Page 445 - yargi-ozel-raporu
P. 445

bireylere sunabilmesi açısından, kural olarak dava açılmasının ida-
                      ri işleme etki etmemesi  yaklaşımının Kanunda kabul edilmesi
                                           506
                      olumludur. Aksi halde, idarenin görevlerini kendisinden beklenen
                      düzeyde, verimlilikte ve hızda sunamaması tehlikesi gündeme gele-
                      bilecektir. 507

                      (918) İdari işlemlerin dava konusu olmasının doğrudan yürütmenin
                      durdurulmasına sebep olmaması, kamu yararı ve kamu hizmetinin
                      gerekleri bağlamında önemli olmakla birlikte, bireylerin hak ve öz-
                      gürlüklerinin  güvencesi  olan  yürütmenin  durdurulması  kararının
                      (şartların oluşmasıyla) verilebilmesi de bir o kadar gereklidir. Bu se-
                      beple, Kanunun 27 nci maddesinin ikinci fıkrası, Anayasanın 125
                      inci maddesinin beşinci fıkrasındaki düzenlemeye benzer şekilde
                      düzenlenerek, yürütmenin durdurulması kararının verilebilmesine
                      ilişkin şartları belirtmiştir.

                      (919) 2012 yılında 6352 sayılı Kanunla yapılan değişikliğin ardın-
                      dan ikinci fıkra; telafisi güç veya imkânsız bir zararın doğması ve idari
                      işlemin açık hukuka aykırılığı şartlarının birlikte bulunması halinde,
                      idarenin savunmasının alınması veya savunma süresinin geçmesin-
                      den sonra gerekçeli olarak yürütmenin durdurulması kararı verile-
                      bilmesini öngörmektedir. İdarenin dava konusuna ilişkin savunması
                      beklenmeden karar verilebilmesi hali de yine aynı fıkrada, “uygulan-
        Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
                      makla etkisi tükenecek idari işlem”ler bakımından öngörülmektedir.
                      Ayrıca dava dilekçesi ve eklerinden yürütmenin durdurulması tale-
                      binin yerinde olmadığı anlaşılabiliyorsa, idarenin savunması alınma-
                      dan istemin reddedileceği üçüncü fıkra olarak düzenlenmiştir. Söz
                      konusu  düzenlemenin önemli noktası,  hangi işlemlerin  uygulan-

                      506 Dava açılmasıyla birlikte, ayrıca talep edilmeden yürütmenin durduğu hallere
                         şu durumlar örnek olarak verilebilir:
                         - İYUK’un 27 nci maddesinin dördüncü fıkrası gereğince; vergi mahkemele-
                         rinde, vergi uyuşmazlıklarından doğan davaların açılması, tarh edilen vergi,
                         resim ve harçlar ile benzeri mali yükümlerin ve bunların zam ve cezalarının
                         dava konusu edilen bölümünün tahsil işlemlerini durduracaktır (Bu hususun
                         da istisnaları bulunmamaktadır-Bkz. İYUK m. 27/4).
                         - 6458 sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanununun 53 üncü madde-
                         sinin üçüncü fıkrası gereğince; yabancının rızası saklı kalmak kaydıyla, dava
                         açma süresi içinde veya yargı yoluna başvurulması hâlinde yargılama sonuçla-
                         nıncaya kadar yabancı sınır dışı edilemeyecektir.
                      507 GÖZÜBÜYÜK, TAN, İdare Hukuku-İdari Yargılama Hukuku, sf. 970.



                      418
   440   441   442   443   444   445   446   447   448   449   450