Page 107 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 107
yapılan denetimlerde 7/24 görev yaptığını belirterek 657 Sayılı Devlet Memurları Kanununun ilgili
hükümleri kapsamında hak edişlerinin hesaplanarak izin ya da ücretlendirme olarak verilmesini
talep etmektedir.
Kurumumuz tarafından yapılan inceleme sonucunda, Devlet memurlarının belirlenmiş olan çalışma
saatleri dışındaki fazla çalışmalarının telafi edilmesi konusunda mevzuatımızda iki sistemi
benimsediği görülmüştür. Buna göre fazla çalışma, ücretle ya da izin suretiyle karşılanmaktadır.
Memurların fazla çalışmalarının ücretle karşılanması hususu; teşkilat kanunlarındaki hükümlere,
657 sayılı Kanunun 147 nci ve 178 inci maddesine, 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin ek
13 üncü maddesine, bütçe kanunlarına, toplu sözleşme hükümlerine dayanmakta olup 657 sayılı
Kanunun 178/A maddesinde fazla çalışmanın ücretle karşılanacağı haller tahdidi olarak sayılmıştır.
Bunun dışında 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu, mesai saatleri dışında yaptırılan fazla
çalışmanın her sekiz saati karşılığında ilgili memura “bir gün” süre ile izin verilmesi hususunu 657
sayılı Kanunun 178/B maddesi hükme bağlarken, fazla çalışma yaptırılan süreye ilişkin verilecek
iznin hangi tarihe kadar kullanılacağına dair bir sınırlama getirmemiştir. Kanun koyucu, sadece
verilecek iznin en çok 10 günlük kısmının yıllık izinle birleştirilerek yılı içinde kullanılabileceğine
dair bir zorunluluk getirmiştir. Bu çerçevede ilgili idarenin fazla çalışmaya ilişkin izin
kullandırılması hususunda bağlı yetki çerçevesinde işlem yapmakla yükümlü olduğu
anlaşılmaktadır.
Somut olaya bakıldığında ise, başvurana, Dumansız Hava Sahası kapsamında tütün ve tütün
ürünlerinin zararlarının önlenmesi ve halk sağlığının korunmasına yönelik bağımlılık yapıcı
maddelerin denetimi uygulamalarında 7/24 esasına göre denetim amaçlı görevlendirme yapıldığı,
bu görevlendirmelere ilişkin olarak da izin kullandırılmadığı ve fazla çalışma ücreti ödenmediği
anlaşılmıştır. Meri mevzuat kapsamında yukarıda da yer verildiği üzere fazla çalışmanın ücretle
karşılanması hususunun özel olarak düzenlendiği ve şartlarının tahdidi olarak sayıldığı ve
başvuranın yapmakta olduğu görevin de bu kapsamda yer almadığı tespit edilmiştir. Buna ek olarak
başvuranın fazla çalışmaları için izin kullandırılması hususunun mevzuatta açıkça düzenlediği göz
önüne alındığında mesai saatleri dışında fiilen yapılan denetimlere ilişkin sürelerle ilgili gerekli
hesaplamaların yapılarak izin kullandırılması gerektiği tespit edilmiştir.
Bu itibarla, başvuranın fazla çalışma nedeniyle hak ettiği izinlerin kullandırılması yönünde Sağlık
Bakanlığına Tavsiyede Bulunulmasına karar verilmiştir.
96
Sürekli İşçinin Meslek Kodu Değişikliği Talebi
Başvuran, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sağlık Uygulama ve Araştırma Hastanesinde,
… taşeron şirket bünyesinde biyolog diplomasına sahip olmasına rağmen Tıbbi Laboratuvar
Teknikeri unvanı ile istihdam edildiğini ancak fiilen Üremeye Yardımcı Tedavi Merkezi Androloji
Laboratuvarında embriyolog olarak çalıştığını, taşerondan sürekli işçi pozisyonuna ise biyolog
olarak geçirildiğini, aslında fiili olarak embriyolog görevini yerine getirdiğini belirterek fiilen
yaptığı işin meslek kodunun (unvanının) tarafına verilmesini ve meslek kodunun şu an çalıştığı
pozisyona uygun hale getirilmesini talep etmektedir.
Kurumumuzca yapılan inceleme sonucunda, meslek kodlarının Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından
kaydının tutulduğu; çalışılan iş için uygun olan meslek kodunun seçilmesi ve görev değişikliği, terfi
gibi durumlarda sistem üzerinde güncellemenin yapılmasından işverenin sorumlu olduğu,
96 2018/10788 numaralı başvuru hakkında verilen 01/03/2019 tarihli Tavsiye Kararı
103