Page 311 - kamu-personel-rejimi-1
P. 311

hizmetlerine duyulan ihtiyaç net bir şekilde ortaya konulmalı, belli
            bir süre ile sınırlı olmalı ve atamaya yetkili amir tarafından ya-
            pılmalıdır.
               35.  Anayasanın 2 nci maddesinde Devletin temel nitelikleri arasın-
            da hukuk devleti ilkesine yer verilmiş olup, hukuk devletinin temel
            ilkelerinden biri “belirlilik”tir. Bu ilkeye göre, hukuki düzenleme-
            lerin hem kişiler hem de idare yönünden herhangi bir duraksamaya ve
            kuşkuya yer vermeyecek şekilde açık, net, anlaşılır, uygulanabilir ve
            nesnel olması, ayrıca kamu otoritelerinin keyfi uygulamalarına karşı
            koruyucu önlem içermesi de gereklidir.
               36. Belirlilik ilkesi, hukuksal güvenlikle bağlantılı olup bi-
            rey, yasadan, belirli bir kesinlik içinde, hangi somut eylem ve
            olguya hangi hukuksal yaptırımın veya sonucun bağlandığını,
            bunların idareye hangi müdahale yetkisini doğurduğunu bil-
            melidir. Ancak bu durumda kendisine düşen yükümlülükleri öngö-
            rebilir ve davranışlarını ayarlar. Hukuk güvenliği, normların öngörü-
            lebilir olmasını, bireylerin tüm eylem ve işlemlerinde devlete güven
            duyabilmesini, devletin de yasal düzenlemelerde bu güven duygusunu
            zedeleyici yöntemlerden kaçınmasını gerekli kılar (AYM, 17/04/2008
            Tarihli, E.2005/5, K.2008/93 sayılı Kararı).
               37. Ayrıca, idarenin işlem tesis ederken hukuka bağlı olması
            ve hukuk kuralları içinde hareket etmesi hukuk devletinin bir
            diğer ilkesidir. Bu kapsamda, idari işlemin belli bir sebebe dayan-
            ması gerektiği açık bir kuraldır. İdarenin takdir yetkisinin söz konusu
            olması halinde dahi keyfi olarak hareket edebileceği anlamına gelmez.
            İdareye yasalarla tanınan takdir yetkisi mutlak olmayıp, kamu yararı
            ve hizmet gerekleri ile sınırlıdır. İdare takdir yetkisini kullanırken ken-
            disine verilen yetkinin amacı doğrultusunda hareket etmeli, nesnellik
            ve tarafsızlık içinde davranmalı, orantılılık ilkesine uymalı, kanunlar
            özel koşullar öngörmüşse bunlara uymalı, bu yetkiyi kamu yararı için
            ve gerekçeli olarak kullanmalıdır.
               38. Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesi’nin 11/05/1980 tarihinde
            kabul edilen İdari Takdir Yetkisinin Kullanılmasına İlişkin R(80)2 Sa-
            yılı Tavsiye Kararına Ek Takdir Yetkisinin Kullanılmasında Uygulana-
            cak Temel İlkeler bölümünde, “Takdir yetkisini kullanan bir idari
            makam; (1) Yetkinin veriliş amacından başka amaç güdemez.




           306   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   306   307   308   309   310   311   312   313   314   315   316