Page 241 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 241

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Benzer ifadelere, 28/03/2013 tarihli ve 28601 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan,
               “Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar
               Hakkında Yönetmeliğin 1 inci ve 22 nci maddelerinde de yer verilmiştir. Yönetmeliğin
               “Amaç ve kapsam” başlıklı 1 inci maddesinde “Bu Yönetmelik; kamu hizmetlerinin
               işleyişinde bağımsız ve etkin bir şikâyet mekanizması oluşturmak amacıyla idarenin
               her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışlarını; insan haklarına dayalı adalet
               anlayışı içinde, hukuka ve hakkaniyete uygunluk yönlerinden ve iyi yönetim ilkelerini
               gözeterek incelemek, araştırmak ve önerilerde bulunmak üzere kurulan Kamu Denetçiliği
               Kurumuna  gerçek ve  tüzel kişiler  tarafından yapılacak şikâyet başvurularının usul ve
               esasları ile Kamu Denetçiliği Kurumunun çalışma usul ve esaslarını kapsar.” hükmü ile
               “İnceleme ve araştırma usulü” başlıklı 22 nci maddesinin birinci fıkrasında “İdarenin
               her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışları, insan haklarına dayalı adalet
               anlayışı içinde, hukuka ve hakkaniyete uygunluk ve iyi yönetim ilkeleri yönlerinden
               incelenir ve araştırılır.” hükmü yer almaktadır.
               Kurumumuz, kanundan aldığı yetki ile idarenin her türlü eylem ve işlemleri ile tutum
               ve davranışlarını hakkaniyete uygunluk açısından da incelemekte ve gerekli gördüğü
               hallerde idareye tavsiye kararları vermektedir. Aşağıda bu kararlardan bazı örnekler
               sunulmaktadır:
               -“Sınav Tarihlerinin Çakışması” ile ilgili 2013/101 şikâyet numaralı başvuru için
               verilen 19/07/2013 tarihli Tavsiye Kararının 12. paragrafında, “ÖSYM’nin yazısında;
               Mühendislik Tamamlama sınavının teknik öğretmenler için, DGS’nin de iki yıllık eğitim
               veren  meslek  yüksekokulu  ve  açık  öğretim  ön  lisans  mezunları  için  düzenlendiği  ifade
               edildikten sonra “kaldı ki bu iki farklı sınavda başarı gösteren adayların giriş yaptıkları
               Mühendislik programında görecekleri eğitimin de farklı seviye, müfredat ve muafiyete tabi
               oldukları[nın] da açık ol[duğu]” denilmektedir. Bu ifadelerden ÖSYM Başkanlığının her
     240       iki sınava birden girmek isteyenlerin sadece mühendislik tamamlama amacının olacağını
               varsaydığı anlaşılmaktadır. Ancak Kurumumuza şikâyette bulunan T. E. gibi hem Teknik
               Eğitim Fakültesi mezunu olup Mühendislik Tamamlama Sınavına girmek isteyen hem
               de Açıköğretim Fakültesi Adalet Programı gibi mühendislikle ilgili olmayan bir bölümden
               sonra dikey geçiş ile eğitimin üst kısmına devam etmek isteyenler olabilir. Bu durumda
               olanlar için iki sınavın çakışması hak kaybına neden olmaktadır.
               Aday portföyleri açısından DGS’ye meslek yüksekokulu mezunları ile beraber açık öğretim
               ön  lisans programları mezunları  girebilmektedir. Ülkemizde açık  öğretime  katılım  çok
               yüksektir. Bundan dolayı DGS özel bir sınavdan çok katılımı yüksek genel bir sınavdır. Bu
               noktada genel bir sınavın Mühendislik Tamamlama Sınavı gibi daha özel bir sınav ile
               çakışması hakkaniyete uygun değildir.





               YILLIK RAPOR 2016
   236   237   238   239   240   241   242   243   244   245   246