Page 240 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 240
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
90
sıralanmaktadır. Bu bağlamda; uluslararası hukukun yazılı olmayan kaynaklarından
olan hukukun genel ilkelerinden, özellikle yazılı hukuk kurallarının katı biçimde
uygulanmasından doğabilecek sakıncaları gidermeye yönelik, bir ilke olarak ve insaf,
merhamet ve şefkat hisleriyle yumuşatılmış ve şiddeti hafifletilmiş bir adalet olarak
91
hakkaniyetin ombudsmana hukuk ve adaleti birleştirmek için bir şans sağladığı ve
yine bu doğrultuda yasal olmasına rağmen hakkaniyetle bağdaşmayan işlemler idareye
karşı güven ve iyi niyet duygularını zedelerken geleneksel kurumların yasal çerçeveyi
göz ardı etmelerinin ve zorlamalarının kolay olmadığı durumlarda ombudsmanın iki
tarafın da tatmin olacağı çözümler üretebileceği vurgulanmaktadır. 92
Sonuç olarak hepimizin aynı olmadığı, farklılıklarımızın olduğu, farklı ihtiyaç ve
yeteneklere sahip olduğumuz ilkesinin kabulü ile özel ve somut olaylarda adaletin
tesisi için Ombudsman kurumlarının, hakkaniyete uygunluk denetimi yetkileri ile
hükümetlerin hesap verebilirliğine, sistemik değişime ve en önemlisi de mülkün
temeli olan adaletin yerleşmesine araç olabileceği açıktır. 93
Bu kavramsal çerçeveden sonra Kamu Denetçiliği Kurumuna bakıldığında;
ülkemizde idarenin eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışlarının hukuka uygunluk
yanında hakkaniyete uygunluk denetimi yetkisi, Kurumumuza kanunla verilmiştir.
6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunun “Amaç” başlıklı 1 inci maddesinde,
“Bu Kanunun amacı; kamu hizmetlerinin işleyişinde bağımsız ve etkin bir şikâyet
mekanizması oluşturmak suretiyle, idarenin her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve
davranışlarını; insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde, hukuka ve hakkaniyete
uygunluk yönlerinden incelemek, araştırmak ve önerilerde bulunmak üzere Kamu
Denetçiliği Kurumunu oluşturmaktır.” hükmü yer almaktadır.
Kanunun “Kurumun görevi” başlıklı 5 inci maddesinde ise, “Kurum, idarenin işleyişi
ile ilgili şikâyet üzerine, idarenin her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışlarını;
239
insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde, hukuka ve hakkaniyete uygunluk yönlerinden
incelemek, araştırmak ve idareye önerilerde bulunmakla görevlidir.” denilmektedir. Yine
Kanunun “And içme” başlıklı 13 üncü maddesinde, “Görevlerine başlarken Başdenetçi
Genel Kurulda, denetçiler ise Komisyonda aşağıdaki şekilde and içerler: ‘Görevimi tam bir
tarafsızlık, dürüstlük, hakkaniyet ve adalet anlayışı içinde yerine getireceğime, namusum
ve şerefim üzerine and içerim.’ ” hükmü yer almaktadır.
90 Zekeriya Temizel, Yurttaşın Yönetime Karşı Korunmasında Bağımsız Bir Denetim Organı – Ombudsman,
IULA-EMME, İstanbul, 1997, s. 47.
91
Zehra Odyakmaz, 3. Uluslararası Ombudsmanlık Sempozyumu, S.33.
92
Erhan Tutal, Dünyada ve Türkiye’de Ombudsmanlık, Ankara, Adalet Yayınevi, 2014, s. 5-6.
93
Fiona Crean, Ombudsman of the City of Toronto, “Embedding Equity through Ombudsman Syste-
mic Investigations”, 28 March 2013.
YILLIK RAPOR 2016