Page 389 - yargi-ozel-raporu
P. 389

İvedi yargılama usulüne tabi davalarda yargılama sürecinin hızlandı-
                      rılması amacı da dikkate alındığında dava konusu kurallarda belirtilen
                      dava açma, temyiz yoluna başvurma ve temyize cevap verme sürele-
                      rinin, dilekçelerin hazırlanması ve eklerinin temin edilmesini imkân-
                      sız kılacak veya büyük ölçüde güçleştirecek kadar kısa olmayıp dava
                      ve cevap hakkının kullanımına ölçüsüz bir sınırlama getirmemektedir”
                      hususlarına yer vererek yargılamaya ilişkin sürelerin kısaltılmasının
                      anayasaya aykırı olmadığını  belirtmiştir.  Bu noktadan hareketle;
                      makul düzeylerde ve adil yargılanma  hakkının gerekleri göz
                      önünde tutularak, idari yargılamaya mahsus sürelerin belirli
                      oranlarda kısaltılması yönünde düzenlemeler yapılması gerek-
                      mektedir. Bu düzenlemelerde, diğer yargılama usullerinde bulunan
                      sürelerle mümkün mertebe yeknesaklığın sağlanması, idari yargıla-
                      ma usulündeki sürelerin sadece İYUK’a dercedilmek suretiyle yasa-
                      laşması, gelişen ülke şartlarının dikkate alınması, farklı idari yargı
                      mercilerine başvuru açısında farklı sürelerin öngörülmemesi, tebliğ
                      işlemlerinin sürelere etkisinin azaltılması ve uygulamada etkisizleşen
                      bazı usul aşamalarının kaldırılması (replik-düplik vb.) hususlarının
                      titizlikle değerlendirilmesi düşünülmektedir.

                      (770) İdari yargının iş yükünün ve yargılama sürelerinin azaltılması
                      amacıyla hazırlanan Taslak, dava açma sürelerinin yargı mercii ayrı-
                      mına gidilmeksizin (ayrıca ilgili kanunlarda farklı süre gösterilme-
        Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
                      diği müddetçe) otuz gün olmasını önermiştir. Ayrıca Taslağın 11
                      inci maddesi; İYUK’ta yer alan sürelere ilişkin genel esasları yeniden
                      düzenlemiş ve İYUK’tan kaynaklı sürelerin son gününün  “yetkili
                      makamlarca verilen ve ülke çapında uygulanan idari izinler” ile “ya-
                      rım tatil günü”ne denk gelmesi halinde, sürenin izni veya tatili takip
                      eden günün mesai saati bitimine kadar uzayacağını öngörmüştür.
                      Bu düzenlemelerin genel olarak idari yargıda karşılaşılan tereddütleri
                      gidermek adına yerinde olduğu değerlendirilmektedir.

                      (771) İdari yargılama usulüne ilişkin düzenlemeler öneren bu Tasla-
                      ğın benimsediği esaslardan biri, yargılama süresinin uzaması sonu-
                      cunu doğuran usullerin yeniden ele alınması (örneğin; usule ilişkin
                      sürelerin kısaltılması) veya tamamen kaldırılmasıdır. Bu bağlamda
                      Taslağın 18 inci maddesine değinmekte yarar bulunmaktadır. Bu
                      madde gereğince; davacının vereceği ikinci dilekçe ve davalının vere-




                      362
   384   385   386   387   388   389   390   391   392   393   394