Page 370 - yargi-ozel-raporu
P. 370

(722) 2802 sayılı Kanunla idari yargı hâkim adaylarının seçimi yet-
                   kisi Adalet Bakanlığına verilmiştir. 23/09/1983 tarihli Resmi Ga-
                   zetede ise “Adli ve İdari Yargıda Adaylık Yazılı Sınav ve Mülâkat
                   Yönetmeliği” yayımlanmıştır. Daha sonra 09/09/1991 tarihli Resmi
                   Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren “Adli ve İdari Yargıda Hâ-
                   kim ve Savcı Adaylığı Yazılı Sınav, Mülakat ve Atama Yönetmeliği”
                   ile söz konusu Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır. 01/12/2007
                   tarihinde yapılan değişiklik ile de yazılı sınav ve mülakatın yapılış
                   şekli doğrudan 2802 sayılı Kanunla düzenlenmiştir.

                   (723) Adalet Bakanlığı tarafından 1982 yılından sonra yapılan idari
                   yargı hâkim adaylığı sınavları başta, klasik yöntemde yapılmış iken
                   daha sonra test usulüne geçilmiştir. Hukuk bilgisinin ölçülmesi, so-
                   yut hukuk kurallarının somut olaya uygulanması ve muhakeme yete-
                   neğinin ölçülmesi açısından klasik sınav, teste göre daha ölçücüdür.
                   Öte yandan test yönteminde değerlendirmeler ve puanlama objektif
                                                         411
                   bir şekilde yapılacağından şüpheden uzaktır.  Her iki sistemin artı
                   ve eksileri bir arada değerlendirildiğinde, objektif bir değerlendirme
                   yapılabilecek ve şüpheden uzak bir sistemin benimsenmesi şartıy-
                     412
                   la  klasik yöntemin tercih edilmesinde fayda olduğu söylenebilir.
                   (724) 2802 sayılı Kanunun 9/A maddesine göre yazılı sınavı kaza-
                   nanların içinden alınacak hâkim adaylarını belirleme konusunda gö-   Bölüm 9   İdari Yargı
                   rev yapacak olan mülakat kurulu, Adalet Bakanlığı Müsteşarı veya
                   görevlendireceği Müsteşar Yardımcısı başkanlığında, Teftiş Kurulu
                   Başkanı, Ceza İşleri, Hukuk İşleri ve Personel Genel Müdürleri ile
                   Türkiye Adalet Akademisi Yönetim Kurulunun her sınav için kendi
                   üyeleri arasından belirleyeceği iki üye olmak üzere toplam yedi üye-
                   den oluşmaktadır.




                   411 Test yönteminin hukuk öğretiminde mümkün olduğu hakkındaki açıklamalar
                       için bkz. HAFIZOĞULLARI, Zeki, Hukuk Öğretiminde Test Mümkün Mü-
                       dür?, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, C. XXXIX, 1982-1987, S.
                       1-4, sf. 17-45.
                   412 Objektif değerlendirme  sağlanabilmesi için,  bir sınav  kâğıdındaki  her alan-
                       la  ilgili  soruların  birbirinden  bağımsız  birden  çok  öğretim  üyesi tarafından
                       okunarak ortalamasının alınması, ayrıca sınav kâğıtlarını okuyacak kişilerin
                       okuduğu kâğıtların kime ait olduğunu bilmeyecekleri bir sistem geliştirilmesi
                       (numaralandırma vb.) faydalı olabilir.



                                                                         343
   365   366   367   368   369   370   371   372   373   374   375