Page 240 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 240

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                             90
               sıralanmaktadır.  Bu bağlamda; uluslararası hukukun yazılı olmayan kaynaklarından
               olan hukukun genel ilkelerinden, özellikle yazılı hukuk kurallarının katı biçimde
               uygulanmasından doğabilecek sakıncaları gidermeye yönelik, bir ilke olarak ve insaf,
               merhamet ve şefkat hisleriyle yumuşatılmış ve şiddeti hafifletilmiş bir adalet olarak
                                                                                     91
               hakkaniyetin ombudsmana hukuk ve adaleti birleştirmek için bir şans sağladığı  ve
               yine bu doğrultuda yasal olmasına rağmen hakkaniyetle bağdaşmayan işlemler idareye
               karşı güven ve iyi niyet duygularını zedelerken geleneksel kurumların yasal çerçeveyi
               göz ardı etmelerinin ve zorlamalarının kolay olmadığı durumlarda ombudsmanın iki
               tarafın da tatmin olacağı çözümler üretebileceği vurgulanmaktadır. 92

               Sonuç olarak hepimizin aynı olmadığı, farklılıklarımızın olduğu, farklı ihtiyaç ve
               yeteneklere sahip olduğumuz ilkesinin kabulü ile özel ve somut olaylarda adaletin
               tesisi için Ombudsman kurumlarının, hakkaniyete uygunluk denetimi yetkileri ile
               hükümetlerin hesap verebilirliğine, sistemik değişime ve en önemlisi de mülkün
               temeli olan adaletin yerleşmesine araç olabileceği açıktır. 93

               Bu  kavramsal çerçeveden sonra Kamu Denetçiliği  Kurumuna  bakıldığında;
               ülkemizde idarenin eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışlarının hukuka uygunluk
               yanında hakkaniyete uygunluk denetimi yetkisi, Kurumumuza kanunla verilmiştir.
               6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunun “Amaç” başlıklı 1 inci maddesinde,
               “Bu Kanunun amacı; kamu hizmetlerinin işleyişinde bağımsız ve etkin bir şikâyet
               mekanizması oluşturmak suretiyle, idarenin her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve
               davranışlarını; insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde, hukuka ve hakkaniyete
               uygunluk yönlerinden incelemek, araştırmak ve önerilerde bulunmak üzere Kamu
               Denetçiliği Kurumunu oluşturmaktır.” hükmü yer almaktadır.
               Kanunun “Kurumun görevi” başlıklı 5 inci maddesinde ise, “Kurum, idarenin işleyişi
               ile ilgili şikâyet üzerine, idarenin her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışlarını;
                                                                                                239
               insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde, hukuka ve hakkaniyete uygunluk yönlerinden
               incelemek, araştırmak ve idareye önerilerde bulunmakla görevlidir.” denilmektedir. Yine
               Kanunun “And içme” başlıklı 13 üncü maddesinde, “Görevlerine başlarken Başdenetçi
               Genel Kurulda, denetçiler ise Komisyonda aşağıdaki şekilde and içerler: ‘Görevimi tam bir
               tarafsızlık, dürüstlük, hakkaniyet ve adalet anlayışı içinde yerine getireceğime, namusum
               ve şerefim üzerine and içerim.’ ” hükmü yer almaktadır.


               90  Zekeriya Temizel, Yurttaşın Yönetime Karşı Korunmasında Bağımsız Bir Denetim Organı – Ombudsman,
               IULA-EMME, İstanbul, 1997, s. 47.
               91
                 Zehra Odyakmaz, 3. Uluslararası Ombudsmanlık Sempozyumu, S.33.
               92
                 Erhan Tutal, Dünyada ve Türkiye’de Ombudsmanlık, Ankara, Adalet Yayınevi, 2014, s. 5-6.
               93
                 Fiona Crean, Ombudsman of the City of Toronto, “Embedding Equity through Ombudsman Syste-
               mic Investigations”, 28 March 2013.

                                                                          YILLIK RAPOR 2016
   235   236   237   238   239   240   241   242   243   244   245