “Equity and the Rule of Law”, s. 133
               86  Solum, “Equity and the Rule of Law”, s. 145
               87
                 Michael Mauerer, “Equity-The Supplementary Function of the Ombudsman”, Occasional Paper, No:
               55, September, 1996.
               88
                 Linda C. Reif, The Ombudsman, Good Governance and the International Human Rights System, Marti-
               nus Nijhoff Publishers, 2004,  ss. 101, 110.
               89  Müslüm Akıncı, Bağımsız Otoriteler ve Ombudsman, İstanbul, Beta, 1999


               YILLIK RAPOR 2016
   234   235   236   237   238   239   240   241   242   243   244