Page 103 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 103

E.  DİĞER TAVSİYE KARARLARIMIZLA SAĞLANAN KATMA DEĞER
              Güç kullanma tekelini elinde bulunduran idarenin, hukuka aykırı işlem tesis ederek veya eylemde
              bulunarak  hak  ve  özgürlükleri  ihlal  potansiyeli  mevcuttur.  Bu  nedenle,  bireylerin  hak  ve
              özgürlüklerini güvence altına alacak hem ulusal hem de uluslararası birçok koruma mekanizması
              oluşturulmuştur.  İşte  Kamu  Denetçiliği  Kurumu  da  idarenin  hukuk  içerisinde  kalmasını  temin
              etmeye çalışan bir mekanizmadır.

              Anayasal bir kurum olan ve 6328 sayılı Kanun ile kurulan Kamu Denetçiliği Kurumunun görevi,
              idarenin  işleyişi  ile  ilgili  şikâyet  üzerine,  idarenin  her  türlü  eylem  ve  işlemleri  ile  tutum  ve
              davranışlarını;  insan  haklarına  dayalı  adalet  anlayışı  içinde,  hukuka  ve  hakkaniyete  uygunluk
              yönlerinden incelemek, araştırmak ve idareye önerilerde bulunmaktır.
              Bu  doğrultuda,  görevi  temelde  bireyleri  idarenin  hukuka  aykırı  faaliyetlerine  karşı  korumak
              olduğundan  Kamu  Denetçiliği  Kurumunun  hukuk  devleti  ilkesinin  gerçekleşmesi  açısından
              ülkemizde  oldukça  önemli  bir  yeri  vardır.  Zira  hukuk  devleti  ilkesinin  bir  gereği  olarak  idare,
              hukuka  aykırı  eylem  veya  işlemde  bulunduğunu  çeşitli  yollarla  öğrenmesi  halinde  bunu  geri
              alma/kaldırma  ile  mükelleftir.  Kamu  Denetçiliği  Kurumu  ise,  kendisine  yapılan  başvurular
              vasıtasıyla  şikâyete  konu  işlem  veya  eyleminin  hukuk  uygun  olup  olmadığını  incelemekte  ve
              hukuka aykırılık tespit edilmesi durumunda, idareyi konu hakkında bilgilendirerek bu aykırılığın
              giderilmesi için öneride bulunmaktadır. Dolayısıyla Kurum, idareye hukuka aykırı faaliyetlerini
              bildiren bir ulak görevi üstlenerek haksız uygulamanın son bulmasına ve tekrarlanmasının önüne
              geçilmesine yardımcı olmaktadır.

              Aşağıda ise, Kamu Denetçiliği Kurumunun 2019 yılının ilk altı aylık döneminde hukuka aykırılık
              tespit  edilen  işlemler  veya  eylemler  neticesinde  idareye  verdiği  tavsiye  karar  örneklerine  yer
              verilmiştir.

              Acil Servis Hizmetinde Tutulan Branş Nöbetlerine Ait Ücretlerin % 50 Artırımlı Ödenmesi
              Talebi
              Başvuran, genel cerrahi uzmanı olarak Çukurova Devlet Hastanesinde görev yaptığını, 20/02/2018
              tarihinde yataklı sağlık tesislerinde Acil Servis Hizmetlerinin Uygulama Usul Ve Esasları Hakkında
              Tebliğde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ sonrasında Adana İl Sağlık Müdürlüğüne bağlı diğer
              hastanelerde müstakil acil branş nöbetleri ve havuz nöbetlerinde tutulan nöbetlerin ücretlerinin %
              50  zamlı  riskli  bölümlerden  ödenmesine  rağmen,  kendi  görev  aldığı  hastanede  bu  şekilde
              uygulanmadığını belirterek tutmuş olduğu genel cerrahi nöbetinin de yeni düzenleme kapsamında
              değerlendirilmesini ve % 50 zamlı ödenmesini talep etmektedir.
              Kurumumuzca yapılan inceleme sonucunda, 20 Şubat 2018 tarihli ve 30338 sayılı Resmi Gazetede
              yayımlanan  Yataklı  Sağlık  Tesislerinde  Acil  Servis  Hizmetlerinin  Uygulama  Usul  ve  Esasları
              Hakkında Tebliğde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğin 11 inci maddesi ile söz konusu Tebliğin
              12 nci maddesinin değiştirilerek, acil servisin kurulu bulunduğu sağlık tesisinde 24 saat kesintisiz
              hizmet esasına dayalı olarak müstakil acil branş nöbeti hizmetinin getirildiği, bu hizmetin uzman
              tabipler  tarafından  acil  servis  bünyesinde  ilgili  branşın  gerektirdiği  şartları  haiz  uygun  bir  acil
              muayene odasında acil servis bünyesinde tutulmasının esas olduğunun düzenlendiği görülmüştür.
              Bu kapsamda, bu nöbetlerin Tebliğde belirtilen şartlara uygun olarak fiilen acil servis bünyesinde
              tutulmuş olması halinde, 657 sayılı Kanunun Ek 33 üncü maddesi uyarınca başvurana % 50 artırımlı
              nöbet ücreti ödenmesi gerekmektedir.

              Oysa Adana İl Sağlık Müdürlüğünün 24/07/2018 tarihli ve 4424 sayılı yazısıyla, konu ile ilgili
              olarak  Türkiye  Kamu  Hastaneleri  Kurumu  Strateji  Geliştirme  Daire  Başkanlığının  24/06/2016


                                                                                                           99
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108