Page 413 - yargi-ozel-raporu
P. 413
4.3.2. BİM’in Görev ve Yetkileri
(831) BİM’lerin kuruluşu ve görevleri 2576 sayılı Kanunla düzen-
lenmiştir. Bu kanuna göre BİM’lerin ilk derece yargılamalarında gö-
revi bulunmamaktadır. 6545 sayılı Kanundan önceki düzenlemede
BİM, 2576 sayılı Kanunun 8 inci maddesi ile yargı çevresindeki ida-
re ve vergi mahkemelerinde tek hâkim tarafından verilen kararları
itiraz üzerine incelemek, yargı çevresindeki idare ve vergi mahkeme-
leri arasında çıkan görev ve yetki uyuşmazlıklarını kesin olarak kara-
ra bağlamak ve diğer kanunlarla verilen görevleri yerine getirmekle
görevlendirilmiştir.
(832) Mevcut durumda BİM’lerin ilk görevi itiraz kanun yolu mer-
cii olmasıdır. BİM’ler yargı çevresindeki ilk derece idari yargı merci-
lerinde tek hâkim tarafından verilen kararların yanı sıra İYUK’un 45
inci maddesinde düzenlenen konularda kurul halinde verilen kararı
da itiraz mercii olarak incelemektedir.
(833) İYUK’un 45 inci maddesinde; itiraz kanun yoluna başvuru-
nun temyiz incelemesi ile aynı usule tabi olduğu belirtilmiştir. Bu
hükme istinaden itiraz kanun yolunun esasen temyiz yolu benzeri
bir kanun yolu olduğu değerlendirilmiştir. Ancak itiraz kanun yo-
lunda temyizden farklı olarak ilk derece yargılaması sonrasın-
da BİM maddi vakalar hakkında bilgiyi yeterli görülürse karar
Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
verilebileceği; aksi halde gerekli inceleme ve tahkikatı kendisi-
nin yapabileceği düzenlenmiştir. Ancak temyiz kanun yolunda
Danıştay dosya üzerinden karar vermekte, bozma nedenlerini
tespit ettiğinde dosya hakkında bozma kararı vererek ilk derece
mahkemesine göndermektedir. Bu sebeple itiraz kanun yolu ile
temyiz kanun yolu usulleri birbirinden farklıdır. !
(834) BİM’lerin diğer görevi ise, yargı çevresindeki ilk derece idari
yargı mercileri tarafından yürütmenin durdurulması istemleri hak-
kında verilen kararlara karşı yapılan itirazları değerlendirmektedir.
Yürütmeyi durdurma kararlarına karşı itirazlar BİM’lerin nihai ol-
mayan kararlara bakabileceğine ilişkin istisna hüküm olarak karşı-
mıza çıkmaktadır.
386