Page 577 - yargi-ozel-raporu
P. 577
ayrı bir sorun olarak değerlendirilmektedir. Hukuk kuralları her
zaman adil olmayabilir, ancak bu kuralların herkes için aynı bi-
çimde uygulanması, eşitliğin ve asgari adaletin zorunlu bir un-
suru olarak görülmelidir. 6545 sayılı Kanunla öngörülen siste-
me bakıldığında, içtihat birliğini sağlama görevi BİM Başkanlar
Kurulu’na verilmiştir. İçtihat farklılıklarının getirdiği sakıncala-
rın giderilmesi ve yurt genelinde yeknesaklığın sağlanması için
BİM Başkanlar Kurulu’nun konu üzerinde titizlikle durması
beklenmektedir.
117- Anayasanın 155 inci maddesinin dördüncü fıkrasında; Danış-
tay Başkanı, Başsavcısı, başkanvekilleri ve daire başkanlarının Danış-
tay Genel Kurulunca üye tam sayısının salt çoğunluğu ile seçileceği
düzenlenmiştir. Danıştay’da yapılan seçimlerde kimi zaman salt ço-
ğunluk sağlanamamakta ve konuya ilişkin Danıştay Kanununun 10
uncu maddesinde yer alan en son oylamada en çok oy alan adayın
kazanmış sayılacağına ilişkin düzenleme, Anayasada açıkça “üye tam
sayısının salt çoğunluğuyla seçileceği” belirtildiği gerekçesiyle uy-
gulanmamaktadır. Bu nedenle seçimler salt çoğunluk sağlanıncaya
kadar uzun bir süre devam etmektedir. Danıştay’da bu şekilde uzun
süren seçimler; emeklilik gibi nedenlerle boşalan başkanlık, başsav-
cılık kadrolarının uzun süre boş kalmasına neden olmakta ve Danış-
tay’ın asli görevlerini yerine getirmesini etkilemektedir. Bu nedenle
Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
seçimlerin kısa sürede sonuçlanmasını sağlayabilmek amacıyla,
Anayasa değişikliği yoluna gidilerek TBMM Başkanlığı için ön-
görülen seçim sisteminin getirilmesi düşünülebilir.
118- İstinaf mahkemelerinin faaliyete geçmesi ile birlikte Danış-
tay’ın iş yükünde ciddi oranda azalma olacağı ortadadır. Ancak isti-
naf sisteminde BİM tarafından verilen bazı kararlara karşı Danıştay’a
temyiz yolunun açık olması nedeniyle tarafların aleyhine verilen he-
men hemen bütün kararların temyiz edilmesi Danıştay’ın iş yükünü
artıracaktır. Hem tarafların kararı temyiz etmesinin önüne geçecek
hem de temyiz yargılamasının daha kısa sürmesini sağlayacak çözüm
önerileri olarak;
a) VUK’un 377 nci maddesinin dördüncü fıkrasında dü-
zenlenen muvafakat sisteminin diğer bakanlıklar nezdinde
550