Page 386 - yargi-ozel-raporu
P. 386

yargı davası açmak isteyenlerin sulh yoluna başvurmasını zorunlu
                   kılmaktadır. Bu suretle, Taslağın genel gerekçesinde etkisiz kaldığı
                   belirtilen 659 sayılı KHK’nın uygulama alanı genişletilmektedir. Al-
                   ternatif uyuşmazlık çözüm yöntemlerinden biri olan sulh müessese-
                   sinin idari yargı alanında geniş bir icra alanı bulması, idari yargılama
                   mercilerinin iş yükünün hafiflemesine ve idare ile bireyin sorunları
                   uzlaşarak çözmesine vesile olacaktır. İYUK’un 13 üncü maddesinde
                   de zorunlu sulh, 659 sayılı KHK kapsamındaki idareler aleyhine tam
                   yargı davası açılmasından önce başvurulacak bir yol olarak Taslağın
                   16 ncı maddesiyle önerilmektedir.
                   (763) Taslak, son olarak, 659 sayılı KHK’nın yürürlüğe girmesinden
                   günümüze kadar idari yargının iş yüküne beklenilen katkıyı sağla-
                   maması karşısında bu düzenlemede esaslı değişiklikler öngörmek-
                   tedir. İdari yargılama usulüne ilişkin alternatif uyuşmazlık çözüm
                   yöntemlerinden biri olan “sulh” yönteminin yer aldığı KHK’nın,
                   daha geniş bir alanda ve etkin bir şekilde uygulanması amacı Tas-
                   lağın bu konudaki önerilerine hâkim olmuştur. Bu çerçevede, alter-
                   natif uyuşmazlık çözüm yöntemlerinin yargılama safahatı öncesinde
                   uyuşmazlıkların giderilmesini sağlayarak yargının iş yükünü azalta-
                   bileceği gerçeği, Taslakta yer alan düzenlemelerinin titizlikle tahlilini
                   gerektirmektedir.                                                    Bölüm 9   İdari Yargı

                   (764) Taslak, 659 sayılı KHK’ya ilişkin iki temel yaklaşımı benim-
                   semiş bulunmaktadır. Bunların ilki, sulh usulünün kapsamının ge-
                   nişletilmesi ve zorunlu kılınması ile uygulanma safahatının yeniden
                   düzenlenmesi; ikincisi ise, bu hususta görev alacak birimlerin (huku-
                   ki uyuşmazlık değerlendirme komisyonu ve hukuk birimleri) yetki,
                   sorumluluk ve yapılanmalarının yeniden düzenlenip etkinliklerinin
                   sağlanmasıdır. Taslağın 49 uncu ve devamı maddelerinde öngörülen
                   değişiklikler, söz konusu yaklaşımların kural haline dönüştürülmüş
                   hallerinden ibarettir.

                   (765) 659 sayılı KHK’nın “Amaç ve kapsam” başlıklı maddesin-
                   de açıkça “sulh yolu”na vurgu yapılması; KHK’ya tabi idarele-
                   rin kapsamının genişletilmesi; idarelerin taraf oldukları adli ve
                   idari uyuşmazlıkların dava yoluna ve icra takibine başvurulma-
                   dan sulh yoluyla çözülmesinin ilke olarak benimsenmesi; sürekli




                                                                         359
   381   382   383   384   385   386   387   388   389   390   391