Page 367 - yargi-ozel-raporu
P. 367

mıştır.  Bu rahatsızlığın bir sonucu olarak 1971 anayasa değişiklik-
                           403
                      leri kapsamında, 1961 Anayasasının 140 ıncı maddesine altıncı fıkra
                      olarak Askeri Yüksek İdare Mahkemesi ilave edilmiş, asker kişilerle
                      ilgili idari eylem ve işlemlerin yargı denetiminin Askeri Yüksek İdare
                      Mahkemesi tarafından yapılacağı kurala bağlanmış, böylelikle Da-
                      nıştay’ın görev alanında bir daralma meydana gelmiştir.
                      (714) 1982 yılına gelindiğinde; 20/01/1982 tarihli Resmi Gazetede
                      yayımlanan 2575 sayılı Danıştay Kanunu, 2576 sayılı Bölge İdare
                      Mahkemeleri, İdare Mahkemeleri ve Vergi Mahkemelerinin Kurulu-
                      şu ve Görevleri Hakkında Kanun ve 2577 sayılı İYUK’un yürürlüğe
                      girmesi ile idari yargı yeniden şekillendirilmiştir. Böylelikle Danıştay
                      dışında, ilk kez alt derece idari yargı mercileri kurulmuştur.

                      (715)  Türk idari yargısının bu gelişim seyrine bakıldığında, ida-
                      re hukukumuzun esinlendiği Fransa’da idari yargının gelişiminde-
                      ki aşamaları genel olarak izlediği söylenebilir. Ne var ki, bu geliş-
                      me ekseriyetle çok geriden gelmektedir. Örneğin, Fransa’da idare
                                                                   404
                      mahkemeleri 01/01/1954 tarihinde kurulmuş iken,  Türkiye’de
                      bunun için 20/01/1982’ye kadar beklenmiştir. Yine Fransa’da ida-
                      ri  istinaf mahkemeleri  31/12/1987  tarihli  Yasa ile  kurulmuş  ve
                                                            405
                      01/01/1989 tarihinde faaliyete geçmiş olup,  Türkiye’de ise bölge
                      idare mahkemelerine “istinaf mahkemesi” kimliğinin kazandırılması
        Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
                      28/06/2014 günlü Resmi Gazetede yayımlanan 6545 sayılı Kanunla
                      öngörülmüştür.
                      3. İdari Yargı Hâkimlerinin (Hâkim Adaylarının) Seçimi

                      3.1. Genel Olarak

                      (716) Ülkemizde, hukuk fakültesi mezunu olanlar dışında, hukuk
                      veya hukuk bilgisine programlarında yeterince yer veren siyasal bil-
                      giler, idarî bilimler, iktisat ve maliye alanlarında en az dört yıllık


                      403 ALAN, Nuri, İdari Yargının Dünü, Bugünü, Sorunlar ve Çözüm Önerileri,
                         Türkiye Barolar Birliği Dergisi, 1998/2, sf. 526.
                      404 GENÇAY KARABULUT, Şehnaz, Fransa’da İdari İstinaf Mahkemelerinin Ka-
                         rarlarına Karşı Temyiz Başvurusu ve İncelenmesi,  Danıştay Dergisi, Sayı: 107,
                         Ankara, 2004, sf. 9.
                      405 GENÇAY KARABULUT, age, sf. 9.



                      340
   362   363   364   365   366   367   368   369   370   371   372