Page 103 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 103
E. DİĞER TAVSİYE KARARLARIMIZLA SAĞLANAN KATMA DEĞER
Güç kullanma tekelini elinde bulunduran idarenin, hukuka aykırı işlem tesis ederek veya eylemde
bulunarak hak ve özgürlükleri ihlal potansiyeli mevcuttur. Bu nedenle, bireylerin hak ve
özgürlüklerini güvence altına alacak hem ulusal hem de uluslararası birçok koruma mekanizması
oluşturulmuştur. İşte Kamu Denetçiliği Kurumu da idarenin hukuk içerisinde kalmasını temin
etmeye çalışan bir mekanizmadır.
Anayasal bir kurum olan ve 6328 sayılı Kanun ile kurulan Kamu Denetçiliği Kurumunun görevi,
idarenin işleyişi ile ilgili şikâyet üzerine, idarenin her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve
davranışlarını; insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde, hukuka ve hakkaniyete uygunluk
yönlerinden incelemek, araştırmak ve idareye önerilerde bulunmaktır.
Bu doğrultuda, görevi temelde bireyleri idarenin hukuka aykırı faaliyetlerine karşı korumak
olduğundan Kamu Denetçiliği Kurumunun hukuk devleti ilkesinin gerçekleşmesi açısından
ülkemizde oldukça önemli bir yeri vardır. Zira hukuk devleti ilkesinin bir gereği olarak idare,
hukuka aykırı eylem veya işlemde bulunduğunu çeşitli yollarla öğrenmesi halinde bunu geri
alma/kaldırma ile mükelleftir. Kamu Denetçiliği Kurumu ise, kendisine yapılan başvurular
vasıtasıyla şikâyete konu işlem veya eyleminin hukuk uygun olup olmadığını incelemekte ve
hukuka aykırılık tespit edilmesi durumunda, idareyi konu hakkında bilgilendirerek bu aykırılığın
giderilmesi için öneride bulunmaktadır. Dolayısıyla Kurum, idareye hukuka aykırı faaliyetlerini
bildiren bir ulak görevi üstlenerek haksız uygulamanın son bulmasına ve tekrarlanmasının önüne
geçilmesine yardımcı olmaktadır.
Aşağıda ise, Kamu Denetçiliği Kurumunun 2019 yılının ilk altı aylık döneminde hukuka aykırılık
tespit edilen işlemler veya eylemler neticesinde idareye verdiği tavsiye karar örneklerine yer
verilmiştir.
Acil Servis Hizmetinde Tutulan Branş Nöbetlerine Ait Ücretlerin % 50 Artırımlı Ödenmesi
Talebi
Başvuran, genel cerrahi uzmanı olarak Çukurova Devlet Hastanesinde görev yaptığını, 20/02/2018
tarihinde yataklı sağlık tesislerinde Acil Servis Hizmetlerinin Uygulama Usul Ve Esasları Hakkında
Tebliğde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ sonrasında Adana İl Sağlık Müdürlüğüne bağlı diğer
hastanelerde müstakil acil branş nöbetleri ve havuz nöbetlerinde tutulan nöbetlerin ücretlerinin %
50 zamlı riskli bölümlerden ödenmesine rağmen, kendi görev aldığı hastanede bu şekilde
uygulanmadığını belirterek tutmuş olduğu genel cerrahi nöbetinin de yeni düzenleme kapsamında
değerlendirilmesini ve % 50 zamlı ödenmesini talep etmektedir.
Kurumumuzca yapılan inceleme sonucunda, 20 Şubat 2018 tarihli ve 30338 sayılı Resmi Gazetede
yayımlanan Yataklı Sağlık Tesislerinde Acil Servis Hizmetlerinin Uygulama Usul ve Esasları
Hakkında Tebliğde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğin 11 inci maddesi ile söz konusu Tebliğin
12 nci maddesinin değiştirilerek, acil servisin kurulu bulunduğu sağlık tesisinde 24 saat kesintisiz
hizmet esasına dayalı olarak müstakil acil branş nöbeti hizmetinin getirildiği, bu hizmetin uzman
tabipler tarafından acil servis bünyesinde ilgili branşın gerektirdiği şartları haiz uygun bir acil
muayene odasında acil servis bünyesinde tutulmasının esas olduğunun düzenlendiği görülmüştür.
Bu kapsamda, bu nöbetlerin Tebliğde belirtilen şartlara uygun olarak fiilen acil servis bünyesinde
tutulmuş olması halinde, 657 sayılı Kanunun Ek 33 üncü maddesi uyarınca başvurana % 50 artırımlı
nöbet ücreti ödenmesi gerekmektedir.
Oysa Adana İl Sağlık Müdürlüğünün 24/07/2018 tarihli ve 4424 sayılı yazısıyla, konu ile ilgili
olarak Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu Strateji Geliştirme Daire Başkanlığının 24/06/2016
99