Page 245 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 245

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               hukuk devletinde ceza hukukuna ilişkin düzenlemelerde olduğu gibi idari yaptırımlar
               açısından da hangi eylemlerin kabahat sayılacağı, bunlara uygulanacak yaptırımın türü
               ve ölçüsü, yaptırımın ağırlaştırıcı ve hafifleştirici nedenlerinin belirlenmesi gibi konularda
               kanun koyucu takdir yetkisine sahip olmakla birlikte kanun koyucunun, kendisine tanınan
               takdir yetkisini anayasal sınırlar içinde adalet, hakkaniyet ve kamu yararı ölçütlerini göz
               önünde tutarak kullanması gerekmektedir.
               Mevcut düzenleme itibariyle, öngörülen maktu cezanın çok daha altında fazla hasılat eden
               satıcı ile işlek bir mevkide olması nedeniyle söz konu maktu cezanın üstünde fazla hasılat
               elde eden satıcının aynı miktarda ceza ödemesi durumu ortaya çıkacaktır. Regülatör idari
               para ceza niteliğinde olan bu yaptırımların meblağları yüksek olduğunda, asıl amaç olan
               cezaların caydırıcılığından çok işletmenin temel fonksiyonlarını yerine getirmelerine engel
               olarak ekonomik faaliyetlerine son vermelerine kadar olumsuz etkilere de neden olabilecektir.
               Bu durumda, cezanın maktu olarak belirlenmesi verilen ceza ile öngörülen yaptırımın
               etkililiği, verilen ceza ile istenen amaca ulaşma vb. açılardan etkin bir yöntem olmayacağı
               gibi, ceza uygulanacak kişinin meşru bir mazeretinin bulunması, işletmeye getireceği
               maddi külfetin tahammül edilecek sınırlarda olmaması vb. durumlarda hakkaniyete aykırı
               olacağı değerlendirilmektedir.
               Yükümlülük veya yasaklara aykırı davranılması sonucunda uygulanan para cezası
               ile ilgili olarak, yukarıda belirtilen gerekçelerle 5307 sayılı Kanunda yer alan idari
               para cezalarının maktu olarak belirlenmesi yerine olayın niteliği, ihlalin büyüklüğü vb
               yönlerden yapılacak değerlendirmeler sonucunda Kurum tarafından nisbi ve belli limitler
               çerçevesinde belirlenmesine imkân verecek yeni bir düzenleme yapılmasının hakkaniyet
               ve ölçülülük ilkelerine uygun olacağının tespiti gerektiği sonuç ve kanaatine varılmıştır.”
               ifadeleri kullanılmıştır.
               7.2. Tavsiye Kararlarımız ile 2016 Yılında Önerilen Mevzuat Değişiklikleri
     244
               Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar
               Hakkında  Yönetmeliğin “Tavsiye kararı” başlıklı 32 nci maddesinde, inceleme ve
               araştırma sonucunda şikâyetin yerinde olduğu kanaatine varılması hâlinde mevzuat
               değişikliği önerisini de içerecek surette tavsiye kararın verilebileceği hüküm altına
               alınmaktadır. 2016 yılı içerisinde verdiğimiz kararları kapsamında, alt düzenleyici
               işlemler dâhil olmak üzere mevzuat değişikliği önerilerimiz ve bu doğrultuda idareler
               tarafından gerçekleştirilen uygulamalar aşağıda sunulmaktadır.
               1) Geçici Görevin Bölge Hizmetinden Sayılması

               Şikâyet başvurucusu; 2010 yılında İzmir’de görev yaptığı sırada 70 gün süre ile
               Siirt İlinin Pervari İlçesinde geçici olarak görevlendirildiğini, 09/07/2012 tarihinde
               hizmet süresi 3 yıl olan Van İlinde görevini ifa etmeye başladığını, 2014 yılında 4


               YILLIK RAPOR 2016
   240   241   242   243   244   245   246   247   248   249   250