Page 65 - cumhurbaskanligi-sisteminde-idarenin-denetimi-calistay-raporu-ombudsmanlik
P. 65

CUMHURBAŞKANLIĞI SİSTEMİNDE İDARENİN DENETİMİ


               birtakım yetkileri var idi. Bu yetkilerin de Devlet   en üst siyasi makama bağlı olarak görev yaparak
               Denetleme Kurulu’na transferi gerekiyordu, ancak   denetleyen ve denetlenen arasındaki ayrımı da
               orada bir anayasal engel vardı. O anayasal engel   gözetecek şekilde, bakana bağlı çalışması geleneği
               de kaldırılarak (Silahlı Kuvvetler özelinde) yargı   var idi. Şimdi Sayın Bakanlar meclis içerisinden ol-
               dışındaki tüm  idari  mercilerin,  mekanizmaların   mayacak, siyasi bir yönü olmayacak, dolayısıyla bu
               Devlet Denetleme Kurulu’nun denetim yetkisine   husus  “ne  olacak?”  diye  denetim  camiasında  sık
               tabi kılınması gerekiyor idi çünkü Başkanlık Teftiş   gündeme gelen konulardan bir tanesi.
               Kurulunda olan bu yetki oraya devredilmesi gere-
               kiyor idi. Bu husus da anayasa değişiklik madde-  Bakanın, siyasi boyutunun yani siyasi olarak mil-
               sinin içerisine eklenerek bu alanda bir denetimsiz   letvekilliğinden gelmemesi ya da meclise karşı he-
               alan bırakılmamış odu.                          sap veriyor olmaması hususu, denetim kurulları
                                                               açısından salt teftiş ya da denetim görevinin yeri-
               Bir başka husus; yapı ile ilgili olan husus. Sayın   ne getirilmesi açısından bir sıkıntı doğurmayacak
               Devlet Denetleme Kurulu Başkanımızla ve pay-    elbette.
               daşlarla elbette bu konular görüşülüyor, “nasıl
               olacak, nasıl bir yapılanma olacak?” anlamında,   Ancak alanda şöyle bir konu var; Bakan siyasi
               bu biliyorsunuz ilgili anayasa maddesinde yapılan   otorite olmayacağı için mevcut durum mu devam
               değişiklikle, orada Devlet Denetleme Kurulu’nun   etmeli yoksa denetim birimleri ki bu eskiden beri
               yapısının Cumhurbaşkanımızın çıkaracağı “Cum-   hep söylenir iki alternatif olarak konuşulur, bir
               hurbaşkanlığı Kararnamesi” ile düzenlenme imkâ-  çatı altında toplanarak idari / mali özerkliği olan
               nı getirilmiş oldu. Böylelikle, DDK’nın mevcut es-  bir kurul haline dönüştürülüp, kurumları, bakan-
               nek yapısı, personeli ve yapacağı denetimin hangi   lıkları veya genel müdürlükleri dışarıdan bir dene-
               usul  ve  şartlarla yapılacağının  belirlenmesinde   tim gibi denetlemeli mi hususudur. Şimdi bu iki
               yani teşkilat yapısının kurulması anlamında bir   durumun kendi içerisinde olumlu, faydalı tarafla-
               esneklik getirilmiş oldu.                       rı olduğu gibi, birtakım zorluklara, sıkıntılara yol
                                                               açan boyutları da var. Bence burada temel şey, yine
               Olayın bir diğer yönü ise; Bakanlıklar açısından   bakanlıklar ve kurumlar nezdinde denetim birim-
               peki yapılanma ne olacak? Şimdi genel olarak    lerinin olması gerektiği, çünkü tek bir çatı altında
               bakıldığında Cumhurbaşkanlığı hükümet siste-    toplamanın getireceği fayda yanında özellikle de-
               minde, Bakanlıklar düzeyinde, Müsteşarlıklar dü-  netim elemanlarının, denetim birimlerinin konu-
               zeyinde ya da yerel yönetim düzeyinde bir teftiş   larında uzmanlaşma imkânı kalmamış olacak, her
               denetim yapısının tamamen değiştirmesini ge-    ne kadar dışarıdan bu sağlanmaya çalışılsa dahi
               rektiren elzem bir durum yok. İstenirse elbette   bir bakanlığın içerisinde yer alarak, örneğin Güm-
               yeni bir yapılanmaya, yeni bir düzenleme şekline   rük Bakanlığının, Gümrük Bakanlığı içerisindeki
               gidilebilir. Bu da şundan kaynaklanıyor; bizim   bir teftiş kurulunun gümrük mevzuatına hâkim
               teftiş geleneğimizde bakanların siyasi görevleri   olması ile dışarıdan bir birimin gelip Gümrük Ba-
               sebebiyle siyasi otorite, müsteşarların ve yöne-  kanlığının iş ve işlemleri ile ilgili yeterince uzman-
               ticilerin idari otorite, idari yönetici olarak kabul   laşma sağlama imkânı olmayacak. Aynı şey, Mali-
               edildiğinden, teftiş kurullarının halk önünde he-  ye Bakanlığı açısından da geçerli, Enerji Bakanlığı
               sap verebilen, meclis denetimine tabi, doğrudan   açısından da geçerlidir. Tüm bakanlık teftişlerini



                                                                                             ÇALIŞTAY RAPORU 2017  63
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70