Page 309 - kamu-personel-rejimi-1
P. 309

bireylerin kendi menfaatlerini korumak için kolektif oluşumlar mey-
            dana getirerek bir araya gelebilme özgürlüğüdür. Bu özgürlük, bireyle-
            re bir araya gelerek topluluk halinde siyasal, kültürel, sosyal ve ekono-
            mik amaçlarını gerçekleştirmelerine imkân sağlar. Sendika hakkı da,
            çalışanların bireysel ve ortak çıkarlarını korumak amacıyla bir
            araya gelerek örgütlenebilme serbestîsini gerektirmekte olup,
            bu niteliğiyle örgütlenme özgürlüğünün bir parçası olarak gö-
            rülmektedir. (AYM, 10/04/2013 Tarihli, E:2013/21, K:2013/57 sa-
            yılı Kararı)
               29. Anayasamız ve ulusal mevzuatımızda düzenlenen sendikal hak
            ve  özgürlüklerin  kapsamı  yorumlanırken  benzer  güvenceler  getiren
            ilgili uluslararası mevzuatta yer alan ve ilgili organlar tarafından yo-
            rumlanan güvencelerin de göz önüne alınması gerekmektedir. Şikaye-
            tin 4688 sayılı Kanun’un 18 inci maddesinin 2 nci fıkrası kapsamında
            sağlanan hakların ulusal ve uluslararası mevzuat açısından değerlen-
            dirilmesi neticesinde, sendikal hakkın kullanımını sınırlayacak ve bu
            hakkın kanunlara uygun bir şekilde kullanılmasına engel olacak nite-
            likte her türlü müdahalenin hukuka aykırı olacağı değerlendirilmekle
            birlikte; AİHM, Sözleşme hükümlerinin sendika üyelerine Dev-
            let tarafından uygulanması öngörülen belirli bir muameleyi ve
            özellikle sendika üyelerinin yerlerinin değiştirilmemesi hakkı-
            nı garanti altına almadığını açık bir şekilde ifade etmiş olup,
            AİHM ve yargı kararları ışığında söz konusu müdahalenin doğ-
            rudan sendikal faaliyet ile ilişkilendirilmediği anlaşılmıştır.
               30. 4688 sayılı Kanun ile güvence altına alınan sendikal faaliyetleri
            engelleme amacı güdülerek bu işlemin yapıldığı iddia edilmişse de, baş-
            vuranın bunun sendikal faaliyet sebebiyle yapıldığını ispat edemediği,
            bu konuda bilgi, belge, tanık vb. ibraz edemediği ve öne süremediği,
            yapılan inceleme ve araştırmada da sadece sendikal faaliyeti sebebiyle
            bu işlemin yapıldığının ve kasıtlı davranıldığının tespit edilemediği,
            yalnızca şikayetçiye ilişkin yapılan bireysel bir işlem de olmadığı göz
            önünde bulundurulduğunda idarece yapılan görevlendirmede hukuka
            aykırılık bulunmadığı sonuç ve kanaatine ulaşılmıştır.
               31. Diğer taraftan, şikayet konusu olayda, şikayetçi Sendika üye-
            sinin Bakanlık merkez teşkilatından taşra teşkilatına görevlendi-
            rilmesinin  “kurum  içi  geçici  görevlendirme”  niteliğinde olduğu





           304   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   304   305   306   307   308   309   310   311   312   313   314