Page 108 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 108
başvuruya konu olayda işverenin; idare olmasından dolayı, idarenin işyerinde fiilen yapılan işe
uygun meslek adı ve kodunu bildirilmesi ile sorumlu olduğu, aksi halde; 27/10/2018 tarihli Resmi
Gazetede yayımlanan Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi Genel Tebliğinde Değişiklik
Yapılmasına İlişkin Tebliğ ile 01/07/2019 tarihi itibariyle meslek adı ve kodunu, gerçeğe aykırı
bildiren işverenlere yönelik idari para cezası uygulamasına tabi olacağı, öte yandan; Aile, Çalışma
ve Sosyal Hizmetler Bakanlığının görüş yazısında da ifade edildiği üzere alt işveren işçilerinin
kamuda istihdamına ilişkin çalışmaların tamamlandığı, geçiş aşamasından sonra ilgili kurum
kuruluşlarca işlemlerin yürütülmesi gerektiği, bununla birlikte idarenin ifa ile mükellef olduğu
herhangi bir kamu hizmetinin kuruluşunda, düzenlenmesinde veya teşkilatında, bünyesinde,
personelinde yahut işleyişinde birtakım aksaklık, hukuka aykırılık, bozukluk, düzensizlik, eksiklik,
sakatlık veya ihmalin ortaya çıkması neticesinde hizmetin, eksik ve hatalı ifa edilmesi, zamanında
ifa edilmemesinin idarenin hizmet kusuru oluşacağı, bu bakımdan 4857 sayılı İş Kanunu ile
hükmolunan, tarafların aralarında anlaşarak çalışma koşullarını her zaman değiştirebilme imkânın
varlığı da değerlendirildiğinde, idarenin işlemini düzeltebileceği değerlendirilmiştir.
Bu itibarla, başvuranın meslek kodu ile fiilen yaptığı işin birbirine uygun hale getirilmesi
hususunda, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Rektörlüğüne Tavsiyede Bulunulmasına
97
karar verilmiştir.
Yapı Kayıt Belgesinin İptali ve Yıkım Kararının Uygulanması Talebi Hakkında
Başvuran, ikamet ettiği apartmandaki üç numaralı daire sahibinin garaj çatısını kaparak ortak alanı
şahsi dairesine dahil ettiğini, olayla ilgili Mamak Belediye Başkanlığına müracaat ettiğini, Mamak
Belediye Encümeni tarafından yıkım kararı alındığını, ancak kararın yapıyı yapan şahsın yapı kayıt
belgesi aldığından dolayı uygulanamadığını, söz konusu yapının şahsına ait dairenin balkonlarına
ve duvarına bitişik olarak yapıldığını, bu durumun fotoğraflarla sabit olduğunu, oysaki ilgili
yönetmelikte "3. kişilere ait özel mülkiyete konu taşınmazlarda bulunan yapılar hakkında yapı kayıt
belgesi düzenlenemez" ibaresi yer aldığını, yapı sahibinin şahsına ait daireye açıkça müdahalede
bulunduğunu, balkonlarda ve duvarda tahribat yaptığını, yapıyı yapan şahsın gerçeğe aykırı beyanda
bulunduğunu, bu beyanlarla yapı kayıt belgesi aldığını, balkonlarının çökme tehlikesiyle karşı
karşıya olduğunu, bu durumun ileride telafisi güç sonuçlar doğuracağını, can ve mal güvenliğinin
hiçe sayıldığını belirterek yapı kayıt belgesinin iptalini, yıkım kararının uygulanmasını,
mağduriyetin giderilmesini talep etmektedir.
Kurumumuz tarafından yapılan inceleme sonucunda, 3194 sayılı İmar Kanununa eklenen Geçici 16
ncı madde de üçüncü kişilere ait özel mülkiyete konu taşınmazlar üzerinde bulunan yapılar hakkında
yapı kayıt belgesi düzenlenemeyeceği; yapı kayıt belgesi düzenlenemeyecek yapılar için bu
belgenin düzenlendiğinin tespit edilmesi durumunda, yapı kayıt belgesinin iptal edileceği; bu
belgenin sağlamış olduğu hakların geri alınacağı; yapı kayıt belgesi bedeli olarak yatırılmış olan
bedelin iade edilmeyeceğinin hüküm altına alınmış olduğu; Kat Mülkiyeti Kanununda, kat
maliklerinin ana gayrimenkulün bütün ortak yerlerine, arsa payları oranında, ortak mülkiyet
hükümlerine göre malik olacağı, kat maliklerinin ortak yerlerde kullanma hakkına sahip olacağının
hüküm altına alınmış olduğu; Medeni Kanununa göre, paylı mülkiyette birden çok kimsenin, maddî
olarak bölünmüş olmayan bir şeyin tamamına belli paylarla malik olduğu, başka türlü
belirlenmedikçe, payların eşit sayıldığı, paydaşlardan her birinin kendi payı bakımından malik hak
ve yükümlülüklerine sahip olduğu, paydaşların, kendi aralarında oybirliğiyle anlaşarak yararlanma,
kullanma ve yönetime ilişkin konularda kanun hükümlerinden farklı bir düzenleme yapabileceği,
paydaşlardan her birinin, diğerlerinin hakları ile bağdaştığı ölçüde paylı maldan yararlanabileceği
97 2018/11321 numaralı başvuru hakkında verilen 15/03/2019 tarihli Tavsiye Kararı
104