Page 43 - KDK
P. 43

OMBUDSMANLIKLAR HAKKINDA KARŞILAŞTIRMALI BİR İNCELEME              41








                 şekilde ayrılmasını ve karşılıklı kontrolün hariç tutulmasını gerektir-
                 mektedir. Bazı uluslararası yasal düzenlemeler, bu ayrılığın önemini ve
                 anayasa tarafından güvence altına alındığını vurgulamaktadır.

                 Avrupa standardına göre Ombudsmanlık; yasaları ve idari kararları in-
                 celeyen idare mahkemeleri ve anayasa mahkemeleri de dâhil olmak
                 üzere mahkemelerin içtihatları üzerinde herhangi bir yetkiye sahip ol-
                 mamalıdır.  Ombudsmanlık ve mahkemeler arasındaki ilişki, kuvvetler
                         89
                 ayrılığı  ile  insan  haklarının  korunmasının  etkinliğini  sistematik  olarak
                 iyileştirme gerekliliği arasında yer alan, her zaman için hassas bir konu
                 olmaya devam edecektir.
                 Yakın tarihli bir makalelerinde Kirkham ve Stuhmke , Avustralya ve
                                                              90
                 Birleşik Krallık’taki Ombudsmanlık ile mahkemeler arasındaki ilişkiyi
                 analiz etmişler ve şunları öne sürmüşlerdir:



                   Hem Avustralya hem de Birleşik Krallık’ta, Ombudsmanlık sektörü hükûme-
                   tin yönetiminin denetlenmesinde özel bir rol oynamaktadır, ancak kurumun
                   Anglo Sakson anayasacılığı ile uyumlu olduğu açık kapsamlı bir teorik çer-
                   çeve yoktur. Bir Ombudsmanlığın işlevselliği, parlamentodan yasal yetki al-
                   mış olması ve yürütmenin muvafakati neticesinde etkili bir güç elde etmesi
                   sayesinde güvence altına alınmıştır, ancak aynı zamanda etkin bir şekilde
                   faaliyet gösterebilmesi için yürütme ve parlamentodan bir dereceye kadar
                   ayrı kalmalıdır. Bu durum, mahkemelerin Ombudsmanlık sektörü üzerinde
                   denetleyici bir ilişki içinde hareket ederek doldurduğu bir düzenleme boş-
                   luğu yaratır. Buna karşılık bu durum, adli gözetim yoluyla kazanılan meş-
                   ruiyetin Ombudsmanlık kurumunda var olan esnekliğin ve benzersizliğin
                   kaybedilmesine yol açması tehlikesini gündeme getirmektedir. Sektöre dair
                   içtihat hukukunun deneysel bir çalışması yoluyla bu makale, mahkemelerin
                   Anglo Sakson anayasacılığı çerçevesinde Ombudsmanlık kurumunun rolü-
                   nü şekillendirdiğini ve meşrulaştırdığını doğrulamaktadır. Ancak bu çalışma
                   aynı zamanda yargıya; geriye dönük, reaktif ve aralıklı bir kontrol görevi


                 89   Venedik Komisyonu tarafından 88. Genel Kurulunda (Venedik, 14-15 Ekim 2011) Be-
                 nimsenen, Venedik Komisyonu ve AGİT Demokratik Kurumlar ve İnsan Hakları Ofisine
                 (AGİT/ODIHR) ait Karadağ’ın İnsan Hakları ve Özgürlüklerinin Koruyucusu Kanunu’na
                 İlişkin CDL-AD (2011) 034 Sayılı Ortak Görüş.
                 90   Kirkham R, Stuhmcke A. Ombudsmanlık/ yargı ilişkisinin anglo sakson hukuk teorisi ve
                 pratiği. Common Law World Review. 2020;49(1):56-74. doi:10.1177/1473779520904963
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48