Page 362 - kamu-personel-rejimi-2
P. 362

D. Hukuka ve Hakkaniyete Uygunluk  Yönünden Değerlen-
            dirme
               30. Başvurucu, 3 Nolu paragrafta açıklandığı üzere başvurusunda;
            idari (nöbet) izinli olduğu 9-10-11/09/2015 tarihlerinde katıldığı 24
            saatlik hizmetiçi eğitime ve Kurban Bayramı tatilinde tuttuğu 16 saat-
            lik nöbete karşılık kendisine nöbet ücreti ödemesi yapılmadığını iddia
            ederek toplam 40 saatlik (24+16) nöbet ücretinin ödenmesi talebiyle
            Kurumumuza şikayet başvurusunda bulunmuştur. Başvuruda yer alan
            iddialar A ve B olmak üzere iki ayrı başlık altında aşağıda irdelenmiş-
            tir.
               A . Başvurucunun idari (nöbet) izinli olduğu tarihlerde hizme-
            tiçi eğitime gönderilmesi nedeniyle kendisine nöbet ücreti öden-
            mesi talebine ilişkin değerlendirme;
               31. Başvuru konusuyla ilgili olarak uluslararası mevzuatta birçok
            düzenleme mevcut olup İnsan Hakları Evrensel Beyannamesinin 24,
            Avrupa Sosyal Şartının 4, Avrupa Birliği Temel Haklar Bildirgesinin
            31, Ekonomik Sosyal ve Kültürel Haklara İlişkin Uluslararası Sözleş-
            menin 7 nci maddelerinde çalışanların dinlenme, çalışma arası ve ça-
            lışma saatlerinin makul ölçüde sınırlandırılması, ücretli yıllık izin ve
            resmi tatillerde ücret verilmesi haklarının güvence altına alınması,
            fazla mesai karşılığında zamlı ücret alma hakkına sahip olmaları hu-
            suslarında düzenlemeler yapılmıştır (Bknz: 11. ve 14. Prgrf. arası).
               32. Anayasamızın “Çalışma şartları ve dinlenme hakkı” başlıklı 50 nci
            maddesinde dinlenmenin çalışanların hakkı olduğuna, “Ücrette adalet
            sağlanması” başlıklı 55 inci maddesinde, ücretin emeğin karşılığı olup
            devletin çalışanların yaptıkları işe uygun adaletli ücret almaları ve di-
            ğer sosyal haklardan yararlanmaları için gerekli önlemleri alacağı hu-
            suslarına vurgu yapılmıştır. (Bknz: 15. Prgrf.)
               33. Öte yandan, 18 ve 20 No.lu paragraflar arasında değinildiği
            üzere; 657 sayılı Kanunda memurların genel haftalık çalışma süre-
            sinin 40 saat olarak belirlendiği ancak kurumların ve hizmetlerin
            özellikleri dikkate alınmak suretiyle farklı çalışma sürelerinin tespit
            edebileceği; kurumların gerektiğinde personelini  günlük çalışma
            saatleri dışında fazla çalışma ücreti vermeksizin çalıştırabile-
            cekleri, bu durumda yaptırılacak fazla çalışmanın her sekiz sa-
            ati için personeline 1 günlük izin vereceği ifade edilmiş olup, söz



                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  357
   357   358   359   360   361   362   363   364   365   366   367