Page 378 - yargi-ozel-raporu
P. 378
426
temyiz yolu kapalıdır. Ayrıca 2559 sayılı Polis Vazife ve Salahiyet
Kanununun 6 ncı maddesi uyarınca verilen para cezaları, 1380 sayı-
lı Su Ürünleri Kanunu hükümleri uyarınca verilen para cezaları ile
6458 sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu hükümleri
uyarınca tesis edilen bazı işlemlere karşı açılan davalarda idare mah-
kemeleri tarafından verilen kararlar kesin olup, itiraz ve temyize tabi
değildir.
4.1.1.3. İdare Mahkemelerine İlişkin Sorunlar ve Çözüm
Önerileri
4.1.1.3.1. Genel Olarak
(742) İdari yargı düzeninin “genel mahkemesi” niteliğinde olan idare
mahkemelerinin kuruluş nedenlerinden biri, Danıştay’ın iş yükü-
nün hafifletilerek “içtihat mahkemesi” hüviyetine kavuşturulması ge-
rekliliğidir. 2576 sayılı Kanunun genel gerekçesinde bu duruma şu
şekilde işaret edilmiştir:
“… Danıştay Kanununda Danıştayda ilk derecede görüleceği açıkça
yazılan davalar dışında kalan bütün idari davaların çözümlenmesi,
bu Kanunla kurulan idare ve vergi mahkemelerinin görev alanına alın-
mıştır. Bunun sonucunda idari davaların çok büyük bir bölümünün iki
dereceli yargı sistemi içinde incelenmesi esası getirilmiş ve Danıştayın Bölüm 9 İdari Yargı
temyiz ve içtihat mahkemesi olarak gelişmesi imkânları sağlanmıştır.”
(743) Her ne kadar ilk derece idari yargı mercilerinin kurulması fikri
hayata geçirilmiş olsa da, bu mahkemelerin kurulması, Danıştay’ın
iş yükünün azalması ve buna bağlı olarak içtihat mahkemesi niteliği-
ne kavuşmasını sağlayamamıştır.
(744) Ülke nüfusunun artmasının yanı sıra son yıllarda yaşanan
ekonomik büyüme ile birlikte kişilerin refah seviyeleri yükselmiş,
devletin verdiği kamu hizmetleri çeşitlenmiş buna bağlı olarak da bi-
426 İtiraz ve temyiz yolu kapalı olan usule ilişkin kararlar şunlardır:
- İdari yargının görevli olduğu konularda davanın görev ve yetki yönünden
reddine ilişkin kararlar
- İYUK’un 15 inci maddesi gereğince gerçek hasma tebliğe ilişkin kararlar
- İYUK’un 15 inci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi gereğince dilekçe
red kararları
351