Page 374 - yargi-ozel-raporu
P. 374

gı erkini bir önceki anayasaya oranla daha güvenceli ve ayrıntılı ele
                   alması sonucunda, alt derece idari yargı mercilerinin idari teşkilatın
                   dışında örgütlenmesinin önü açılmıştır. Söz konusu Anayasanın 140
                   ıncı maddesinin birinci fıkrasının;

                   “ Danıştay, kanunların başka idari yargı mercilerine bırakmadığı konu-
                   larda ilk derece ve genel olarak üst derece idare mahkemesidir. Danıştay,
                   idari uyuşmazlıkları ve davaları görmek ve çözümlenmek, Bakanlar
                   Kurulunca gönderilen kanun tasarıları hakkında düşüncesini bildir-
                   mek, tüzük tasarılarını ve imtiyaz şartlaşma ve sözleşmelerini incelemek
                   ve kanunla gösterilen diğer görevleri yapmakla görevlidir” ifadeleriyle
                   ilk derece idari yargı yerlerinin yargı örgütlenmesi içerisinde kurul-
                   masının anayasal dayanağı oluşturulmuştur.

                   (734) 1961 Anayasasının söz konusu maddesine ilişkin gerekçede;
                   “… sevk olunan madde ile (Birinci fıkra) ilk derece idari mahkemele-
                   rin kurulması yolu açık tutulmuş bulunmaktadır. Bu halde Danıştay,
                   ilk derece idari mahkemelerin kararlarını temyizen tetkik edebilecektir”
                   ifadeleri ile genel gerekçede; “… idari alt mahkemeler tesisi imkanları
                   da açık bırakılmıştır” ifadelerinin birlikte değerlendirilmesi halinde;
                   idari yargı düzenine ilişkin tek mahkeme anlayışının terk edilerek
                   yerelde örgütlenen bir yargı teşkilatı kurulması fikrinin benimsen-
                   diği anlaşılmaktadır. Bu kapsamda, ilk olarak idari yargının yüksek   Bölüm 9   İdari Yargı
                   mahkemesine ilişkin 521 sayılı Danıştay Kanunu 1964 yılında yasa-
                   laşmıştır. Bu Kanunun genel gerekçesinde;
                   “Anayasa bir yenilik olmak üzere, idari mahkemelerin kurulması im-
                   kânlarını açık bırakmıştır ki, bu da ayrı bir kanun konusu teşkil eder.

                   İdari mahkemelerin kurulması yeni tahsisatı gerektirmekte idari yargı
                   alanında yetişmiş elemanların teminine bağlı bulunmakta ve ayrıca bu
                   mahkemelerin görev ve yetkilerinin tespiti ve işleyişlerinin düzenlenmesi
                   için bazı incelemelerin yapılmasını ve bu meyanda, ilçe ve il idare ku-
                   rulları ve vergi itiraz ve temyiz komisyonları gibi idari uyuşmazlıkları
                   çözümleyen, fakat tam manası ile bir idari mahkeme niteliğini taşıma-
                   yan kurulların durumlarının da göz önünde tutulmasını icabettirmek-



                       lık, sağlık ve sosyal yardım, tarım ve veteriner müdürlerinden teşekkül eder.
                       Vali, idare kuruluna başkanlık etmek üzere vali muavinini görevlendirebilir.”



                                                                         347
   369   370   371   372   373   374   375   376   377   378   379