Page 92 - geri itme ozel raporu son
P. 92

“Pushback” of Human Rights / Ege Denizi’ndeki Geri İtmeler ve Boğulan İnsan Hakları Özel Raporu




                     Aynı tarihte kabul edilen bir başka düzenleme ise Dublin düzenlemelerinin etkili biçimde uygulanma-
                     sı amacını taşıyan, ilk olarak 11 Aralık 2000 tarihli ve (AT) 2725/2000 sayılı Konsey Tüzüğü ile kurulan,
                     28 Şubat 2002 tarihli ve (AT) 407/2002 sayılı Konsey Tüzüğü ile uygulama usul ve esasları belirlenen
                     “Eurodac” parmak izi sistemine ilişkin (EU) 603/2013 sayılı yeni Yönetmelik’tir. 38

                     Ancak, Dublin sisteminde yapılan tüm bu revizyonlara rağmen, Avrupa’nın özellikle 2015 yılında ya-
                     şanan Suriyeli mülteciler krizi karşısında son derece yetersiz kaldığı, daha da önemlisi AB üye ülkeleri
                     arasında dayanışma ve makul sorumluluk/yük paylaşımının gerçekleşmediği görülmüş; üstelik sınır
                     bölgelerinde kalan, bu nedenle de diğer AB üye ülkelerine kıyasla daha yoğun bir göç dalgasıyla
                                        39
                     karşılaşan, Macaristan’ın  başı çektiği bazı AB ülkeleri Dublin III Yönetmeliği’ni askıya almıştır. Ayrıca
                            40
                     Almanya  ve Çek Cumhuriyeti  Dublin kurallarına göre kendi sorumluluğu olmadığı halde Suriyeli-
                                             41
                     lerin sığınma başvurularını almaya ve Dublin Yönetmeliği dışında hareket etmeye başlamışlardır. Bu
                     noktada 2015 yılında birçok AB ülkesi tarafından Dublin III Yönetmeliği uygulanamaz hale gelmiştir.
                     Yaşanan tüm bu gelişmeler AB ülkeleri arasında adilane yük paylaşımı konusundaki tartışmaları da
                     arttırmıştır. Ayrıca, Temmuz 2017’de Avrupa Adalet Divanı, bir anlamda Almanya’nın 2015 yılında
                     Dublin Yönetmeliği’ne aykırı olarak uygulamaya başladığı “açık kapı politikası”nı reddederek, Dublin
                     kurallarının hâlâ geçerli olduğunu, üye ülkelerin sığınmacıları ilk giriş yaptıkları ülkelere gönderme
                     hakkına sahip olduklarını açıklamıştır.  Bununla birlikte, Avrupa Komisyonu özellikle 2015 yılında ya-
                                                  42
                     şanan kriz neticesinde, Dublin III Yönetmeliği’nin üye devletler arasında orantılı bir yük paylaşımını
                     sağlayamaması nedeniyle revize edilmesi gerektiğini düşünmektedir. 43

                     Bu noktada, Avrupa Birliği’nin hukuken çok kapsamlı bir göç ve iltica müktesebatı olmasına rağmen,
                     Birlik içerisinde müktesebat ile tartışmaların bittiğini ve AB ülkelerinin bu müktesebata uygun hareket
                     edebildiğini söylemek mümkün değildir.

                     Uluslararası sınırlarda yaşanan can kayıpları, devletlerin göçü kontrol altına almak için giderek daha
                     fazla askerileşmeye, ülke dışı sınır kontrolüne ve caydırıcılığa güvenmelerinin trajik bir sonucu ola-

                     38   2013 tarihli Eurodac Yönetmeliği  için  bkz.  https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32013R0603;  Erişim  Tarihi:
                       05/09/2021.
                     39   Macaristan’ın Dublin III Yönetmeliği’ni askıya aldığına dair haberler için bkz. http://www.reuters.com/article/us-europe-migrants-a-
                       ustria-hungary-idUSKBN0P31YV20150623 ve http://www.aljazeera.com/news/2015/06/hungary-suspends-eu-rule-asylum-ru-
                       le-150623181208345.html; Erişim Tarihi: 05/09/2021.
                     40   Almanya’nın Suriyeli mültecileri kabul için Dublin kurallarını askıya aldığına dair haberler için bkz. http://www.telegraph.co.uk/news/
                       worldnews/europe/germany/11821822/Germany-drops-EU-rules-to-allow-in-Syrian-refugees.html, Erişim  Tarihi: 05/09/2021 ve
                       http://www.spiegel.de/international/germany/refugee-policy-of-chancellor-merkel-divides-europe-a-1053603.html;  Erişim Tarihi:
                       05/09/2021.
                     41   Çek Cumhuriyeti’nin Suriyeli mültecileri AB’ye ilk giriş yaptıkları ülke olan Macaristan’a göndermeyeceğine, diğer ifadeyle Dublin
                       kurallarını askıya aldığına dair haberler için bkz. https://www.praguepost.com/eu- news/49584-change-in-czech-refugee-policy;
                       Erişim Tarihi: 05/09/2021.
                     42   Avrupa Adalet Divanı’nın Dublin kurallarının hâlâ geçerli olduğuna yönelik açıklamaları hakkında bkz. http://www.telegraph.co.uk/
                       news/2017/07/26/eu-court-rejects-open-door-policy-upholds-right-member-states/; Erişim Tarihi: 05/09/2021.
                     43   Avrupa Komisyonu’nun Dublin III Yönetmeliğinin eksikliklerini mercek altına aldığı 04/12/2015 tarihli değerlendirme raporu için bkz.
                       https://ec.europa.eu/home-affairs/system/files/2020-09/evaluation_of_the_dublin_iii_regulation_en.pdf; Erişim Tarihi: 05/09/2021.



         90
   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97