Page 64 - cumhurbaskanligi-sisteminde-idarenin-denetimi-calistay-raporu-ombudsmanlik
P. 64

CUMHURBAŞKANLIĞI SİSTEMİNDE İDARENİN DENETİMİ


               tirilmesi, sistemin temel ruhu buradan kaynak-  devlet, idare anlayışımızın ortak aklı olarak oluş-
               lanıyor. Dolayısıyla kurumsal yapılar açısından   turulmuş bir katmanlaşma ve birbirini tamamla-
               bakıldığında, Başbakanlık teşkilatının kaldırılma-  yan yapılar halinde idi.
               sıyla birlikte zaten Başbakanlık Teftiş Kurulu da
                                                               Dolayısıyla Başbakanlık Teftiş Kurulu da, daha
               kaldırılmış olacak. Peki, Başbakanlık Teftiş Kuru-
                                                               çok genel müdür, müsteşar, kurum ve kurul baş-
               lu’nun kalkmasıyla, kaldırılmasıyla bu alanda üst-
               lenilmiş olan bu görevler ne olacak, nasıl yapıla-  kanları ki bunlar biliyorsunuz idari yapımızın yü-
               cak? Bu konuya bakmak gerekecek.                rütücüleridir, bunlarla ilgili denetimi yaptığı için
                                                               bu alanda bir boşluk kalmaması gerekiyor idi yani
               Bu konuyla ilgili olarak anayasa hazırlık çalışma-  denetimsiz bir alanın oluşmaması gerekiyordu.
               ları esnasında gerek Sayın Devlet Denetleme Ku-  Bunu sağlamak için Cumhurbaşkanlığı Devlet
               rulu Başkanımıza, gerekse bu konuda emeği olan   Denetleme Kurulunun yetkilerine bir ekleme ya-
               siyasilere hazırlık çalışmasında bir takım fikirler   pılarak, anayasamızın 108. maddesine “idari so-
               zaten iletilmiş idi ve bu çerçevede biliyorsunuz   ruşturma” ibaresi eklendi.
               anayasanın 108. maddesinde Anayasal bir kurum
               olarak düzenlenen Devlet Denetleme Kurulu’nun   Şimdi, denetim camiasında çok sık olarak gün-
               görevlerine birtakım eklemeler yapıldı. Ne idi bu   deme  gelir,  “idari  soruşturma/adli  soruşturma”
               eklemeler? Biliyorsunuz mevcut yapıda Devlet    farkı ile ilgili olarak, bu tanımlamanın kavramsal
                                                               çerçevesine çok girmek istemiyorum ama genelde
               Denetleme Kurulu’nun inceleme, denetim yapma
                                                               şöyle bir anlayış var denetim camiasından bakılın-
               görevi vardı ama kurumlarda bir soruşturma yap-
               ma yetkisi yok idi. Bu görev, mevcut sistemimiz   ca, yapılan işler açısından idari soruşturma sadece
               gereği Başbakanlık üzerinden yapıldığı için Baş-  disiplin soruşturmaları ve teftişler olarak anlaşılır.
               kanlık Teftiş Kurulu daha çok üstleniyor, Başba-  Adli soruşturma diye bakılınca ise, ceza kanununa
                                                               müteallik konularla ilgili yapılan soruşturmalar
               kanlık Teftiş Kurulu üzerinden üst idari mercile-
                                                               anlaşılır. Ama bunun terminolojisinde, ya da hu-
               rin denetimi sağlanıyor.
                                                               kuk  camiası  çerçevesinden bakıldığında,  savcılar
               Burada şöyle bir açıklama yapmakta fayda var;   tarafından yürütülen işlemler zaten adli soruştur-
               mevcut yapıda her kurum kendi bakanlığı, kendi   malar, idarenin bünyesindeki kurumlar ve kurul-
               kurumu bünyesinde zaten incelemesini, deneti-   lar aracılığıyla yapılanlar ise idari soruşturmalar
               mini, teftişini, soruşturmasını yapıyor, buna (Baş-  olarak tanımlanıyor. Dolayısıyla herhangi bir de-
               bakanlık Teftiş Kurulu denetimine) gerek var mı?   netimsiz alan kalmayacak şekilde, Devlet Denetle-
               diye düşünülüyordu, zaman zaman bu akla geli-   me Kurulunun yetkilerine bir “idari soruşturma”
               yor, soruluyor idi.                             ibaresi eklenerek bu alanda boşluk bırakılmamış-
                                                               tır, tamamlanmıştır.
               Ve yine biraz önceki aktardığım denetim birim-
               leriyle ilgili kurumsal yapıyı görünce, çok parçalı,   Bir başka önemli hususlardan bir tanesi de; Başba-
               çok  katmanlı  ve  “birbiri  ile  acaba  çelişiyor  mu?”   kanlık Teftiş Kurulunun biliyorsunuz, MİT Müs-
               diye zaman zaman dile getirilen bir düşünce de   teşarı olsun, Genel Kurmay Başkanı olsun, Kuvvet
               var. Ama  aslında, esasında bu böyle  değil. Bu,   Komutanları olsun bunlarla ilgili olarak, Yüce Di-
               devlet geleneğimizin, uzun yıllardan beri gelen bu   van’da yargılanma meselesinden kaynaklanan özel



            62  2017 ÇALIŞTAY RAPORU
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69