Page 380 - yargi-ozel-raporu
P. 380

idareyi hukuk sınırları içinde tutan kararlarla adalet dağıtma vazifesi,
                   yerini davaların kısa sürede ve yüzeysel incelemelerle karara bağlan-
                   ması zorunluluğuna terk etmiştir. Adaletin ve hukuk devleti ilke-
                   sinin sayılara feda edilme riski karşısında, idare mahkemelerinin iş
                   yükü sorununa acilen çözüm aranması gerekmektedir. Bu bağlamda
                   idare mahkemelerinin özellikle iş yükü sorunu başta olmak üze-
                   re adil, hızlı, etkin olma ve taraflara güven verme mahiyetinden
                   uzaklaşması sonucunu doğuran birkaç hususa değinerek çözüm
                   önerilerinin sıralanması önem taşımaktadır.

                   4.1.1.3.2. İdari Usul Kanununun Eksikliği
                   (748) Ülkemizde yasama ve yargının çalışma usullerini içeren norm-
                   lar yürürlükte iken, yürütmenin ve özelde idarenin çalışma usulle-
                   rini belirleyen genel nitelikte düzenlemeler yer almamaktadır. Ya-
                   sama organının çalışma usulleri Anayasa ve TBMM İçtüzüğü ile
                   belirlenmişken, yargı organının çalışma usulleri ise yargılama usulü
                   kanunları ile düzenlenmiştir. Bununla birlikte; “Vergi Usul Kanunu”
                   (VUK), “Kamu İhale Kanunu” gibi belirli alanları düzenleyen ka-
                   nunlar istisna tutulursa idarenin bütün olarak çalışma usullerini be-
                   lirleyen genel bir kanun bulunmamaktadır. Bu açıdan bakıldığında,
                   İdari Usul Kanununun ülkemiz için ihtiyaç olup olmadığının karşı-
                   laştırmalı hukuk örnekleriyle birlikte incelenmesinde yarar vardır.   Bölüm 9   İdari Yargı

                   (749) İdari Usul Kanununun amacı, idarenin çalışma usullerini ve
                   ilkelerini bir kanunla düzenleyerek bir yandan idareyi hukuka uygun
                   işlemler yapmaya zorlamak, bir yandan da menfaati ihlal edilenle-
                   rin yargıya başvurmadan önce uyuşmazlığı, idarenin kendi içindeki
                   mekanizmalar aracılığıyla çözmektir.  Bu şekilde, idarenin hukuka
                                                  429
                   uygun davranması sağlanacağı gibi, özellikle idare mahkemeleri ol-
                   mak üzere idari yargının iş yükü de azalacaktır.

                   (750) İdari Usul Kanunu, aynı zamanda yönetilenlere çeşitli gü-
                   venceler sağlayacaktır. Avrupa Konseyinin 31 (77) sayılı Bakanlar
                   Komitesi Tavsiye Kararı ile idari usulün asgari olarak neleri düzen-
                   leyeceği belirlenmiştir. Buna göre; “tesis edilen işlemden haberdar
                   edilme hakkı”, “kararın oluşma aşamasında görüşlerini açıklayabil-


                   429 ALAN, age, sf. 556.



                                                                         353
   375   376   377   378   379   380   381   382   383   384   385