Page 61 - cumhurbaskanligi-sisteminde-idarenin-denetimi-calistay-raporu-ombudsmanlik
P. 61

CUMHURBAŞKANLIĞI SİSTEMİNDE İDARENİN DENETİMİ


               Biraz teorik anlamda söyleyecek olursak, klasik   aslında, Bakanlıkların genel yönetim içerisinde,
               devlet anlayışının olduğu dönemlerde, bütçe hak-  genel bütçe içerisinde Bakanlıkların müstakil
               kı nakde bağlı olarak kamu gelirlerinin toplanma-  bir birim olarak addedilip edilmeyeceği yönünde
               sı ve kamu harcamalarının yapılması üzerinden   idi. Malumunuz o dönemlerde ve şimdi de halen
               denetlenirken, modern devlet anlayışında, artık   geçerli olan, bütün kamu idarelerinin muhasebe
               bütçe hakkı dediğimiz şeyin sadece nakit hareket-  sistemleri, Sayıştay’ın denetimlerini muhasebe
               leri ile yeterli olmadığı, kaynakların sadece bütçe   sistemi üzerinden yaptığından hareketle, Mali-
               ödenekleri  ve  kanunlara  uygunluğu  yönünden   ye Bakanlığı tarafından tutulmakta, fakat hesap
               denetlenmesinin yeterli olmadığı ortaya çıktı. Bu   verme sorumluluğu idareler tarafından yerine
               sunum sonucu olarak da, artık kamu kaynakları-  getirilmekteydi.  Cumhurbaşkanlığı  Hükümet
               nın da etkin, ekonomik ve verimli kullanılması   Sisteminde bu durumun düzeleceğini ümit edi-
               gerektiği sonucuna varıldı.                     yorum, Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sisteminde,
                                                               Cumhurbaşkanlığının tek bir kurum olarak genel
               Böyle olunca bütçe hakkının da kapsamı genişle-  bütçede tek bir idare olarak karşımızda olup bu-
               miş oldu, dolayısıyla Sayıştaylar da bütçe hakkı-  nun hesap verilebilirlik ve saydamlık açısından
               nı temin için daha farklı görevler elde etti. 2005   büyük katkı sağlayacağını ümit ediyorum.
               yılında yapılan bu değişiklikle Sayıştay sadece
               genel ve katma bütçeli kuruluşların değil, genel   Diğer bir husus da; Sayıştay olarak en çok sıkın-
               yönetim kapsamındaki tüm kuruluşların gelir     tı çektiğimiz konulardan birinin de bu vesile ile
               gider  ve mallarını denetler  hale geldi  ve 5018   çözüleceğini düşünüyorum. Biliyorsunuz Tür-
               sayılı kanunla beraber sadece bundan hukuki de-  kiye’de kodifiye çalışmaları kanunlar ve ikincil
               netiminin ötesinde kaynakların etkili, ekonomik,   mevzuatlar, çok detay düzenlemelere yer ver-
                                                               mektedir. Ne kadar detay düzenleme yer aldığı
               verimli kullanılması açısından yani performans
                                                               zaman şöyle bir sosyolojik vakıa vardır, “Nerede
               denetimi açısından da ön plana geçmiş oldu.
                                                               kural çoksa orada kültür azdır.” Bu kadar çok ku-
               Ancak günümüze gelindiğinde, özellikle bu cum-
               hurbaşkanlığı sistemine ilişkin ne tür bir değişik-  rallara bağlı olması idarelerin, Sayıştay denetimi
                                                               ile idarecileri karşı karşıya getirmekte çünkü ida-
               likler olabilir konusuna, esas konuya geldiğimiz
                                                               recileri bu kadar kural içerisinde takdir hakkını
               zaman, Sayıştay olarak sabah oturumunda epey
                                                               kullanma gibi bir inisiyatifleri bulunmamaktadır.
               vakit geçtiği için kısa kesmeye çalışacağım. Birta-
               kım beklentilerimizin, önceliklerimizin olduğunu   Dolayısıyla bu kanunlaştırma ve ikincil mevzuat-
                                                               ların düzenlenmesi çalışmasında, sanırım Sayış-
               söylememiz gerekmektedir. Hatırlanırsa 2012
               yılında Sayıştay’ın kamu idarelerinin raporlarını   tay’ın da katkıları olur. İdarelerin inisiyatifine,
               mali denetleme raporlarını Türkiye Büyük Millet   takdir yetkisine daha çok yer veren, daha çok
               Meclisine sunup sunmaması yönünde, daha doğ-    alan tanıyan çalışmaların yapılması uygun olur
               rusu idarelerin de Sayıştay hesaplarının verilip   diye düşünüyorum.
               verilmemesi yönünde bir kargaşa yaşandı Türki-  Diğer bir husus; Sayıştay raporlarının Türkiye
               ye Büyük Millet Meclisi ile Bakanlıklar arasında   Büyük Millet Meclisi’nde görüşülürken sonuç alı-
               ve Sayıştay arasında ve üst düzey yöneticiler ara-  namaması gibi bir derdimiz de vardı. Sabah otu-
               sında bir karmaşa yaşandı. Bunun temel nedeni   rumunda parlamenter üstatlarımız bu konuyu



                                                                                             ÇALIŞTAY RAPORU 2017  59
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66