Page 573 - yargi-ozel-raporu
P. 573

Taslakta bulunan önerilerden biri de, birbirine benzer mahiyet-
                      teki çok sayıda davanın oluşturduğu iş yükü sorununu belli öl-
                      çüde gidermek amacıyla ihdas edilen “grup dava”dır. Bu yöntem
                      sayesinde; ilk derece idari yargı mercileri, aynı maddi ve hukuki
                      sebebe bağlı olan, birbirine emsal teşkil edebilecek nitelikteki
                      birden fazla davanın, grup dava olarak tespit edebilme yetkisine
                      kavuşacaktır.

                      109- Kurul halinde davaların ele alınması, idari yargılama ile ulaşıl-
                      mak istenen hukuk devleti ilkesi açısından yerinde bir usul olarak
                      görülse bile, özellikle heyet halinde bir araya gelmenin her zaman
                      mümkün olamaması, kollektif çalışma kültürünün zayıflığı ve bir-
                      den çok dosyaya ayrılabilecek vaktin tek bir dosyaya harcanması,
                      zamanın verimsiz bir şekilde kullanılmasına sebep olmaktadır.

                      Bu sorunun çözümü adına; Taslağın 5 inci maddesi ile Kanunda
                      yer alan tek hâkimin bakabileceği davalara ilişkin parasal sınırın
                      yükseltilmesi ve 6545 sayılı Kanun ile değişikliğe uğramadan ön-
                      ceki İYUK’un 45 inci maddesinde “itiraz” usulüne tabi olan ve
                      sınırlı olarak belirtilen konulara göre, belirlenen bazı davaların
                      da tek hâkimle görülmesi imkânı getirilmesi olumlu bir geliş-
                      medir. Ancak konu bazlı olarak tek hâkimin bakacağı davaların
                      tespitinde; yürürlükten kalkmış fakat istinaf usulünün uygulan-
        Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
                      mamasından dolayı halen meri olan “itiraz” usulüne ilişkin ko-
                      nuların büyük ölçüde korunarak esas alınması yerine, idare ve
                      vergi mahkemelerinde görülmekte olan davaların niteliklerinin
                      iyi bir şekilde analiz edilmesi ve bunun sonucunda belirlenen
                      konuların sınırlı olarak sayılmasının daha uygun olacağı değer-
                      lendirilmektedir.

                      110- Özellikle idare mahkemelerinin, adli yargının görevine verilen
                      bazı konular ile vergi davaları dışındaki tüm idari işlem ve eylem-
                      lerden kaynaklı davalara baktığı, günümüzün sosyal devlet anlayışı
                      çerçevesinde idarenin görev alanının ise çok geniş olduğu gözetildi-
                      ğinde, “uzmanlaşma” idari yargı açısından ayrı bir önem arz etmek-
                      tedir. İdare mahkemelerinde görev yapan hâkimlerin çeşitli davalara
                      baktıkları ve ilgilenmek zorunda bulundukları mevzuatın on binler-
                      ce sayfayı bulacak kadar geniş olduğu da bilinen bir gerçektir.




                      546
   568   569   570   571   572   573   574   575   576   577   578