Page 375 - yargi-ozel-raporu
P. 375

tedir. Bu sebeplerle idari mahkemeler kanun tasarısının hazırlanması
                      uzunca bir zaman alacaktır” yaklaşımı benimsenmek suretiyle, idari
                      yargı alt derece mahkemelerinin kurulması için gereken kanun çalış-
                      ması ileri bir tarihe bırakılmıştır.

                      (735) 1961 Anayasası dönemi süresince, yukarıda zikredilen ge-
                      rekçede de ifade edildiği gibi il idare kurullarının idari yargı merci
                      konumunda olup olmadığı tartışılmış  ve bu kurullar yerine idare
                                                      420
                      mahkemelerinin teşkiline ilişkin (ayrıca tüm alt derece idari yargı
                      mercilerine ilişkin) kanun tasarıları hazırlanmıştır. 421  Ancak 1982 yı-
                      lında 2576 sayılı Bölge İdare Mahkemeleri, İdare Mahkemeleri ve
                      Vergi Mahkemelerinin Kuruluşu ve Görevleri Hakkında Kanunun
                      yasalaşmasına kadar ilk derece idari yargı teşkilatının kurulması dü-
                      şüncesi gerçekleşememiştir.

                      (736) 2576 sayılı Kanun, idari yargı kolunun temelinden değişmesi
                      sonucunu doğurmuştur. Özellikle Danıştay’ın tek mahkeme olarak
                      tüm idari davalara bakması nedeniyle iş yükünün artması ve yargı
                      yetkisinin Türk Milleti adına sadece bağımsız mahkemeler aracılı-
                      ğıyla kullanılabileceğine ilişkin Anayasa hükmü karşısında il idare
                      kurullarının (ve benzeri yargısal yetki kullandığı belirtilen idari bi-
                      rimlerin –vergi itiraz komisyonu, vergi temyiz komisyonu, gümrük
                                                                             422
                      hakem heyeti vb.) yargısal yetki kullanamayacağı gerekçesiyle
        Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
                      2576 sayılı Kanun yasalaşmıştır. Böylelikle ilk derece idari yargı yer-
                      leri olarak, idare ve vergi mahkemeleri kurulmuş olup, BİM’ler de
                      ayrıca itiraz merci olarak görevlendirilmiştir.

                      (737) Ayrıca Kanunun  “Kaldırılan görevler, yetkiler ve hükümler”
                      başlıklı 15 inci maddesinin ilk fıkrasında; “İdare ve vergi mahkeme-
                      lerinin görev alanına giren ve kanunlarla çeşitli kurul ve komisyonlara

                      420 Bu tartışmalar sırasında çeşitli görüşler öne çıkmıştır. Bu hususta detaylı bilgi
                         için bkz. GÜRAN, Sait, Bölge İdare Mahkemeleri ve Danıştay Üzerine Yapısal
                         Bir Deneme, İstanbul-1977, sf. 74-79.
                      421 Tasarıların hazırlanma süreci ve akıbetleri hakkında bkz. Türkiye Barolar Bir-
                         liğince Düzenlenen “İdari Mahkemeler Kanunu Tasarısı” ile İlgili Panel Kon-
                         ferans Tutanağı,  http://tbbyayinlari.barobirlik.org.tr/TBBBooks/tbbim-409.
                         pdf, sf. 3-8 (Erişim Tarihi: 11/04/2016)
                      422 Bölge İdare Mahkemeleri, İdare Mahkemeleri ve Vergi Mahkemelerinin Ku-
                         ruluşu ve Görevleri Hakkında Kanun Tasarısı ve Adalet Komisyonu Raporu
                         (1/255), sf. 1-2.



                      348
   370   371   372   373   374   375   376   377   378   379   380