Page 574 - yargi-ozel-raporu
P. 574
Bu doğrultuda; uzmanlaşmanın öneminin anlaşılması nedeniy-
le 2576 sayılı Kanunda 30/04/2013 tarih ve 6460 sayılı Yasayla
değişiklik yapılarak idari yargıda uzmanlaşmanın yolu açılmış-
tır. Anılan düzenleme, uzmanlaşmanın sağlanması açısından son
derece yerindedir. Bununla birlikte, henüz HSYK tarafından iş
bölümüne ilişkin karar alınmamıştır. Oysa adli yargıda ihtisas
mahkemeleri ve buna ilişkin HSYK’nın kararları bulunmakta-
dır. İş bölümü konusunda çok ayrıntılı düzenlemeler yerine ana
hatları itibariyle idare mahkemelerinin baktığı davaların beş ya
da altı gruba ayrılması yeterli olacağı gibi mahkemeler arasında
iş bölümü nedeniyle ortaya çıkabilecek ihtilaflar da önlenecek-
tir. Öte yandan, iş bölümü kamu düzeninden olmadığından iş
bölümüne aykırı karar verilmesinin bozma nedeni olmayacağı
da kanunla düzenlenmeli, böylelikle iş bölümü nedeniyle dava-
ların çözümünün gecikmesi önlenmelidir.
111- İYUK’un 5 inci maddesinde yer alan düzenleme uyarınca tek
dilekçeyle dava açılabilecek nitelikteki işlemlere karşı, çeşitli neden-
lerle her bir işleme karşı ayrı ayrı dava açıldığı bilinmektedir. Öyle ki
bazı durumlarda tek bir dava yerine onlarca davanın açıldığı görül-
mektedir. Bu nitelikteki davaların tek dosyada birleştirilerek yargıla-
manın yapılamaması, idari yargı mercilerinin iş yükünü artırdığı gibi
haksız çıkan tarafın gereksiz yere yargılama gideri ve vekâlet ücreti
ödemesine neden olmaktadır. Uygulamada idari yargı mercilerinin
bu eksikliği gidermek için Kanunda yer almayan “birleştirme kararı”
verdikleri gözlemlenmektedir. Ancak bu yöntem birçok mahkeme
tarafından Kanunda öngörülmediği gerekçesiyle tercih edilmemesi
nedeniyle uygulamada farklıklar oluşmasına neden olmaktadır.
Bu tespitten hareketle, idari yargının iş yükünün azaltılması ve
yargılama sürecinin kısaltılması adına davaların birleştirilmesine Sonuç, Değerlendirme İle Sorunlara Yönelik Tespit ve Çözüm Önerileri
ilişkin usulün İYUK’ta düzenlemesinin gerekli olduğu değerlen-
dirilmektedir. Taslağın 38 inci maddesiyle davaların birleştiril-
mesi yöntemi öngörülmüştür. Bazı mahkemeler tarafından fiilen
uygulanan, tek dilekçeyle açılması gerekirken ayrı ayrı açılmış
olan davaların birleştirilmesi usulünün Taslakta yer alması, yu-
karıda değinilen sıkıntıların giderilmesi açısından olumlu ola-
rak değerlendirilmektedir.
547