Page 389 - yargi-ozel-raporu
P. 389
İvedi yargılama usulüne tabi davalarda yargılama sürecinin hızlandı-
rılması amacı da dikkate alındığında dava konusu kurallarda belirtilen
dava açma, temyiz yoluna başvurma ve temyize cevap verme sürele-
rinin, dilekçelerin hazırlanması ve eklerinin temin edilmesini imkân-
sız kılacak veya büyük ölçüde güçleştirecek kadar kısa olmayıp dava
ve cevap hakkının kullanımına ölçüsüz bir sınırlama getirmemektedir”
hususlarına yer vererek yargılamaya ilişkin sürelerin kısaltılmasının
anayasaya aykırı olmadığını belirtmiştir. Bu noktadan hareketle;
makul düzeylerde ve adil yargılanma hakkının gerekleri göz
önünde tutularak, idari yargılamaya mahsus sürelerin belirli
oranlarda kısaltılması yönünde düzenlemeler yapılması gerek-
mektedir. Bu düzenlemelerde, diğer yargılama usullerinde bulunan
sürelerle mümkün mertebe yeknesaklığın sağlanması, idari yargıla-
ma usulündeki sürelerin sadece İYUK’a dercedilmek suretiyle yasa-
laşması, gelişen ülke şartlarının dikkate alınması, farklı idari yargı
mercilerine başvuru açısında farklı sürelerin öngörülmemesi, tebliğ
işlemlerinin sürelere etkisinin azaltılması ve uygulamada etkisizleşen
bazı usul aşamalarının kaldırılması (replik-düplik vb.) hususlarının
titizlikle değerlendirilmesi düşünülmektedir.
(770) İdari yargının iş yükünün ve yargılama sürelerinin azaltılması
amacıyla hazırlanan Taslak, dava açma sürelerinin yargı mercii ayrı-
mına gidilmeksizin (ayrıca ilgili kanunlarda farklı süre gösterilme-
Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
diği müddetçe) otuz gün olmasını önermiştir. Ayrıca Taslağın 11
inci maddesi; İYUK’ta yer alan sürelere ilişkin genel esasları yeniden
düzenlemiş ve İYUK’tan kaynaklı sürelerin son gününün “yetkili
makamlarca verilen ve ülke çapında uygulanan idari izinler” ile “ya-
rım tatil günü”ne denk gelmesi halinde, sürenin izni veya tatili takip
eden günün mesai saati bitimine kadar uzayacağını öngörmüştür.
Bu düzenlemelerin genel olarak idari yargıda karşılaşılan tereddütleri
gidermek adına yerinde olduğu değerlendirilmektedir.
(771) İdari yargılama usulüne ilişkin düzenlemeler öneren bu Tasla-
ğın benimsediği esaslardan biri, yargılama süresinin uzaması sonu-
cunu doğuran usullerin yeniden ele alınması (örneğin; usule ilişkin
sürelerin kısaltılması) veya tamamen kaldırılmasıdır. Bu bağlamda
Taslağın 18 inci maddesine değinmekte yarar bulunmaktadır. Bu
madde gereğince; davacının vereceği ikinci dilekçe ve davalının vere-
362