Page 241 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 241
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Benzer ifadelere, 28/03/2013 tarihli ve 28601 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan,
“Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar
Hakkında Yönetmeliğin 1 inci ve 22 nci maddelerinde de yer verilmiştir. Yönetmeliğin
“Amaç ve kapsam” başlıklı 1 inci maddesinde “Bu Yönetmelik; kamu hizmetlerinin
işleyişinde bağımsız ve etkin bir şikâyet mekanizması oluşturmak amacıyla idarenin
her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışlarını; insan haklarına dayalı adalet
anlayışı içinde, hukuka ve hakkaniyete uygunluk yönlerinden ve iyi yönetim ilkelerini
gözeterek incelemek, araştırmak ve önerilerde bulunmak üzere kurulan Kamu Denetçiliği
Kurumuna gerçek ve tüzel kişiler tarafından yapılacak şikâyet başvurularının usul ve
esasları ile Kamu Denetçiliği Kurumunun çalışma usul ve esaslarını kapsar.” hükmü ile
“İnceleme ve araştırma usulü” başlıklı 22 nci maddesinin birinci fıkrasında “İdarenin
her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışları, insan haklarına dayalı adalet
anlayışı içinde, hukuka ve hakkaniyete uygunluk ve iyi yönetim ilkeleri yönlerinden
incelenir ve araştırılır.” hükmü yer almaktadır.
Kurumumuz, kanundan aldığı yetki ile idarenin her türlü eylem ve işlemleri ile tutum
ve davranışlarını hakkaniyete uygunluk açısından da incelemekte ve gerekli gördüğü
hallerde idareye tavsiye kararları vermektedir. Aşağıda bu kararlardan bazı örnekler
sunulmaktadır:
-“Sınav Tarihlerinin Çakışması” ile ilgili 2013/101 şikâyet numaralı başvuru için
verilen 19/07/2013 tarihli Tavsiye Kararının 12. paragrafında, “ÖSYM’nin yazısında;
Mühendislik Tamamlama sınavının teknik öğretmenler için, DGS’nin de iki yıllık eğitim
veren meslek yüksekokulu ve açık öğretim ön lisans mezunları için düzenlendiği ifade
edildikten sonra “kaldı ki bu iki farklı sınavda başarı gösteren adayların giriş yaptıkları
Mühendislik programında görecekleri eğitimin de farklı seviye, müfredat ve muafiyete tabi
oldukları[nın] da açık ol[duğu]” denilmektedir. Bu ifadelerden ÖSYM Başkanlığının her
240 iki sınava birden girmek isteyenlerin sadece mühendislik tamamlama amacının olacağını
varsaydığı anlaşılmaktadır. Ancak Kurumumuza şikâyette bulunan T. E. gibi hem Teknik
Eğitim Fakültesi mezunu olup Mühendislik Tamamlama Sınavına girmek isteyen hem
de Açıköğretim Fakültesi Adalet Programı gibi mühendislikle ilgili olmayan bir bölümden
sonra dikey geçiş ile eğitimin üst kısmına devam etmek isteyenler olabilir. Bu durumda
olanlar için iki sınavın çakışması hak kaybına neden olmaktadır.
Aday portföyleri açısından DGS’ye meslek yüksekokulu mezunları ile beraber açık öğretim
ön lisans programları mezunları girebilmektedir. Ülkemizde açık öğretime katılım çok
yüksektir. Bundan dolayı DGS özel bir sınavdan çok katılımı yüksek genel bir sınavdır. Bu
noktada genel bir sınavın Mühendislik Tamamlama Sınavı gibi daha özel bir sınav ile
çakışması hakkaniyete uygun değildir.
YILLIK RAPOR 2016