Page 573 - yargi-ozel-raporu
P. 573
Taslakta bulunan önerilerden biri de, birbirine benzer mahiyet-
teki çok sayıda davanın oluşturduğu iş yükü sorununu belli öl-
çüde gidermek amacıyla ihdas edilen “grup dava”dır. Bu yöntem
sayesinde; ilk derece idari yargı mercileri, aynı maddi ve hukuki
sebebe bağlı olan, birbirine emsal teşkil edebilecek nitelikteki
birden fazla davanın, grup dava olarak tespit edebilme yetkisine
kavuşacaktır.
109- Kurul halinde davaların ele alınması, idari yargılama ile ulaşıl-
mak istenen hukuk devleti ilkesi açısından yerinde bir usul olarak
görülse bile, özellikle heyet halinde bir araya gelmenin her zaman
mümkün olamaması, kollektif çalışma kültürünün zayıflığı ve bir-
den çok dosyaya ayrılabilecek vaktin tek bir dosyaya harcanması,
zamanın verimsiz bir şekilde kullanılmasına sebep olmaktadır.
Bu sorunun çözümü adına; Taslağın 5 inci maddesi ile Kanunda
yer alan tek hâkimin bakabileceği davalara ilişkin parasal sınırın
yükseltilmesi ve 6545 sayılı Kanun ile değişikliğe uğramadan ön-
ceki İYUK’un 45 inci maddesinde “itiraz” usulüne tabi olan ve
sınırlı olarak belirtilen konulara göre, belirlenen bazı davaların
da tek hâkimle görülmesi imkânı getirilmesi olumlu bir geliş-
medir. Ancak konu bazlı olarak tek hâkimin bakacağı davaların
tespitinde; yürürlükten kalkmış fakat istinaf usulünün uygulan-
Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
mamasından dolayı halen meri olan “itiraz” usulüne ilişkin ko-
nuların büyük ölçüde korunarak esas alınması yerine, idare ve
vergi mahkemelerinde görülmekte olan davaların niteliklerinin
iyi bir şekilde analiz edilmesi ve bunun sonucunda belirlenen
konuların sınırlı olarak sayılmasının daha uygun olacağı değer-
lendirilmektedir.
110- Özellikle idare mahkemelerinin, adli yargının görevine verilen
bazı konular ile vergi davaları dışındaki tüm idari işlem ve eylem-
lerden kaynaklı davalara baktığı, günümüzün sosyal devlet anlayışı
çerçevesinde idarenin görev alanının ise çok geniş olduğu gözetildi-
ğinde, “uzmanlaşma” idari yargı açısından ayrı bir önem arz etmek-
tedir. İdare mahkemelerinde görev yapan hâkimlerin çeşitli davalara
baktıkları ve ilgilenmek zorunda bulundukları mevzuatın on binler-
ce sayfayı bulacak kadar geniş olduğu da bilinen bir gerçektir.
546