Page 578 - yargi-ozel-raporu
P. 578

de ihdas edilerek, daha fazla işlerlik kazandırılması için bu
                      yetkinin mümkün olduğunca en yüksek hiyerarşik amire ve-
                      rilmesi, gerekirse de ilgili idareler nezdinde bu konuya özgü
                      uzmanlaşmış birimlerin kurulması,

                      b) İdari yargı ilk derece mahkemeleri tarafından verilen ka-
                      rarların  yeterli  derecede  açıklayıcı  ve  anlaşılabilir  olması;
                      yargılama aşamasında gerek davacıların hukuka aykırılık iti-
                      razlarını dayandırdığı temel hukuki ve maddi iddialarının,
                      gerekse idare tarafından yapılan savunmaların gerekçeli ka-
                      rarda tartışılması,

                      şeklinde sıralanabilir.
                   119- Danıştay Başkanlar Kurulu’nun iş bölümüne ilişkin kararla-
                   rı incelendiğinde vergi dairelerine ilişkin iş bölümünün illere göre,
                   kamu görevlilerine ilişkin paylaşımın ise bakanlıklara göre yapıldığı,
                   bu durumun ise daireler arasındaki içtihat farkı nedeniyle illere ve
                   bakanlıklara göre farklı uygulamaların ortaya çıkmasına neden oldu-
                   ğu bilinmektedir. Bu nedenle daireler arasındaki iş bölümüne iliş-
                   kin kuralların, aynı konuya ilişkin içtihat farklılıklarının önüne
                   geçecek şekilde mevzuat odaklı, gerektiğinde ise konu ayrımı
                   yapılmak suretiyle yeniden belirlenmesinde fayda bulunduğu
                   değerlendirilmektedir.

                   120- Danıştay’ın; Uyuşmazlık Mahkemesi’nin, ilk derece adli ve
                   idari yargı mercileri arasında çıkan görev uyuşmazlıklarında verdiği
                   kararları dikkate almadığı bilinen bir gerçektir. Bu durum ise, bazı
                   konulardaki dosyaların hem adli hem de idari yargı mercilerinde çö-
                   zümlenmesini ve buna bağlı olarak da içtihat farklılıklarını meydana
                   getirmektedir.
                   İdari yargı sisteminin geçerli olduğu ülkemizde, yargı ayrılığı     Sonuç, Değerlendirme İle Sorunlara Yönelik Tespit ve Çözüm Önerileri
                   ilkesinin ortaya çıkardığı görev ve hüküm uyuşmazlıklarının çö-
                   züme kavuşturulmasında ve bu hususta içtihat oluşturulmasında
                   Uyuşmazlık Mahkemesi dışında görevli herhangi bir mercii bu-
                   lunmamaktadır. Bu konuda yüksek yargı mercilerini bağlayıcı
                   bir düzenleme bulunmasa  da Danıştay’ın  kararlarında  Uyuş-
                   mazlık Mahkemesi içtihatlarını dikkate almasının yukarıda be-
                   lirtilen sakıncaları gidereceği değerlendirilmektedir.



                                                                         551
   573   574   575   576   577   578   579   580   581   582   583