Page 387 - yargi-ozel-raporu
P. 387
hizmet edecek ve sulh usulünün asıl yürütücüsü olacak “huku-
ki uyuşmazlık değerlendirme komisyonu”nun yapısının düzen-
lenmesi; adli-idari yargıda dava açılmadan önce taraflara sulh
yoluna başvuru zorunluluğunun getirilmesi (idari yargı açısın-
dan İYUK’taki düzenlemeler bağlamında); idareler arasındaki
uyuşmazlıkların da yargı önüne taşınmadan önce sulh yoluyla
çözülmesi zorunluluğunun düzenlenmesi ve sulh kapsamında-
ki başvuruların kısa sürede halli için “emsal uyuşmazlıklarda”
ayrı bir usulün öngörülmesi, Taslağın söz konusu Kararname
bağlamındaki önerilerinin kısa bir özetini oluşturmaktadır. Ay-
rıca Taslağın 57 nci maddesinde; üst yönetici ve hukuki uyuşmazlık
değerlendirme komisyonu üyelerinin KHK kapsamındaki görevleri
bağlamında aldıkları kararlar ve yaptıkları işlemler nedeniyle, gö-
revin gereklerine açıkça aykırı davranıldığının mahkeme kararıyla
tespit edilmesi dışında, mali ve idari yönden sorumlu tutulamaya-
cakları da öngörülmektedir. Söz konusu bağışıklık, özellikle sulh
442
yolunun etkin bir biçimde uygulanmasını teminen yerinde bir dü-
zenleme olarak değerlendirilmektedir. Alternatif uyuşmazlık yön-
temlerinden biri olan sulh usulüne yönelik bu denli teşvik edici
önerilerin getirilmiş olması takdire şayandır. Ancak Taslağın sa-
dece sulh yoluna ilişkin düzenlemeler öngörmesi, idari yargının
iş yükü ve yargılama sürelerine yeterli katkının sunulamaması
Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
tehlikesini içinde barındırmaktadır. Bu durumu bertaraf etmek
için, idari yargılamayı ilgilendiren tüm alternatif uyuşmazlık
çözüm yöntemlerini (ombudsmanlık vb.) teşvik edici önerilerin
Taslakta yer alması daha uygun olacağı düşünülmektedir.
4.1.1.3.4. İdari Yargılama Usulünde Yer Alan Süreler
(766) İdari yargılama usulüne ilişkin düzenlemelerin yer aldığı
İYUK’ta ve çeşitli kanunlarda, yargılamanın belirli bir düzen ve adil
olarak sürdürülebilmesi için bazı süreler öngörülmüştür. Bu süreler,
kanunların hazırlandıkları dönemlerin şartları (iletişim, ulaşım, tek-
noloji vb.) ve kanun koyucuların genellikle belirlenemeyen saikleri
doğrultusunda farklı belirlenmiştir.
442 Benzer bir öneri için bkz. TBMM İdari Yargılama Sürecinde Yaşanılan Sorun-
lar ve Çözüm Önerileri Çalıştayı, 14 Ocak 2013, sf. 25.
360