Page 574 - yargi-ozel-raporu
P. 574

Bu doğrultuda; uzmanlaşmanın öneminin anlaşılması nedeniy-
                   le 2576 sayılı Kanunda 30/04/2013 tarih ve 6460 sayılı Yasayla
                   değişiklik yapılarak idari yargıda uzmanlaşmanın yolu açılmış-
                   tır. Anılan düzenleme, uzmanlaşmanın sağlanması açısından son
                   derece yerindedir. Bununla birlikte, henüz HSYK tarafından iş
                   bölümüne ilişkin karar alınmamıştır. Oysa adli yargıda ihtisas
                   mahkemeleri ve buna ilişkin HSYK’nın kararları bulunmakta-
                   dır. İş bölümü konusunda çok ayrıntılı düzenlemeler yerine ana
                   hatları itibariyle idare mahkemelerinin baktığı davaların beş ya
                   da altı gruba ayrılması yeterli olacağı gibi mahkemeler arasında
                   iş bölümü nedeniyle ortaya çıkabilecek ihtilaflar da önlenecek-
                   tir. Öte yandan, iş bölümü kamu düzeninden olmadığından iş
                   bölümüne aykırı karar verilmesinin bozma nedeni olmayacağı
                   da kanunla düzenlenmeli, böylelikle iş bölümü nedeniyle dava-
                   ların çözümünün gecikmesi önlenmelidir.

                   111- İYUK’un 5 inci maddesinde yer alan düzenleme uyarınca tek
                   dilekçeyle dava açılabilecek nitelikteki işlemlere karşı, çeşitli neden-
                   lerle her bir işleme karşı ayrı ayrı dava açıldığı bilinmektedir. Öyle ki
                   bazı durumlarda tek bir dava yerine onlarca davanın açıldığı görül-
                   mektedir. Bu nitelikteki davaların tek dosyada birleştirilerek yargıla-
                   manın yapılamaması, idari yargı mercilerinin iş yükünü artırdığı gibi
                   haksız çıkan tarafın gereksiz yere yargılama gideri ve vekâlet ücreti
                   ödemesine neden olmaktadır. Uygulamada idari yargı mercilerinin
                   bu eksikliği gidermek için Kanunda yer almayan “birleştirme kararı”
                   verdikleri gözlemlenmektedir. Ancak bu yöntem birçok mahkeme
                   tarafından Kanunda öngörülmediği gerekçesiyle tercih edilmemesi
                   nedeniyle uygulamada farklıklar oluşmasına neden olmaktadır.

                   Bu tespitten hareketle, idari yargının iş yükünün azaltılması ve
                   yargılama sürecinin kısaltılması adına davaların birleştirilmesine   Sonuç, Değerlendirme İle Sorunlara Yönelik Tespit ve Çözüm Önerileri
                   ilişkin usulün İYUK’ta düzenlemesinin gerekli olduğu değerlen-
                   dirilmektedir. Taslağın 38 inci maddesiyle davaların birleştiril-
                   mesi yöntemi öngörülmüştür. Bazı mahkemeler tarafından fiilen
                   uygulanan, tek dilekçeyle açılması gerekirken ayrı ayrı açılmış
                   olan davaların birleştirilmesi usulünün Taslakta yer alması, yu-
                   karıda değinilen sıkıntıların giderilmesi açısından olumlu ola-
                   rak değerlendirilmektedir.




                                                                         547
   569   570   571   572   573   574   575   576   577   578   579