Page 245 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 245
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
hukuk devletinde ceza hukukuna ilişkin düzenlemelerde olduğu gibi idari yaptırımlar
açısından da hangi eylemlerin kabahat sayılacağı, bunlara uygulanacak yaptırımın türü
ve ölçüsü, yaptırımın ağırlaştırıcı ve hafifleştirici nedenlerinin belirlenmesi gibi konularda
kanun koyucu takdir yetkisine sahip olmakla birlikte kanun koyucunun, kendisine tanınan
takdir yetkisini anayasal sınırlar içinde adalet, hakkaniyet ve kamu yararı ölçütlerini göz
önünde tutarak kullanması gerekmektedir.
Mevcut düzenleme itibariyle, öngörülen maktu cezanın çok daha altında fazla hasılat eden
satıcı ile işlek bir mevkide olması nedeniyle söz konu maktu cezanın üstünde fazla hasılat
elde eden satıcının aynı miktarda ceza ödemesi durumu ortaya çıkacaktır. Regülatör idari
para ceza niteliğinde olan bu yaptırımların meblağları yüksek olduğunda, asıl amaç olan
cezaların caydırıcılığından çok işletmenin temel fonksiyonlarını yerine getirmelerine engel
olarak ekonomik faaliyetlerine son vermelerine kadar olumsuz etkilere de neden olabilecektir.
Bu durumda, cezanın maktu olarak belirlenmesi verilen ceza ile öngörülen yaptırımın
etkililiği, verilen ceza ile istenen amaca ulaşma vb. açılardan etkin bir yöntem olmayacağı
gibi, ceza uygulanacak kişinin meşru bir mazeretinin bulunması, işletmeye getireceği
maddi külfetin tahammül edilecek sınırlarda olmaması vb. durumlarda hakkaniyete aykırı
olacağı değerlendirilmektedir.
Yükümlülük veya yasaklara aykırı davranılması sonucunda uygulanan para cezası
ile ilgili olarak, yukarıda belirtilen gerekçelerle 5307 sayılı Kanunda yer alan idari
para cezalarının maktu olarak belirlenmesi yerine olayın niteliği, ihlalin büyüklüğü vb
yönlerden yapılacak değerlendirmeler sonucunda Kurum tarafından nisbi ve belli limitler
çerçevesinde belirlenmesine imkân verecek yeni bir düzenleme yapılmasının hakkaniyet
ve ölçülülük ilkelerine uygun olacağının tespiti gerektiği sonuç ve kanaatine varılmıştır.”
ifadeleri kullanılmıştır.
7.2. Tavsiye Kararlarımız ile 2016 Yılında Önerilen Mevzuat Değişiklikleri
244
Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar
Hakkında Yönetmeliğin “Tavsiye kararı” başlıklı 32 nci maddesinde, inceleme ve
araştırma sonucunda şikâyetin yerinde olduğu kanaatine varılması hâlinde mevzuat
değişikliği önerisini de içerecek surette tavsiye kararın verilebileceği hüküm altına
alınmaktadır. 2016 yılı içerisinde verdiğimiz kararları kapsamında, alt düzenleyici
işlemler dâhil olmak üzere mevzuat değişikliği önerilerimiz ve bu doğrultuda idareler
tarafından gerçekleştirilen uygulamalar aşağıda sunulmaktadır.
1) Geçici Görevin Bölge Hizmetinden Sayılması
Şikâyet başvurucusu; 2010 yılında İzmir’de görev yaptığı sırada 70 gün süre ile
Siirt İlinin Pervari İlçesinde geçici olarak görevlendirildiğini, 09/07/2012 tarihinde
hizmet süresi 3 yıl olan Van İlinde görevini ifa etmeye başladığını, 2014 yılında 4
YILLIK RAPOR 2016