Page 42 - KDK
P. 42

40        OMBUDSMANLIKLAR HAKKINDA KARŞILAŞTIRMALI BİR İNCELEME








                 2  “Yasal sınırlama”yı (şikâyetin bir mahkemeye sunulmuş ya da su-
                   nulabilir olması durumunda bu şikâyet için Ombudsmanlığa baş-
                   vurulamayacak olması kuralı) değiştirerek Ombudsmanlığa erişimin
                   iyileştirilmesi;
                 3  Ombudsmanlığın hukuki bir konudaki bir soruyu mahkemelere yö-
                   neltme yetkisi ve

                 4  Meclis İdare Komiseri ile ilgili olarak milletvekili filtresinin kaldırılma-
                   sı.

                 Birleşik Krallık akademisyenlerinin bütün bir sistem yaklaşımı ve
                 Ombudsmanlığın bu sistemde daha fazla yetkiye sahip olarak daha
                 güçlü bir rol oynaması yönünde çağrıları bulunmaktadır. 87


                 Ombudsmanlığın Diğer Kurumlarla (İdare Mahkemeleri ile Eşitlik ve İn-
                 san Hakları Kurumu da Dâhil) İlişkilerinin Koordinasyonu

                 Venedik İlkesi 13, “Ombudsmanlığın kurumsal yetkinliğinin her düzey-
                 de kamu idaresini kapsayacağını” belirtmektedir.


                   Ombudsmanlar ve Mahkemeler Arasındaki İlişki
                 2011 yılında, Rus İnsan Hakları Komiserleri Kucsko-Stadlmayer ile ya-
                 pılan bir yuvarlak masa toplantısında, Ombudsmanlık ile mahkemeler
                 arasındaki farklılıkları üzerinde durulmuştur.  Bağımsız bir insan hak-
                                                      88
                 ları savunucusu olan Ombudsman (yumuşak güçleriyle) bağımsız ku-
                 rumlara müdahale etmemelidir. Mahkemeler, münferit davalara karar
                 vermesi gereken mercilerdir ve böylece insan haklarının korunmasını
                 temin edebilirler. Ombudsmanlık Parlamento ve kamuoyuna karşı so-
                 rumlu iken, mahkemeler siyasetten ayrıdır. Bu itibarla, her iki kurumun
                 bağımsızlığı ve kuvvetler ayrılığı ilkesi, iki kurumun birbirinden sert bir



                 87   Buck ve diğerleri; Kirkham. R ve Gill, C (2020) Ombudsmanlık Reformu İçin Bir Ma-
                 nifesto (Palgrave Macmillan).
                 88   Kucsko-Stadlmayer, G.  Ombudsmanlık ve Mahkemeler Arasındaki İlişkiler Ve-
                 nedik Komisyonunun Görüşü Rusya İnsan Hakları Komiseri ile Yuvarlak Masa Top-
                 lantısı 22/23 Kasım 2011, Samara Bölgesi, erişim için: https://www.google.com/
                 url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwig1-_RufjtAhXzmFwKH-
                 ZwKBBIQFjABegQIBhAC&url=https%3A%2F%2Fwww.coe.int%2Ft%2Fdemocracy%2F-
                 migration%2FSource%2Fnhrs%2Fpmc%2FSamara_PresKucsko.doc&usg=AOvVaw-
                 3BMbjQQy3oDpSkO59JV-TV
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47