Page 370 - yargi-ozel-raporu
P. 370
(722) 2802 sayılı Kanunla idari yargı hâkim adaylarının seçimi yet-
kisi Adalet Bakanlığına verilmiştir. 23/09/1983 tarihli Resmi Ga-
zetede ise “Adli ve İdari Yargıda Adaylık Yazılı Sınav ve Mülâkat
Yönetmeliği” yayımlanmıştır. Daha sonra 09/09/1991 tarihli Resmi
Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren “Adli ve İdari Yargıda Hâ-
kim ve Savcı Adaylığı Yazılı Sınav, Mülakat ve Atama Yönetmeliği”
ile söz konusu Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır. 01/12/2007
tarihinde yapılan değişiklik ile de yazılı sınav ve mülakatın yapılış
şekli doğrudan 2802 sayılı Kanunla düzenlenmiştir.
(723) Adalet Bakanlığı tarafından 1982 yılından sonra yapılan idari
yargı hâkim adaylığı sınavları başta, klasik yöntemde yapılmış iken
daha sonra test usulüne geçilmiştir. Hukuk bilgisinin ölçülmesi, so-
yut hukuk kurallarının somut olaya uygulanması ve muhakeme yete-
neğinin ölçülmesi açısından klasik sınav, teste göre daha ölçücüdür.
Öte yandan test yönteminde değerlendirmeler ve puanlama objektif
411
bir şekilde yapılacağından şüpheden uzaktır. Her iki sistemin artı
ve eksileri bir arada değerlendirildiğinde, objektif bir değerlendirme
yapılabilecek ve şüpheden uzak bir sistemin benimsenmesi şartıy-
412
la klasik yöntemin tercih edilmesinde fayda olduğu söylenebilir.
(724) 2802 sayılı Kanunun 9/A maddesine göre yazılı sınavı kaza-
nanların içinden alınacak hâkim adaylarını belirleme konusunda gö- Bölüm 9 İdari Yargı
rev yapacak olan mülakat kurulu, Adalet Bakanlığı Müsteşarı veya
görevlendireceği Müsteşar Yardımcısı başkanlığında, Teftiş Kurulu
Başkanı, Ceza İşleri, Hukuk İşleri ve Personel Genel Müdürleri ile
Türkiye Adalet Akademisi Yönetim Kurulunun her sınav için kendi
üyeleri arasından belirleyeceği iki üye olmak üzere toplam yedi üye-
den oluşmaktadır.
411 Test yönteminin hukuk öğretiminde mümkün olduğu hakkındaki açıklamalar
için bkz. HAFIZOĞULLARI, Zeki, Hukuk Öğretiminde Test Mümkün Mü-
dür?, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, C. XXXIX, 1982-1987, S.
1-4, sf. 17-45.
412 Objektif değerlendirme sağlanabilmesi için, bir sınav kâğıdındaki her alan-
la ilgili soruların birbirinden bağımsız birden çok öğretim üyesi tarafından
okunarak ortalamasının alınması, ayrıca sınav kâğıtlarını okuyacak kişilerin
okuduğu kâğıtların kime ait olduğunu bilmeyecekleri bir sistem geliştirilmesi
(numaralandırma vb.) faydalı olabilir.
343