Page 387 - yargi-ozel-raporu
P. 387

hizmet edecek ve sulh usulünün asıl yürütücüsü olacak “huku-
                      ki uyuşmazlık değerlendirme komisyonu”nun yapısının düzen-
                      lenmesi; adli-idari yargıda dava açılmadan önce taraflara sulh
                      yoluna başvuru zorunluluğunun getirilmesi (idari yargı açısın-
                      dan İYUK’taki düzenlemeler bağlamında); idareler arasındaki
                      uyuşmazlıkların da yargı önüne taşınmadan önce sulh yoluyla
                      çözülmesi zorunluluğunun düzenlenmesi ve sulh kapsamında-
                      ki başvuruların kısa sürede halli için “emsal uyuşmazlıklarda”
                      ayrı  bir  usulün  öngörülmesi, Taslağın  söz  konusu  Kararname
                      bağlamındaki önerilerinin kısa bir özetini oluşturmaktadır. Ay-
                      rıca Taslağın 57 nci maddesinde; üst yönetici ve hukuki uyuşmazlık
                      değerlendirme komisyonu üyelerinin KHK kapsamındaki görevleri
                      bağlamında aldıkları kararlar ve yaptıkları işlemler nedeniyle, gö-
                      revin gereklerine açıkça aykırı davranıldığının mahkeme kararıyla
                      tespit edilmesi dışında, mali ve idari yönden sorumlu tutulamaya-
                      cakları da öngörülmektedir.  Söz konusu bağışıklık, özellikle sulh
                                              442
                      yolunun etkin bir biçimde uygulanmasını teminen yerinde bir dü-
                      zenleme olarak değerlendirilmektedir. Alternatif uyuşmazlık yön-
                      temlerinden biri olan sulh usulüne yönelik bu denli teşvik edici
                      önerilerin getirilmiş olması takdire şayandır. Ancak Taslağın sa-
                      dece sulh yoluna ilişkin düzenlemeler öngörmesi, idari yargının
                      iş yükü ve yargılama sürelerine yeterli katkının sunulamaması
        Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
                      tehlikesini içinde barındırmaktadır. Bu durumu bertaraf etmek
                      için, idari yargılamayı ilgilendiren tüm alternatif uyuşmazlık
                      çözüm yöntemlerini (ombudsmanlık vb.) teşvik edici önerilerin
                      Taslakta yer alması daha uygun olacağı düşünülmektedir.

                      4.1.1.3.4. İdari Yargılama Usulünde Yer Alan Süreler
                      (766) İdari yargılama usulüne ilişkin düzenlemelerin yer aldığı
                      İYUK’ta ve çeşitli kanunlarda, yargılamanın belirli bir düzen ve adil
                      olarak sürdürülebilmesi için bazı süreler öngörülmüştür. Bu süreler,
                      kanunların hazırlandıkları dönemlerin şartları (iletişim, ulaşım, tek-
                      noloji vb.) ve kanun koyucuların genellikle belirlenemeyen saikleri
                      doğrultusunda farklı belirlenmiştir.



                      442 Benzer bir öneri için bkz. TBMM İdari Yargılama Sürecinde Yaşanılan Sorun-
                         lar ve Çözüm Önerileri Çalıştayı, 14 Ocak 2013, sf. 25.



                      360
   382   383   384   385   386   387   388   389   390   391   392