Page 360 - yargi-ozel-raporu
P. 360

faaliyette bulunmadığı, idare edenlerin kimi zaman kişisel arzu ve
                   menfaatlerini yerine getirme amacı güttüğü ve kamu gücünü bir ta-
                   hakküm aracı olarak kullandıkları görüldüğünden, idare edilenleri
                   bu keyfilikten  kurtarabilmek  için idarenin denetimi  zorunluluğu
                   ortaya çıkmıştır.

                   (691) İdarenin denetimi için çeşitli yollara başvurulmaktadır. Bun-
                   lar; yönetsel denetim, siyasal denetim, kamuoyu denetimi ve yargı
                   denetimidir.  Şüphesiz ki bunlar içerisinde en etkin olanı idarenin
                              381
                   eylem ve işlemlerinin yargı denetimine tabi tutulmasıdır. İdarenin
                   yargı denetimine tabi tutulması, hukuk devleti ilkesinin esas unsuru-
                   nu teşkil etmektedir.  İdarenin yargısal yoldan denetimi, hâkimlik
                                     382
                   teminatına sahip kişiler tarafından yapıldığından, bu durum uyuş-
                   mazlığın tarafları bakımından bir güvence teşkil etmektedir.

                   (692) Hukuk devleti ilkesi gelişmeden önce, kişilerin devlet aleyhi-
                   ne yargı yoluna başvurmaları mümkün değildi. Kişilerin, devletin
                   işlem ya da eylemleri nedeniyle açtıkları davalar, devlet otoritesine,
                   idari faaliyetlere yöneltilemez ve ancak memur, ajan gibi devlet gö-
                                                      383
                   revlilerinin şahısları aleyhine açılabilirdi.  Davalarda, devlet tüzel
                   kişiliği ya da bir idare organının taraf olması ve idarenin eylem ya
                   da işleminin hukuka uygunluğunun denetlenmesi söz konusu de-
                   ğildi. Kişilerin idareye karşı hak arama yollarından biri de, istitaf ve   Bölüm 9   İdari Yargı
                   şikâyet başvurularıydı. İstitaf başvurusunda, idarenin bir eylem ya
                   da işlemi nedeni ile menfaat ya da hakları ihlal edilen kişi, bizzat bu
                   eylemi yapan veya bu işlemi tesis eden idari makama başvurarak, söz
                   konusu idari işlemin geri alınmasını, ilga edilmesini veya değiştiril-
                   mesini, söz konusu eyleme son verilmesini, varsa eylemden kaynak-
                   lanan zararının tazminini isteyebilirdi.  Şikâyet başvurusu ise aynı
                                                    384
                   taleplerin üst idari mercilere yöneltilmesinden ibaretti. Bu yöndeki
                   başvuruların yerine getirilip getirilmemesi ise tamamen idare eden-
                   lerin mutlak takdirlerine bırakıldığı ve yapılan başvuruların olumsuz

                   381 GÖZÜBÜYÜK,  Şeref,  Yönetsel  Yargı,  Turhan  Kitabevi,  22. Bası, Ankara
                       2005, sf. 1.
                   382 ÖZDEŞ, Orhan, İdari Yargı ve Yargılama Usulünün Özellikleri, DD, S. 12-
                       13, 1974, sf. 10.
                   383 TUNCAY, age, sf. 9.
                   384 GÖZLER, Kemal, İdare Hukukuna Giriş, Ekin Basım Yayın Dağıtım, 10.
                       Bası, Bursa 2009, sf. 439.



                                                                         333
   355   356   357   358   359   360   361   362   363   364   365