Page 257 - yargi-ozel-raporu
P. 257

nağı konumundaki herhangi bir kanunun, AYM tarafından iptaline
                      hükmedilmesi halinde, kararın hukuki güvenlik gerekçesiyle geçmi-
                      şe dönük olarak sonuç doğurmaması hakkaniyete uygun olmayabi-
                      lecektir. Bu bağlamda konuya bir örnek verilecek olursa; Anayasaya
                      aykırı bir kanuni düzenlemeye dayanılarak vergi tarh edilmesi veya
                      emeklilik maaşının bağlanması isteminin reddedilmesi durumunda,
                      iptal kararının geriye yürümemesi, ilgililerin hukuki güvenliklerinin
                      korunmasına katkı sağlamayacaktır, aksine onlar adına adaletsiz bir
                      neticeye sebep olacaktır.  Çünkü iptal hükmünün geriye yürüme-
                                          194
                      mesi sebebiyle kararın yayımından önce hakkında idari işlem tesis
                      edilenler, söz konusu yeni durumdan yararlanamayacakken, karar
                      sonrasında aynı tür işlemlere muhatap olanlar haklarına doğrudan
                      kavuşabilecektir.

                      (453) Ayrıca, iptal kararlarının geriye yürümezliği ilkesinin yarataca-
                      ğı adaletsizliklere ilişkin olarak kamuoyuna da yansıyan bir kararda;
                      AYM’nin 2013/111 E. 2014/195 K. sayılı kararıyla iptal edilen ve
                      5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu kapsa-
                      mındaki emekli ikramiyelerinin hesaplanmasında 30 hizmet yılını
                      aşan sürelerin değerlendirilmemesi sonucunu doğuran 5434 sayılı
                      Kanunun 89 uncu maddesinin dördüncü fıkrasındaki “… verilecek
                      emekli ikramiyesinin hesabında 30 fiili hizmet yılından fazla süreler..”
                      ibaresi bağlamında tesis edilen idari işlemi denetleyen Ankara 12.
        Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
                      İdare Mahkemesi, 2015/646 E. 2015/1002 K. sayılı kararında Ana-
                      yasanın 153 üncü maddesinin  söz konusu fıkrasının hangi sorunlara
                      yol açabileceğini şu ifadelerle belirtmiştir:

                      “Anayasanın 153 üncü maddesinde; “iptal kararlarının geriye yürü-
                      meyeceği” kuralına yer verilmiş, davalı idarece davaya konu işleme bu
                      kural gerekçe gösterilmiş ise de; anılan hükmün burada uygulanması
                      mümkün olmamaktadır. Zira davacı yeni bir hak kazanmamıştır. Baş-
                      ka bir ifade ile Anayasa Mahkemesi kararı ile yeni bir hak inşa edilme-
                      mektedir. Aksine var olan bir hak önceki mevzuat ile elinden alınmış,
                      var olan bu hakka ancak “iptal” kararı ile kavuşmuştur. Bu sebeple,
                      davacı, Anayasa Mahkemesi kararı ile birlikte geçmişte elde edemediği



                      194 AZRAK, Ülkü, Anayasa Mahkemesi İptal Kararlarının Geriye Yürümezliği,
                         Anayasa Yargısı Dergisi, Sayı: 1, 1984, sf. 160.



                      230
   252   253   254   255   256   257   258   259   260   261   262